Det var lige en tand for stort til en person (mig) og tjener sit formål bedre hos andre bryggere der vil brygge disse portioner :)
Hvis man ikke har en ide om hvilket setup der er tale om... Ses version 1 her og version 2 her
Men... Alt har sin gode gang, setuppet er afsat, dog ikke afhentet endnu (i skrivende stund).
Tænkte man ligeså godt kunne bruge tiden fornuftigt, designe nyt setup, skære materialer og begynde så småt at bestille ting hjem :D
I min lille verden af ølbrygning, skal jeg bruge min elgryde som jeg brygger på normalt. God passende størrelse osv. til en person.
Dertil vil jeg have en gryde jeg kan koge vand/urt på. Så jeg er fri for elkedel, gryder osv på komfuret i køkkenet, for at få sparge vand nok til elgryden.
That's it...
Ja... 2 gryder... Mash i 29 liters elgryde, spargevand i 50 liters gryde (gør man KAN brygge lidt større portioner i fremtiden, uden det er et must).
Når vandet er oppe på ønsket spargetemp + et par grader, ryger det på en gærspand. Der håndsparges her fra til elgryden, urten tappes samtidigt over til 50 liters, og bringes i kog.
Overvejede om jeg skulle lave endnu en gasstyring, men i og med temperaturen ikke skal holdes over længere tid, vil det være meningsløst at lave. Bare der er rolling boil på 50 liters gryden, så spiller det vel :)
Har læst på diverse fora at ved at bruge 2 gryder, falder ens effektivitet... De vurderer det med nogle forskellige setup, inkl. Brutus 20.
Kan ikke lige se hvorfor effektiviteten skal falde på 2 gryder, kontra 1 eller 3? Har godt 76% effektivitet på elgryden, at tilføje en gryde hjælper mig bare i sidste ende... Wierd... Men det kan være i ved noget jeg eventuelt har ladet mig overse? :D
Mit projekt for kommende weekender, må være følgende:
- Få skåret de sidste materialer, bukket og tilpasset.
- Skære ud i elkassen til PID og pumpe styring.
- Svejse bordet sammen og eventuelt glasblæst det.
- Samle elkassen og lave "aftagelige ledninger".
- Yderligere, så kunne jeg skisme godt finde på at lave "elgryde hacket"... Kan ses her.
Eventuelle forslag, ideer, tiltag, ændringer eller problemer i forudser, skal være hjertens velkommen.
Så hvad siger i ? Ja det kommer til at minde en smule om det gamle, bare lidt mindre...
/Krogh