Ølkøler en eller to haner

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
McFortune
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. jul 2016, 22:39

Ølkøler en eller to haner

Indlæg af McFortune »

Hej alle,
Håber jeg kan få lidt gode input. Det er endeligt lykkes mig at tage skridtet fr hjemmebryg på flasker med fustager.
Indtil videre har jeg lavet noget midlertidigt aftapning, direkte på fustagerne i skuret. Men som vejret blivere varmere kan jeg se jeg snart kommer i problemer :-)
Valget står lidt i mellem at bygge en kegerator (mulighed for flere haner, furstager plus slanger holdes kolde, desværre også lidt af et projekt) eller en ølkøler (hurtig igang, lettere at tage ud)

Det er dog lidt svært, når man læser de indlæg som er skrevet, at blive klog på hvor vidt det egner sig til hverdagsbrug.

Enkelte skriver at køleren efterlader en kedelig smag til øllet og man derfor må skrotte den første udskængning.

Jer der ejer sådan et anlæg er det noget i kan nikke til? Hvis det er bør man måske hellere vælge 1 hane, frem for to, og så bare bytte rundt på fustagerne.?
Pft.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af Thage »

Jeg har til hverdag 2 stk. Stående i er køleskab, slanger med Quick koblinger til CO2, til hver fustage og til flasken som står ude. Picnic fra Lund til tap. Ja, CO2 skal lige tænde slukkes, tager ca. 2 sek.
Fungere fint til hverdag og mindre samlinger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af Nimbus39 »

Jeg har 2 pygmy 25 og 2 "jockey boxes"
Begge dele fungerer fint, men i hverdagen (dvs. weekenden) bruger jeg altid mine pygmys, de er lette at tænde og jeg har ikke bemærket nogen bismag.
Eneste ulempe jeg kan komme på er at man lige skal give hanerne en tur med damprenseren inden (og efter hvis man husker det) man tapper øllet.
Jeg har valgt at have 2 anlæg med en hane hver for det passer bedre til mig, da jeg sjældent drikker 2 forskellige slags på en aften kan jeg nøjes med at tænde det jeg har mest lyst til, og skulle jeg ombestemme mig kan jeg hurtigt tænde det andet anlæg.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg valgte Pygmy, mest af den grund at den kan tages med eundt, dvs eksempelvis en tur i sommerhuset eller hvis der holdes sammenskudsgilde med venner.
Jeg valgte med kompressor da jeg bruger denne til rengøring og tapning af festfade, mine anbefalinger vil være et lille anlæg eller to frem for et med 2 haner.
En keggerator kan jeg godt se værdien i, men det er og bliver en stationær løsning og så der jockyboksen som Thomas nævner, men den er mere egnet til events da den skal fyldes med isvand inden brug dvs minus parathed
klingenberg
Indlæg: 46
Tilmeldt: 14. okt 2016, 19:33
Geografisk sted: tinglev

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af klingenberg »

Hopper lige med på den her:-)
Overvejer meget at købe en lindr med 2 haner. Kan fås for 4000 kr i Tyskland. Men er der ulemper ved at have med to? Jeg kan vel godt tilslutte 2 forskellige slags øl.
Hvilke koblinger skal man købe til? Planen er udelukkende at tilslutte Cornelius fade
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af Thage »

klingenberg skrev:Hopper lige med på den her:-)
Overvejer meget at købe en lindr med 2 haner. Kan fås for 4000 kr i Tyskland. Men er der ulemper ved at have med to? Jeg kan vel godt tilslutte 2 forskellige slags øl.
Hvilke koblinger skal man købe til? Planen er udelukkende at tilslutte Cornelius fade
Jeg havde købt lindr 25/K eksklusiv hvis jeg skulle have en køler, har dog fået mig et vandkølet (de grønne udlejning) med 2 haner til en pris der ikke kunne afslåes, så ideen er sendt til hjørne. Men jeg føler til tider de 2 haner i mit køleskab er for lidt, så jo flere jo bedre. Man rengør jo bare den linje der er brugt, så hvorfor have 2 klodser? Find en hane lej måske? ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af Thage »

http://www.lindr.cz/products/pygmy-25k-exclusive-2x-tap" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle lige have med at det er den med 2 haner... og ja den er lige 1-2 cm. Større, men vel kun en udfordring i praksis hvis man i en IKEA udstilling ....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af Truntebryg »

Hvis du har pladsen, så find en 110 cm bred kummefryser - der kan som regl stå 6 fustager....

Du kan selvfølgelig have 6 haner, men jeg startede ud med 3 stk i mange år... (haner koster ca. 300 i DE)

FORDELEN er bestemt, at du kan servere fra 2-3 haner i starten - og samtidig have fade "på vej" - kølig opbevaring er altså et must for frisk øl.

Det lille indfrysningsrum kan indeholde 15-20 flasker - så du kan spare plads andetsteds.

Har også et Lindr anlæg stående (2 haner) og det er et glimrende anlæg (dog meget tungt) kunne dog aldrig finde på at gå 100% over på denne type - af flere grunde:

1: - VIGTIGST - er dog at fustagen så ved siden af = relativt varm om sommeren => øllen opbevares ikke korrekt !!!

2: - køledelen i maskinen indeholder typisk 0,6 L øl, hvilket ikke gør det nemt at skifte over til en anden ølstil.

3: - periodevis rengøring medfører stort tab af god øl.

