Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af jeslan »

Hej
Er helt ny begynder med kun 2 10L nybegynder bryg bag mig.
Jeg har valgt at købe et billigt bryggeanlæg, men er i tvivl om det skal være Brew Monk, Grain Father, eller Brewster Beacon.
Er der nogen som allerede har sig erfaring med de billige anlæg, og kan fortælle mig hvad man skal kigge efter? Eller skal man gå en pris klasse op?

Mv
Jesper
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af grøntoft »

Jeg vil anbefale en Grainfather. Den er meget nem at gå til. Vi har haft rigtig god effektivitet ud af den.

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af Truntebryg »

ØH - Grainfather hører da vist ikke til de billige anlæg ??

Hvis man er i tvivl og eller presset på pris - så skulle man kikke på Danbrygger 35.

Den ka bestemt brygge samme øl som alle de andre bryganlæg, blot til 1995,- incl køler ☺

DOG foregår ALT manuelt - altså ingen pumpe eller trin-mæske kontrol, blot en alm. thermostat, (sådan startede vi andre jo også for 10 år siden)

Jeg syntes de her små nye semi-automatiske anlæg er rigtig smarte - nogle mere end andre. MEN de halter lidt på sparge processen, og dermed på efficiency - så forvent ikke de høje udbytter af malten.

De sidste 20% sukker giver dig dog ikke dårligere øl - måske tvært imod ...

Check her: http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=12986
Senest rettet af Truntebryg 23. feb 2018, 09:35, rettet i alt 1 gang.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af Truntebryg »

Bliver du træt af Danbrygger 35'ern - så er det jo en kanon spargevands beholder til det næste anlæg.
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af GeheimBrau »

Jeg har ikke personlig erfaring med nogen af dem, men skulle jeg anskaffe et anlæg blandt de nævnte, ville jeg gå efter Grainfather.
Den virker gennemtænkt, får gode reviews rundt omkring og har en stor "fanbase" med udveksling af alt omkring Grainfather.

Her er en sammenligning af en typisk repræesentant for de lidt billigere (Bulldog), Grainfather og så lidt "uretfærdigt" den helt lille 10 liter Braumeister (kriteriet var en pris på max. 1.000 GBP):
Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=EXmuw5U ... HHxBqs5oWl" onclick="window.open(this.href);return false;
Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=PtXxgMsnmks" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg købte selv et af de billige anlæg (BB60, som ikke sælges længere af Brygladen, men ligner "de andre"), ønskemålet var Braumeister 50 liter, men til +18KKR ville jeg lige se om jeg også kom til at brygge så meget...
https://www.olbrygging.no/products/beer ... -automatic" onclick="window.open(this.href);return false;

/Gert
GeheimBrau
/Gert
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af jandk »

Har en Grainfather og den virker godt bygget og i god kvalitet, som kan holde i mange år.

Her er der et godt filmklip med evaluering efter 100 bryg:
https://www.youtube.com/watch?v=QWyLOuCzpoc" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kan specielt godt lide modstrømskøleren, så man slipper for at sterilisere en ekstern kølespiral.
Lader den kogende urt cirkulere igennem de sidste 5 min af kogningen og så er den steril.

Men Grainfather har desværre en høj pris og de er sjældent udbudt brugt.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af Truntebryg »

Hm tja ja - altså jeg smider kølespiralen ned i urten 5 min før stop - så er den også "steril" ☺

Fidusen ved en kølespiral, er at man kan se hvornår der er belægning på kølefladen - det kan man ikke med en modstrønskøler, derfor er jeg stoppet med modstrømskøleren.
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af kimognicklas »

Truntebryg skrev:Hm tja ja - altså jeg smider kølespiralen ned i urten 5 min før stop - så er den også "steril" [WHITE SMILING FACE]

Fidusen ved en kølespiral, er at man kan se hvornår der er belægning på kølefladen - det kan man ikke med en modstrønskøler, derfor er jeg stoppet med modstrømskøleren.
+1 Billede

