Erfaringer med Bratberg 95 liter ?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Erfaringer med Bratberg 95 liter ?

Indlæg af Moesmand »

Kære alle.

Overvejer kraftigt en seriøs opgradering af mit ellers udemærkede 25 liters anlæg og jeg er kommet langt rundt i min søgning.

Og er jyde, så sidder hårdt på "muldvarpeskindet" ..... :-)

Så jeg er faldet over Bratbergs 95 liters liters "dogmeanlæg" uden automatik og dillerdaller.

Er der nogle erfaringer med anlægget ? Det være sig både gode og dårlige....

Mvh

Henrik
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Erfaringer med Bratberg 95 liter ?

Indlæg af KimJohansen »

Det virker helt ærligt som alt for mange penge for et anlæg med de kvaliteter.

Har du overvejet klassisk tre gryders setup? Der kommer man langt for 9.500 kr.

Jeg har bygget mit for mindre end 9.500 kr.
IMG_20170407_095615.jpg
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Erfaringer med Bratberg 95 liter ?

Indlæg af Moesmand »

Hej Kim.

Tak for rådet og jeg vil overveje det. Måske finde en rustfast grukedel....

Og du har ganske ret med et 3 gryders set up. En gryde til mæskning, en gryde til spargevand og den sidste til urtkogning. Og øllet flyttes let via en pumpe..... :-) og dertil kommer, at man sparer tid ved flere bryg på en dag....

Som tidligere VVS'er ved jeg, at skivetermometre ikke er de særligt nøjagtige.... jeg bruger selv et digitalt termometer under mæskning.... men du går vel ikke ned på grej? :-)

Mvh

Henrik
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Erfaringer med Bratberg 95 liter ?

Indlæg af KimJohansen »

Moesmand skrev:Hej Kim.

Tak for rådet og jeg vil overveje det. Måske finde en rustfast grukedel....

Og du har ganske ret med et 3 gryders set up. En gryde til mæskning, en gryde til spargevand og den sidste til urtkogning. Og øllet flyttes let via en pumpe..... :-) og dertil kommer, at man sparer tid ved flere bryg på en dag....

Som tidligere VVS'er ved jeg, at skivetermometre ikke er de særligt nøjagtige.... jeg bruger selv et digitalt termometer under mæskning.... men du går vel ikke ned på grej? :-)

Mvh

Henrik
Jeg har testet mine termometre mod thermapen. De er kalibreret til at vise det samme. Så det går fint tak :-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Erfaringer med Bratberg 95 liter ?

Indlæg af Truntebryg »

Jeg er også inde i en opgraderings fase, og her er det vigtigt at man definere det ønskede antal liter øl.

Da jeg kun kører fustager - så var det nemt nok, jeg går fra 22L til 44L. Desværre er der et kæmpe spild af urt på en stor gryde, og mit jydegen har svært ved at hælde 4-5 L bundfald ud

Jeg filtrere så gennem kaffefilter, og har nu en god starter urt - da jeg dog pt. køre test på diverse nye tør gær, så ryger de 5 L i en gryde koges op og ned med 10g humle. Efter afkøling er der et lille minibryg...
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Erfaringer med Bratberg 95 liter ?

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Jeg er også inde i en opgraderings fase, og her er det vigtigt at man definere det ønskede antal liter øl.

Da jeg kun kører fustager - så var det nemt nok, jeg går fra 22L til 44L. Desværre er der et kæmpe spild af urt på en stor gryde, og mit jydegen har svært ved at hælde 4-5 L bundfald ud [WHITE SMILING FACE]

Jeg filtrere så gennem kaffefilter, og har nu en god starter urt - da jeg dog pt. køre test på diverse nye tør gær, så ryger de 5 L i en gryde koges op og ned med 10g humle. Efter afkøling er der et lille minibryg...
Er sgu minimalt på den 15g blichmann jeg har anskaffet mig, lige før jeg syntes der lå mindre en 10g fordi filteret lå bedre, og flowet ud har kørt bedre... max 0,5 ltr i væske er mit bud, men kan jo testes


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Erfaringer med Bratberg 95 liter ?

Indlæg af Truntebryg »

Ja OK - der er jeg nok lidt speciel....

Jeg lader den afkølede urt stå en 3-4 timer, og først da stikker jeg om - vil ikke have trubs med over

Overhovedet ...
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Erfaringer med Bratberg 95 liter ?

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Ja OK - der er jeg nok lidt speciel....

Jeg lader den afkølede urt stå en 3-4 timer, og først da stikker jeg om - vil ikke have trubs med over [WHITE SMILING FACE]

Overhovedet ...
Er nu også minimalt hvad der kommer med... der at røret suger storset af bunden er nok det som gør det


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"