gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Photografen »

Er der nogen der bruger dette:

Vinfilter AJ til hævert

Vinfilter AJ 2000 til øl

eller har erfaringer med det....her tænker jeg på om det kan fjerne bundfalds-gæren i flaskerne??


(begge "vinfilter produkter" er set hos Byrgforretningen - tilbehør - rengøring og filtering - filtering)
Senest rettet af Photografen 20. feb 2018, 11:35, rettet i alt 2 gange.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af grøntoft »

Dine link er helt døde, og det hjælper ikke at kopiere dem.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Brugeravatar
Lambæk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 24. aug 2017, 18:36

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Lambæk »

En hævert hjælper lidt på det.
På den måde undgår du at forstyrre bundfaldet i gærspanden så vidt som muligt.

Og så vil jeg nok anbefale dig at prøve at "cold-crashe" dit øl.

Men hvis du vil undgå det nævneværdige bundfald, så vil jeg råde dig til at anskaffe dig en "Beer-Gun".

Beer-Gun-løsningen er dog ret dyr.

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Freund »

Det er min erfaring, at snulder og gærrester reduceres af længere tid i gærspand.
Jeg giver det min. 2 uger, men 3 skader ikke.
Jeg gør desuden som Lambæk foreslår, og sætter (i denne kolde tid) øllet på terrassen aftenen inden tapning, så pakker urenheder mm. sig sammen.
Det har den skønne sideeffekt at gæren jeg høster er rigtig kompakt.
Jeg skal lave noget bedre til sommer, da det ikke altid er sæson for udekøling, fx en kummefryser med STC 1000 og en 100W glødepære.

God flaskning
Hilsen
Freund
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Knet »

Hej Photografen,

Nu skriver du ikke hvordan du karbonerer din øl. Men gærrester i bunden af flaskerne er jo en naturlig konsekvens af sukkerkarbonering på flaske?

Hvis du tvangskarbonerer på fad kan det undgås ved at overføre den karbonerede øl til flaske med en beer gun, modtryksfylder eller lignende.

Uanset hvad, så vil coldcrash klare øllet. Men den efterfølgende udskilning kommer du ikke uden om, hvis du sukkerkarbonerer efterfølgende.

Vh Kenneth
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Photografen »

Hej Kenneth

Det jeg søger var en måde at undgå Bundgær ved sukkerkarbonering. Troede (håbede) at et filter kunne klare den "lille" sag, Men der troede jeg hvis forkert :-(

Skal jeg forstå det således at eneste måde at komme dette til livs, er ved at købe en beergun og en flaske Co2 og fylde øllen på således? Ved du hvor man køber Co2 der kan genopfyldes eller lad mig spørge anderledes er Co2 - Co2?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Knet »

Jeg kender ikke til andre måder at undgå bundfald på.

Jeg har selv købt modtryksfylder og har netop købt CO2 regulator og 6 kg CO2, for at kunne flaske med ønsket rumfang co2, minimal iltning af øl og uden bundfald. Endvidere har jeg købt en taphane med condensator, dom kan sluttes direkte på fad på en disconnect. Derved er så småt sneget et “fadøls anlæg” ind ad bagdøren, til festbrug. Ambitionen er dog fortsat at flaske, for diversitet i udvalg.

Det er lidt pebret med CO2 dom opstart. 800 i pant for flaske 425 for indhold. Alternativet er en sodastream og en adapter hertil, da sodastream gevindet er specielt. Sodastream er billigt, men kun på den korte bane. Her får du dog 425 gram dog for 99 kr. Og der er 200 kr. I pant.

Flere herinde henter CO2 i Tyskland. Men det er ikke alle forhandlere der vil genfylde disse. Og de der bruger dem, har som oftest en stor flaske, som de selv tapper fra. Det gør jeg ikke. Det er 60 bar tryk.... men der fås adaptere til det, og der er youtube videoer hvor fremgangsmåden ses. Det er et hint. Ikke en anbefaling...

Jeg har selv købt CO2 i “fødevarekvalitet” og går altså “den sikre vej”. Det fås hos mange brygbutikker, og dadølsbutikker, men skal afhentes. Som jeg har læst mig til er CO2 der bruges til svejsning dog det samme, men de renser ikke flasken ved påfyldning. Men så igen: blot hvad jeg har læst....
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Knet »

Altså: du skal bruge CO2 på flaske, CO2 regulator, keg til tvangskarbonering, beergun eller modtryksfylder, slanger, og diverse fittings, slange og disconnects.

Det er ikke nok med CO2 og beergun :-)
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Photografen »

Ok...Hvad er den totale startpris.....altså bare "et slav på tasken"
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Knet »

Jeg gav:
1225 for 6 kg CO2
695 for hiwi regulator med 2 udgange.
694 for 5 gal keg
500 for rustfri modtryksfylder
3-400 for slanger og fittings.
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Photografen »

Nå altså godt i gang for 2500,00 og med 6 liter Co2 er der da vist også til nogle flasker
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af kbh36 »

Og skal du bruge Kegs, så er der en der har 30 stk til salg i Køb/salg delen af forum.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Truntebryg »

Altså - hvis du kun går efter flaskeøl uden bundfald, så ville jeg da købe en cornelius fustage.

Afkort dykrøret med ca 1 cm, og så efterkarboner i den med sukker som du plejer. Derefter på køl i 14 dage og du kan nu tappe direkte på flaske.

En tyskerflaske på 500g CO2 koster 200,- og den tømmer mindst 4 fustager. En reduktionsventil kan anskaffes for under 300,- en bedre brugt koster nok det samme.

Jeg er stadig lidt uforstående over for nervøsiteten for at genopfylde flaskerne. De fitings er jo beregnet til det tryk, så det er ikke anderledes end at skrue en reduktionsventil på en flaske. Brug briller og tykke hansker - så går det ikke galt. Hvis ikke du bryder dig om det, så lad være !!

6 kg fødevare flaskerne er dyre - ja, men de kan jo også byttes i Dagrofa butikker landet over (550,- kr) så det er jo nemt.

CO2 er CO2 - og fødevare flasken er kun ren fra fødslen af, tror ikke de bliver renset ved fyldning ☺
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: gær i bunden af flaskerne :-( kan man...

Indlæg af Benjamin »

Da jeg startede med at bryge, syntes jeg det varspændende at lave øl uden bundfald, nu har jeg lært at elske bundfald, som liv i levende øl?
Besvar

Tilbage til "Udstyr"