Kipgryde som mæskekar.

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Kipgryde som mæskekar.

Indlæg af Øystein »

Jeg har fået muligheden for at købe en kipgryde.
Vil lige høre om der er nogen herinde som har erfaring med at bruge sådan en som mæskekar??


Sent from my iPad using Tapatalk
aamose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 8. aug 2012, 17:15
Geografisk sted: Hillerød, Sjælland

Re: Kipgryde som mæskekar.

Indlæg af aamose »

hm. Det burde man jo sagtens kunne, hvis du får lavet en falsk bund, og hanen sidder i et rimeligt leje ?
Jeg har da brygget i kipgryder før med udmærket resultat,men oftest med K i rollen som kogekar.

Det skal da nok blive godt! Du er nok nødt til at have fat i en pumpe, det er svært at få en spand "ind under" en kipgryde.

//Henrik
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Re: Kipgryde som mæskekar.

Indlæg af dosser »

sagtens, men det kræver lidt øvelse at styre varmen samt en del strøm (min16amp alt efter type), jeg vil anbefale at du får lavet en PIPE/si i stedet for falsk bund og får sat en ventil i bunden/siden til cirkulation og her er det så man skal være opmærksom på at nyere kipgryder har 3 lag stål, mellem de to yderste er der isoleringsskum, her skal man skære et større hul for ikke at brænde al skummen af under svejsningen og for at kunne svejse røret på det miderste lag og så svejse det på indvendigt, imellem det miderste og inderste lag er dampkammeret der skal svejsningen være tæt!

Jeg har haft ikke mindre end to setup med kipgryder, jeg skulle nok have beholdt det sidste LoL Jeg er ikke løbet ind i problemer med ikke at kunne få en spand ind under når den skulle tømmes, men nogle modeller er nok lave ved omdrejningspunktet, men egentligt brugen man kun kippet til at rengøre gryden resten foregik med pumpe i mit setup.
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Kipgryde som mæskekar.

Indlæg af Borg »

Alternativet må vel være en svane (á la Truntebryg)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Kipgryde som mæskekar.

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Jeg sender lige et link til Kipbryggeren: http://kipbrygget.blogspot.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har selv en og skal nok komme med nogle tips, men har lige lidt travlt nu.
Noget du skal være opmærksom på er strømmen, i alm. installationer er der normalt til 16 amp, og hvis det er en 15 kw gryde du har, kræver det vel noget som ligner 22-25 amp.
Svend Aage Pedersen
9800
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Kipgryde som mæskekar.

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Jeg har en kipgryde, ca 60 liter, hertil har jeg lavet en bundramme monteret med hjul, hvorpå kipgryden er monteret,så den nemt kan flyttes. På bundrammen har jeg monteret et stativ med hejs, selve hejset er købt i Biltema.
Så her jeg fået monteret en ½" taphane, og på alle studser og slanger har jeg nu monteret CamLock koblinger. Mine varmelegemer var for store i forhold til det strøm jeg har inde i huset, så jeg monterede 3 styk 2,5 kw. varmelegemer købt i Kina. Så har jeg fået lavet en styring med PID til opvarmningen, føleren hertil er monteret i bunden op det rum hvor varmelegemerne sidder.
Jeg bruger pumpe til recirkuleringen og til køling af urten, dette styres også med et PID relæ, køleren er en modstrømskøler monteret sammen med en motorventil til at styre kølevandet, her sidder føleren i urt-udgangen.
Så har jeg en stålgryde til indsatssi, her har jeg skåret 1 mm riller i bunden med en vinkelsliber.
Jeg har nu brygget 3 gange på anlægget, og det fungerer fint, jeg skal tage højde for eftervarmen, og har også lidt jeg skal have rettet til med effektiviteten, men alt i alt er jeg godt tilfreds med anlægget.
Vedhæftede filer
Færdig kipgryde (8).JPG
Svend Aage Pedersen
9800
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Kipgryde som mæskekar.

Indlæg af Øystein »

Tak for gode svar folks.
Svend Aage Pedersen, - det er godt nok et fedt setup du har lavet dig.
Jeg har som tidligere skrevet en kipgryde på hånden. Den er på 120 liter med omrøring, - det at røre rundt i mæsken er jo en fordel!!
Men, så kommer udfordringerne. 20 Kw varmelægme og 35A. Det kræver en installation hinsides, hvad der er tilgængelig hjemme hos mig.
Min idé var ligesom Svend Aages at få smeden til at lave et understel med hjul.
Jeg opgiver projektet, men hvis der er andre der er hooked på sådan en gryde, så kan jeg formidle kontakt.BilledeBilledeBilledeBillede


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Re: Kipgryde som mæskekar.

Indlæg af dosser »

hvad er prisen på den?
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
Troldebryg
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17. jun 2015, 17:45

Re: Kipgryde som mæskekar.

Indlæg af Troldebryg »

Hejsa er den solgt?
Mvh
Peter
Besvar

Tilbage til "Udstyr"