Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

Så er det gang i et lille exbeeriment.
WB-06 vs. Munich.
Samme urt og samme mængde i, hver spand.
50/50 pilsner og hvede. Mæsket ved 67 grader.
Kogt i 90 minutter og humlet med Halletauer Mittelfrü til 13 IBU.
Urten har kølet udenfor i nat og bliver oxegineret og tilsat gær nu.Billede


Sent from my iPad using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Truntebryg »

Spændende !!!

Oxyderet er negativt - iltet er positivt ;-)
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

Truntebryg skrev:Spændende !!!

Oxyderet er negativt - iltet er positivt ;-)
Projektet går ikke ud på at teste om oxyderet hvedeøl er godt ;-)
Jeg iltet med ren oksygen!



Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

Så er de to weissbier gæret ned. SG er på nuværende 1.012 i begge.
Det har begge gæret ved 18 grader.
Der er forskel på de to gær!
WB-06 til venstre er langt mere "hvid" i det. Gæren flokkulerer i brune fragmenter. Duften bærer i høj grad præg af banan.
Munich til højre har mindre gærsvæv. Dufter er mere ren i det, dog stadig med let præg af banan.
Jeg påtænker at flaske næste weekend.Billede


Sent from my iPad using Tapatalk
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Gartner »

fedt. Tak for update. Samme urt, men med forskellige gær er også noget jeg vil prøve at lave.. :)
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af kbaggen »

Spændende og glæder mig til at høre jeres konklusion!

Har nemmelig slev været i gang med WB0, Munich Classic Wheat og MJ M22 Bavvavian gær. Og de 2 sidste er ok, mens WB06 gav noget "tart" citrun-sur smag og ikke ret meget banan over det!

Har faktisk lavede en del ret gode bryg med at blande Munich Classic Wheat og MJ M22 "½ n ½".

Evt. læs denne: http://braumagazin.de/article/brewing- ... urn false;
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

kbaggen skrev:Spændende og glæder mig til at høre jeres konklusion!

Har nemmelig slev været i gang med WB0, Munich Classic Wheat og MJ M22 Bavvavian gær. Og de 2 sidste er ok, mens WB06 gav noget "tart" citrun-sur smag og ikke ret meget banan over det!

Har faktisk lavede en del ret gode bryg med at blande Munich Classic Wheat og MJ M22 "½ n ½".

Evt. læs denne: http://braumagazin.de/article/brewing- ... urn false;
Jeg skal nok komme med Update når de er karboneret.
Næste eksperiment bliver dekoktion - ikke dekoktion. Samme opskrift, samme gær men dekoktionen til forskel.


Sent from my iPad using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Truntebryg »

Hvilken decoction profil vil du gå efter ..
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Truntebryg »

kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af kbaggen »

Hej,
Iht. til denne tråd, så har jeg lige lyst til at give mine erfaring for har brygget mange hvedeøl til fruen det sidste år!

Og har lige i går smagt min første Weihenstephan 3068 våd-gær brygget øl , og ja, som alle andre har sagt, så gør våd gær en forskel.

Men både Mangrove Jack M20 og så Lallemand Munich CLASSIK Wheat gær, kommer man altså lang med! Men bemærk at Lallemand har både en CLASSIK Wheat og en ikke CLASKSIK Wheat tør gær, og man skal helt kalrt have den nye ved navn Classik!


Mine forsøg på en Bavaian Wheat: Hvis jeg skal rate disse iht. Baviavian Wheat stilart (og bemærk det er ikke samme opskrift): BEDST 6 - 5 -3 - 1 - 4. Men faktisk er alle pånær 2 (inficeret) blevet drukket med velbehag, så alle disse gær er ganske anvendelige!

M20 - Dunkel hvede med Citra + havtorn (alle med MJ M20): Hoegarden Clone: Lys Hvede med havtorn: Andre M20 bryg:
WB06: Mine erfaringer = Konklusion!
Banan smag = så skal du helt klart går vådgær = Weihenstephan 3068!

