Brygge på flere enheder

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Svinger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 6. jan 2017, 08:11

Brygge på flere enheder

Indlæg af Svinger »

Først vil sige dette er en fantastisk forum
Man kan virkeligt finde meget hjælp herinde

Jeg har brygget i godt et år, og ønsker at have gang i to bryggryder på samme tid.
Jeg bruger en 33 liter gryde og varme kilde er EL og lader den stå med og en 70 grader med omslag og slut temp er ca 65 grader derefter bruger jeg indsatssi til spagevand og bruger den samme gryde til at koge urten færdig med og slutter af med pladekøler.
Så langt så godt

Jeg har kikket på en SS BREWTECK mash tun 38 liter. Som jeg vil bruge gas(indendørs brug) en 4000w
Og køre step bryg der efter når mæsken er færdig pumpe topsflo TD 5 det over i den gryde jeg bruger nu.

Så en SS gryde(humlecentralen) ,gasblus 4000w(danishoutdoor)og en Topsflo TD5 pumpe(angelhomebrew.uk) pumpen kan også bruge til at køre kemikalier igennem pladekøleren og nogle camlocks til slanger

Er jeg på rette vej. ?
AndersVesterø
Indlæg: 71
Tilmeldt: 23. dec 2015, 13:29
Geografisk sted: Elverhøjen, 8370 Hadsten

Re: Brygge på flere enheder

Indlæg af AndersVesterø »

Hej!

Nu er jeg kun en simpel hobby brygger, men synes det lyder fornuftigt. Mit setup lignede dit nuværende for ca 1 år siden., det har dog taget en drejning det sidste års tid!

Jeg er stor fan af din valgte gryde samt gasblus. Nu står jeg selv i garagen og ofte med porten åben, så det er ikke et problem med ilt til gasblusset og evt U-forbrændte gasser i luften. Personligt ville jeg ikke stå indendøre med gasblus, men måske det bare er et holdnings spørgsmål...

Til din mæske process kan jeg varmt anbefale et 2 kW EL varmelegme til indbygning i gryden. Det koster 2-300 kr i danske brygforretninger og er af god kvalitet ( har 2 stk her fra og kan anbefale dem https://brygforretningen.dk/produkter/2 ... geme-til-g" onclick="window.open(this.href);return false;ærspand-eller-gryde#.WQd6FusV6rU ). Til styring kan STC1000 eller endnu bedre en PID controller med SSR bruges. Sidst nævnte findes til meget rimelig priser på ebay.com

Til koge processen kan jeg varmt anbefale gasblus og god gryde der til (din omtalte kan fint bruges). Husk at vælge størrelsen med omhug! Jeg startede med 33L gryde som er absolut min. hvis man brygger 25L adgangen! Jeg købte en 70L, men må konstatere at overflade arealet er for stort, da der fordamper relativt meget under urt kogning (fordampning er afhængig af temperatur og overflade areal, og da gryder oftes er dimensioneret efter D=h vil arealet stige når større gryde vælges).
//en 70 L er til gengæld fin til mæskeprocess op til ca 35L bryg. Jeg har fundet en "erfarings faktor" så jeg ca ved hvor meget vand jeg i alt skal bruge, og slipper for at spæde til ved udmæskning. Dejlig nemt ikke at have to gryder igang her!

Håber du kan bruge lidt af det, og skriv gerne hvis jeg skal uddybe lidt...
Besvar

Tilbage til "Udstyr"