Mælkejunge-køler

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Mælkejunge-køler

Indlæg af Dntb1985 »

Borg skrev:Kvaliteten af øllet vinder ved hurtig nedkøling.
Om man som brygger så vil gøre det eller ej, er helt op til den enkelte.
Jeg ville ikke undlade nedkølingen. Og bruger maks 10 minutter på processen.
stemmer lige i med borg. Jeg bruger nok lidt længere tid måske 15-20 min. men tidsfaktoren må absolut ikke være en undskyldning for ikke at gøre det. John palmer skriver desuden (og tvivler han har hans viden fra myter, og sømænd)

COOLING THE WORT
At the end of the boil, it is important to cool the wort quickly. While it is still hot, (above 140°F) bacteria and wild yeasts are inhibited. But it is very susceptible to oxidation damage as it cools. There are also the previously mentioned sulfur compounds that evolve from the wort while it is hot. If the wort is cooled slowly, dimethyl sulfide will continue to be produced in the wort without being boiled off; causing off-flavors in the finished beer. The objective is to rapidly cool the wort to below 80°F before oxidation or contamination can occur.

Når det så er sagt, så bestemmer man jo selv hvad vil gøre, og hvad man ikke vil gøre. :) jeg kunne aldrig drømme om ikke at lade være med at køle min urt ned. :)
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Brugeravatar
krogsager
Indlæg: 280
Tilmeldt: 7. dec 2005, 12:27
Geografisk sted: 8960, Randers SØ

Re: Mælkejunge-køler

Indlæg af krogsager »

Citat: "jeg kunne aldrig drømme om ikke at lade være med at køle min urt ned. :)"

Det vil så sige at du ikke køler ned ?




Sent from my iPhone using Tapatalk
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mælkejunge-køler

Indlæg af L.R. »

Mælkekøler. Mærke:"Kylo". Patent 68390. Består af et støbt hus, hvori en drejelig plade er anbragt. På denne drejelige del er fæstnet et 56 cm langt U-formet rør. Øverst på det støbte hus er en studs til vandslange, og i bunden af dette langs yderkanten er huller hele vejen rundt. Køleren anbringes oven på mejerispand fyldt med varm mælk, vandet ledes via slangen i køleren. Vandets tryk får det U-formede rør til at rotere, og fra de små huller løber det kolde vand ned over spanden og afkøler den omrørte mælk.

Hvis de målte værdier for temperatur og tid holder, så er det jo en spændende sag.

L.R.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mælkejunge-køler

Indlæg af Truntebryg »

https://www.brewersfriend.com/2009/06/0 ... ue-tested/" onclick="window.open(this.href);return false;

Australian NO CHILL Brewing Technique:

Konklusion - After much anticipation it is time to pull the tap! This beer is still young, it has not completely cleared, though it is clearer than it was when first kegged. The aroma is slightly malty, slightly hoppy (Cascades) but very mellow, just as this Haus Ale has been in the past (4) keggings while using an immersion chiller. The flavor… it is again identical to previous batches that were chilled in the conventional manner. It is very light, slightly citrus (Cascades) and very easy drinking. There are no indications of DMS (a corn like flavor) and the hop profile is identical to previous batches that were chilled conventionally.

Just as an update on this article. Since performing this test I have not chilled a single brew. I have a SNPA clone on tap as well as a Hefeweizen in the fermentor that were no chill brewed. A note on clarity: these beers clear just as rapidly and cleanly in the keg as my IC chilled beers have in the past.

BTW, I have no chills that I am drinking 6 months after brewing and they happen to be the most popular on tap…
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mælkejunge-køler

Indlæg af L.R. »

Er egentlig lidt i tvivl om der løber kølevand i u-røret, eller det
kun bruges som "røreske", drevet af vandturbinen.

L.R.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mælkejunge-køler

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa - mælkespand og udvendigt vand (løber rundt pga. strålen fra hanen)

Billede

Virker aldeles glimrende, mener jeg kølede 22L urt ned på 20 min.
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mælkejunge-køler

Indlæg af L.R. »

Ud fra Rodders og Truntes temperaturmålinger er afkølingstiden
tilsyneladende rimelig. Kunne man ved udnyttelsen af whirlen
i jungen få mindre trub over i gærkarret? Jeg kom desværre
til at placere indlægget om whirl-pool beholder forkert. Sorry.

[attachment=0]Trunte køling.docx[/attachment]
Vedhæftede filer
Trunte køling.docx
(1.11 MiB) Downloadet 402 gange
Besvar

Tilbage til "Udstyr"