MJ M20 god = Ganske OK for en hvedeøl, men mangler lidt banasmag men giver en god hedekrop og udseende (og hvis denne gær vælges til banan-øl skal der helt klart gæres med løst låg, lidt ilt og gås lavt på gær). Super god til en Dunkel og Sort hvede, men kan også bruges til en Wit agtig hvedeøl med koriander og appelsinskal (hvis man da ikke har Wit gær). Og jeg har haft held til at lave en Hoegaggen og 1865 Blanc clone med med M20 (men vil anbefalde M21 dog). M20 holder fint noget gær i supension hilket er vigtigt i og med vi gerne vil have gæren med uden at have evt. andre rester med når vi hæld øl fra flaske.

Lallemand Munich CLASSIK Wheat gær = give måske en lidt mere "Weihenstephan 3068" banan-smag, men gæren er svær at holde i supension, og vil bliver næsten pilsnerklar over tid (derfor jeg valgte at forsæge med blande 2 gær typer). Super gær, men har dog fået et bryg (ikke listede) som giver en sulfur-smag nok fordi den faldt i temp. en meget kold nat! Jeg har ikke prøvet brygge med den "ikke-CLASSIK" version!

WB06 = tynd krop, klar, og sur! No-go!

M21 = Super wit gær for en Hoegaarden clone!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Truntebryg »

UHA da, du har da gjort lidt ved det der hvede...

Super info
Brugeravatar
DennisMAX
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14. mar 2015, 08:39
Geografisk sted: Strellev 6870
Kontakt:

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af DennisMAX »

Skide godt med nogle nørder der gider at lave sådanne eksperimenter og vil dele med os andre :-)

Super initiativ , tommel op herfra ;-)
Med Venlig Hilsen
Dennis H. Pedersen
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

Det er dejligt som det vælter frem med info. Kbaggen, du har da gjort et seriøst arbejde. Jeg har også et par breve Munich Classic til at ligge, så det kan være de skal indgå i decoktions projektet.
Det ser ud til at vi er enige omkring WB-06 gæren. Gad vide hvad den så er god til? Har brugt den nogle gange til Wit bier med ok resultat.
Men weissbier er måske mere tricky end jeg gik og troede. Gæren er i hvert tilfælde altafgørende.

Til næste projekt har jeg ikke lagt mig fast på decoktionsprofil. Det er måske nogen derude som har erfaringer de vil dele??


Sent from my iPad using Tapatalk
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af kbaggen »

Øystein skrev: Men weissbier er måske mere tricky end jeg gik og troede. Gæren er i hvert tilfælde altafgørende.

Til næste projekt har jeg ikke lagt mig fast på decoktionsprofil. Det er måske nogen derude som har erfaringer de vil dele??
Jeg har ikke rodet så meget med mæskeprofiler, men de føste hvedeøl er sikkert msæket ved 65`C, og henover det sidste år er jeg gået til at mæske ved: 55`C@20-30min --> 62-63´C@60min --> udmæske ved 75´C@5-10min . (I min BIAB process opvarmer jeg 10L til 60´C tilføre malt hvorved temp. falder til ca. 55´C, efter de 20min tilføre jeg 4L 80`C hvorved temp. bliver de 62´C derefter ind i ovn ved 62´C 1-1½ time alt efter hvad der lige passer, og udmæsker ved at varme på komfur).

Jeg synes denne profil samt især det jeg begyndte at bruge mælkesyre har forbedret mine hvedeøl!

Iht. at lave gode hvedeøl, så skal man bruge vådgær hvis ønsket er en klon af Erdinger, Whiphenstan, Franciskaner (evt. leg med Lammelmand MUNCH CLASSIK gæren evt, blandet med M2J0), mens en række dunkle-øl og wit kan snildt laves med tørgær, dvs. MJ20 og MJ21. Uden reklame så evt. se min hjemeside med "Hoebaggen" og "The Funky Dunkel" :-)

WB06, ved jeg schisme ikke med, men kan nok bruges til noget Wit med en masse appelsinskal, koriander og Cascade, og dermed lave en fin frisk syrlig wit (og jeg vil nok fermentere den lavt hvis jeg skulle forsøge igen, dvs. 17-18`C).
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

I dag bliver det brygget i det gode vejr.
2. Omgang i hvedeølsgær projektet.
Lallemand Munich Classic vs. Wyeast 3068 weihestephan wheat.
Jeg liner de 4 hvedeøl op til en smagstest når de er klar.BilledeBilledeBilledeBillede


Sent from my iPad using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"