Konisk gærtank

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Konisk gærtank

Indlæg af Truntebryg »

Min ide, var at gære urten uden trub. Gær er ret så agressive når først de kører der ud af. Hvis ikke de lige får hvad de vil ha', så udskiller de bare et enzym og nedbryder det der måske kan spises.

Derfor er jeg ikke interesseret i at der er for meget trub de kan gå i gang med at nedbryde.

Derfor er parolen, jo renere urt, jo renere gæring og jo renere smag i øllen.

En anden praktisk ting, hvis man er ude efter genbrug af gær - så er det bestemt at foretrække at have så ren gær som muligt.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Konisk gærtank

Indlæg af kbaggen »

Truntebryg skrev:
Derfor er parolen, jo renere urt, jo renere gæring og jo renere smag i øllen.
Det er jeg også komme frem til, se nedstående..........men min erfaring holder dog også en nuance til det!

Jeg er kommet frem til efter at have lavet ca. 60 øl på "trub", dvs. bare hældt hele skidtet i gærspand at det går fint på hvedeøl (lys og mørk) og mørke øl. Men jo mere lys og klar ale/pilsner det bliver, jo mere, bidrager "trub" med smag og giver en mindre rund smag, dvs. ensbetydende med en smag som er lidt skarp på tungen oftest også lidt diffus. Især voldsomme humlet øl giver en meget mere diffus smag og kan går over i det antistrigent pga. der er meget humle-snulder med i trubben hvis man ikke bruger et ordentlig filter (her er et metal-si ikke godt nok=kombinere det med et stykke stof/østelærret som min.).

Dette sammenlagt med jeg jo bruger EasyChillinger/Overnight chilling, er jeg her på det sidste blevet opmærksom på at "cool-Down" tiden oftest kan være ret lang, og såfremt det tager 1 time a nå under 80´C så vil der jo stadig være en isomering indtil vi når under de 80`C. Heldigivs kan man jo kompensere for dette og Beersmith kan faktisk regne derpå, men endnu en konklusion herfra, er at "late-boil-hop-addtitions" for meget humlet øl sammensat med trub og Overnight chillling kræver en lidt større opmærksomhed for ellers holder IBU beregningen ikke og man ender med noget mere bitter øl end antaget! Hvis man samtidig også tørhumler meget kraftigt, kan der også opstå en bidrag herfra i form af ikke isomeret biterstoffer (humleioner) og dermed blive noget mere bittet end godt er!

De gange dette er bemærket er det dog "faded" godt ud med tiden og blevet ganske drikbart!

Nu kan det lyde som om jeg er ved at forlade mit "lazy" bryg setup, men det er jeg ikke, og vil stadig gøre brug af "Overnight chilling", men ser en fordel i at få trub væk og ud af gærspand/Fermentasaurus fordi det giver en mere ren smag og ganske sikkert en mere klar grøn-øl i sidste ende (især ved brug af Fermentasaurus). Men det at kunne dele brygdagen i 2 ved "overnight Chillling" og dermed håndtere bryggeriet når 3- og 7- årige sover, er et must for mig pt. og de næste par år endnu!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Udstyr"