4: - generel rengøring er lidt bøvlet pga vægten, du smider den ikke lige hen til køkkenvasken. De "løse" haner i en keggerator kan nemt skrues fra hinanden, og skylles og renses under den varme hane.

5: - Dyr løsning, kontra en brugt fryser og hane + lidt ekstra slange. (Ølslange + CO2 udstyret skal du bruge i begge løsninger)

6: - Balanceringen af øl flow i tørkøleren burde være på plads, men min erfaring er meget mere skum på de 2-3 første glas hvis fustagen er fyldt med en godt karbonereet øl. (nogen gange umuligt !!)

ANG pkt 6 - så har keggeratoren den store fordel, at kølet øl kun ligger på 0,8 Bar - altså ikke så hysterisk øl når det suser igennem Ball-lock fittings osv ... Du kan også meget nemmere balancere 0,8 Bar ud, i keggeratoren da du har mulighed for at have en "bremse-slange" løsning til f.eks. Hvedeøl. (det kunne man nok også lave til tørkøleren - hvar dog ikke prøvet det)

7: - Der går lidt tid før øllen er kold i tørkøleren (ikke lang tid ;-) men det hænder at øllen i kølespiralen må kasseres da den bliver kedelig - det er kedeligt at smide 2 glas øl ud af døren... Dette sker dog også for Keggerator øl, men her er et ofte kun et ½ glas.

8: - Du kan ikke bare skifte typen af hane ud - til f.eks. hvedeølshane eller Intertap hane hvor der ikke er udvendigt stempel - sikkert ikke umuligt på tørkøleren men ikke nemt.

Laver du en keggerator løsning med et køleskab, hvor du har hanen i døren - så er den også delvist kølet ned - og du kan hurtigere få korrekt skænket øl ;-)

Jeg ville dog ikke undvære Lindr anlægget, da det har sine fordele.
klingenberg
Indlæg: 46
Tilmeldt: 14. okt 2016, 19:33
Geografisk sted: tinglev

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af klingenberg »

Det var super info:-)

Kan godt se kummefryser en nok er smartest et sted, men tror jeg bliver ved en lindr. Den kan jeg jo os tage med mig.
Har du trykregulator så du kan køre med to forskellige slags tryk på hver hane?
Og hvordan er det Cornelius fadene og de koblinger der skal på, det skal ved passe sammen?
Synes der er mange forskellige løsninger af ball lock og pin lock. Er der det, det samme eller er der store foskelle
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af Truntebryg »

He he - jeg er nok den eneste på forum der har 11 flasker CO2 og 10 manometere ...

MEN jeg bruger kun en flaske, for jeg har ikke konstant tryk på fustagerne. (da jeg efterhånden er bekendt med 8-10 hændelser, hvor flasken er blevet tømt over en uges tid eller mindre)

Jeg sætter connectoren på fustagen og trykker op til ønsket karbonering efter udskænkning af øl ;-) Det virker fint for mig.

Er der en stout som kræver lidt mindre, så lukker jeg bare for ventilen når det ønskede tryk er der. Det ikke den store videnskab - hvis fustagen er tæt, så holder den jo trykket til næste gang.

Tørkøler folk - meld gerne ind her !!! Har I gode erfaringer med tørkøler og fustager hen over et par måneder ?

Husk nu, øl skal ikke opbevares ved stuetemperatur - kælderkold kan jeg gå med til.

Jeg vil på det kraftigste anbefale dig at se en velfungerende kegarator inden du beslutter dig ;-)

Det er nemmest af få fat i Ball-lock fustager... Ball og Pin-lock ligner hinanden langt fra - men er bestem ikke ens ;-)
klingenberg
Indlæg: 46
Tilmeldt: 14. okt 2016, 19:33
Geografisk sted: tinglev

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af klingenberg »

Det lyder nu meget lige til det hele:-)

Skal meget snart i gang med at lave en lille kælder/kartoffelkælder under min garage, som udelukkende er til øl, tænker at fadene skal stå der når de er fyldte. Der kommer til at være 5-10 grader, så øllet kan stå der rimelig længe.
Må ha set en i gang et sted:-)
Er os en meget billigere løsning, da man jo snilt kan bygge det selv
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af Borg »

Jeg et helt klart også til keggerator eller keezer derhjemme.
Er der fest eller skal jeg (i fremtiden) udleje, så vil er anlæg som lindr e.l. være at foretrække.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
klingenberg
Indlæg: 46
Tilmeldt: 14. okt 2016, 19:33
Geografisk sted: tinglev

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af klingenberg »

Jeg må i gang med at bygge;-)
Et brugt køleslab, og ellers resten på eBay. Så burde det kunne klares.
Er der noget jeg skal være obs på, vil gerne kunne køre med 2 forskellige slags tryk.da jeg er lidt fan at weissbier:-)
McFortune
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. jul 2016, 22:39

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af McFortune »

Tak for svarene,

Jeg ender nok, i første omgang, med en PYGMY 25/k Exclusive med 2 haner da den er forholdsvis "let" at tage under armen (17,5 kg).

Så må keezer/kegeratoren komme senere.

Jeg benytter de store 30 liter furstager, så fryseren skal det være noget af en gigant for at rumme mere end 3 furstager :-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Ølkøler en eller to haner

Indlæg af Truntebryg »

AH - OK du er jo mere eller mindre i gang, det ændre jo forudsætningerne ;-)

Jeg har et gammelt mælkekøleskab, som jo er født uden hylder i døren - her kan de sagtens stå, 3 stk uden problemer. Så måske du skal kikke efter et sådan på den lange bane.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"