El gryde

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

El gryde

Indlæg af Jimmi »

Hej igen :)

Jeg har i sinde at købe mig en elgryde i Tyskland. 29L med tappehane og termostat :)
http://www.evertrieb.de/index.html?romm ... omaten.htm model 1801til 90.90 Euro.

Hvad er jeres mening... kan jeg ikke godt blive rigtig glad for denne, som et godt alternativ til en gruekedel som jeg ikke har plads til i lejligheden :) og om jeg bruger gas eller el betyder vel ikke det vilde bare det giver varme :)

Kan i ikke hjælpe mig med jeres mening

Hygge og god påske
Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

gryde

Indlæg af admin »

Jeg tror at du bliver rigtig glad for den :-) men du skal være opmærksom på at det kan være nødvendig at lave lidt om på den, da der i nogen modeller sidder en termostat som slår fra ved 110°C og det er for tidligt i High gravity øl.
derefter vil jeg forslå at du får lavet en falsk bund i perforreret rustfri plade, så vil det være et rigtig fint setup.

Jens
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Re: gryde

Indlæg af Jimmi »

admin skrev:Jeg tror at du bliver rigtig glad for den :-) men du skal være opmærksom på at det kan være nødvendig at lave lidt om på den, da der i nogen modeller sidder en termostat som slår fra ved 110°C og det er for tidligt i High gravity øl.
derefter vil jeg forslå at du får lavet en falsk bund i perforreret rustfri plade, så vil det være et rigtig fint setup.

Jens
tak for atgøre mig omærksom på den termostat...... men mon ikke man kan indstille den termostat...... Det må jeg lige prøve at finde ud af med leverandøren. Jeg havde tænkt mig at få lavet en falsk bund a la Torben Lund... Den der er lavet af en gærspand med rustfri bund.......

OG så står der All grain på programmet :)

90 Euro = 690 dkk er jo ikke galt når lund teknik skal have næsten 1200 for en der minder lidt om den.. der dog så kun er på 27 L

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Jeg har den store fra lundteknink den er jeg meget glad for det dur bare ;)
MvH
Morten
(9400)
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Morten skrev:Jeg har den store fra lundteknink den er jeg meget glad for det dur bare ;)
Kanon... den må jeg have fat i :) og så en falsk bund/indsats si :) skal lige have udtænkt en plan der er knap så udgifts tung som en færdig si fra Lund til 400 kr :) :)

Hygge
fra Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

JA det er da rigtigt

sparede en masse arbejde ved at købe mig til den .... :shock:
MvH
Morten
(9400)
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Re: gryde

Indlæg af Jimmi »

admin skrev:Jeg tror at du bliver rigtig glad for den :-) men du skal være opmærksom på at det kan være nødvendig at lave lidt om på den, da der i nogen modeller sidder en termostat som slår fra ved 110°C og det er for tidligt i High gravity øl.
derefter vil jeg forslå at du får lavet en falsk bund i perforreret rustfri plade, så vil det være et rigtig fint setup.

Jens
Hvad er lige præcis high gravity øl.... ( ja vel en øl med en høj alcohol %) men hvor høj skal OG op på for at være en High gravity øl. Det er ikke min plan at brygg øl over elephant styrke.. Det bryder jeg mig nemmerlig ikke så meget om

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

En OG under 1070 skulle mig bekendt ikke være noget problem.
Er der evt. nogen der har en oversigt over sammenhængen mellem vægtfylde og kogepunkt :?:
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

chevydk skrev:En OG under 1070 skulle mig bekendt ikke være noget problem.
Er der evt. nogen der har en oversigt over sammenhængen mellem vægtfylde og kogepunkt :?:
Men så høj OG giver vel også en rimelig stærk øl
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

chevydk skrev:En OG under 1070 skulle mig bekendt ikke være noget problem.
Er der evt. nogen der har en oversigt over sammenhængen mellem vægtfylde og kogepunkt :?:
Da vi sidst bryggede en Belgisk mørk stærk med en OG på 1088, målte jeg temperaturen under urtkogningen til at være 98 - 99 grader 2-3 cm under overfladen med et kviksølvs-thermometer.

Jeg kan ikke helt huske hvad vægtfylden lå på i den kogende urt, desværre, men vi måtte spæde efter med ca 5 liter vand efter køling :?
Mvh.

Michael K
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Min erfaring med "billige" sprit og kviksølvstermometre, er at de er noget unøjagtige omkring kogepunktet.
De 2 sprittermometre jeg har måler ca. 3 grader forkert omkring kogepunktet.
Senest rettet af chevydk 21. apr 2006, 09:07, rettet i alt 1 gang.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Jimmi skrev:Men så høj OG giver vel også en rimelig stærk øl
Ja da.
Hvis man når en attenuation på gæren på 75%, så får du knap 7% Alc.
Du kan med garanti også gå højere op uden problemer med thermostaten, men måske nogen herinde har mere erfaring med en lignende gryde.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

chevydk skrev:
Jimmi skrev:Men så høj OG giver vel også en rimelig stærk øl
Ja da.
Hvis man når en attenuation på gæren på 75%, så får du knap 7% Alc.
Du kan med garanti også gå højere op uden problemer med thermostaten, men måske nogen herinde har mere erfaring med en lignende gryde.
Oki ja det er jo ikke så meget.... 7% kan jeg godt lide i en øl... det er når vi når over de 8-9 % så synes jeg ikke at det er så godt.. eks. Master brew :?
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

chevydk skrev:Min erfaring med "billige" sprit og kviksølvstermometre, er at de er noget unøjagtige omkring kogepunktet.
De 2 sprittermometre jeg har måler ca. 3 grader forkert omkring kogepunktet.
Du har garanteret ret..
Det er et gammelt thermometer fra 70'erne vi har arvet fra en afdød ølbrygger.
I øvrigt går skalaen til 120 grader, men det gør det jo ikke mere nøjagtigt, men jeg tvivler på at det måler mere end 10 grader forkert.

Vi checker op på det med kogende vand på torsdag hvis jeg husker det... :)
Mvh.

Michael K
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Jimmi skrev:
Oki ja det er jo ikke så meget.... 7% kan jeg godt lide i en øl... det er når vi når over de 8-9 % så synes jeg ikke at det er så godt.. eks. Master brew :?
Det gør da ikke noget øllet er stærkt, bare det ikke kan smages og vi ikke skal ud at køre eller andet. :lol:

Det er klart at når vi slår græs i sommervarmen er det sq ikke til at slukke tørsten i stærkøl undervejs... Så bliver plænen jo ikke slået færdig. :shock:
Så er det lige til en morfar efter øllet, ha ha
Mvh.

Michael K
Besvar

Tilbage til "Udstyr"