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Hm tja ja - altså jeg smider kølespiralen ned i urten 5 min før stop - så er den også "steril" [WHITE SMILING FACE]

Fidusen ved en kølespiral, er at man kan se hvornår der er belægning på kølefladen - det kan man ikke med en modstrønskøler, derfor er jeg stoppet med modstrømskøleren.
Sådan er det altid, når der er dele man ikke kan komme ind i. Som f.eks. rørsystemer og slanger.
Netop derfor er det vigtigt at have er optimalt rengøringsregime, med de rigtige produkter til formålet.
Har man forstået det, og løst den rengøringsudfordring (som ikke bare er kogende vand), så er f.eks. en pladekøler langt at foretrække, grundet dens effektivitet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af Truntebryg »

He he - ja ...

Jeg kører jo ikke KISS her - jeg kører det KIVSS, Keep It Very Simple !!!

Jeg syntes der er for meget arbejde & usikkerhed omkring de der pladekølere

Gryder, slanger og køler kan jeg visuelt se om de er rene - og det er en god ting, for så mener jeg at varmt vand er rigelig rengøring !!!

Pumpen kan jeg ikke se, så den må rengøres ekstra (skylles med vand efter brug, og kører jo kun på den "varme" side af brygningen) den bliver dog adskilt for hver 10-20 bryg.

MEN en dag, må jeg videre i min udvikling Borg - og så kommer pladekøleren (og CIP rengøring) på programmet. (pladekøleren er jo anskaffet for 5-6 år siden)

DET er jo nok noget man bør overveje - for disse små vidunder-anlæg har jo indbygget og skjult rørføring !!!
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

I mit vidunderanlæg (Robobrew) plejer jeg at koge den op med citronsyre i og lader så lige pumpen køre lidt med blandingen, det er efter min erfaring rigtig godt til at opløse sukkerstofferne
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af Mickey »

Dalmoseosebryg skrev:I mit vidunderanlæg (Robobrew) plejer jeg at koge den op med citronsyre i og lader så lige pumpen køre lidt med blandingen, det er efter min erfaring rigtig godt til at opløse sukkerstofferne
Dalmose: Hvor har du købt din Robobrew? Skal man selv importere den?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Mickey skrev:
Dalmoseosebryg skrev:I mit vidunderanlæg (Robobrew) plejer jeg at koge den op med citronsyre i og lader så lige pumpen køre lidt med blandingen, det er efter min erfaring rigtig godt til at opløse sukkerstofferne
Dalmose: Hvor har du købt din Robobrew? Skal man selv importere den?
Jep det skal man, er du interesseret i sådan en?
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af Mickey »

Dalmoseosebryg skrev:
Mickey skrev:
Dalmoseosebryg skrev:I mit vidunderanlæg (Robobrew) plejer jeg at koge den op med citronsyre i og lader så lige pumpen køre lidt med blandingen, det er efter min erfaring rigtig godt til at opløse sukkerstofferne
Dalmose: Hvor har du købt din Robobrew? Skal man selv importere den?
Jep det skal man, er du interesseret i sådan en?
Ja. Måske. Jeg har været føl på et par bryg og har lavet min egen første bryg på et lejet anlæg. Nu er ved ved at finde ud af hvad jeg skal have af udstyr. Overvejer også en manuel DanBrygger 35, men har ikke helt overblik over processen. Pris tæller meget for mig lige nu. Kigger også brugt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Brewster Beacon, Brew Monk eller lidt dyrere?

Indlæg af kbaggen »

Dalmose, ja, hvor har du fået Robobrew.....den har jeg også kiggede på!

Danbrygger 35, er vist identisk med "Brewer's Edge Mash and Boil" og den får ok anmeldelser til prisen....men det er vist ikke en PID styring og dermed en ret kræftig overshoot......men vil schisme gerne se nogle erfaringer for Danbrygger 35, for med en god udvendig pumpe af god kvalitet, så er det faktisk ret interesant!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Udstyr"