Braumeister og lav effektivitet

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
hr.øl
Indlæg: 75
Tilmeldt: 26. apr 2009, 19:13

Re: Braumeister og lav effektivitet

Indlæg af hr.øl »

Jeg har ikke købt det nye filter og det gør jeg heller ikke. Jeg har besluttet at dobbeltmæske hvis jeg skal brygge high gravity. Det har jeg prøvet en enkelt gang og det gik udmærket.....

Hr.øl
Venlig hilsen
Hr. Øl
20L Braumeister
Sidste bryg: Øl
mraabo
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. jun 2016, 10:17

Re: Braumeister og lav effektivitet

Indlæg af mraabo »

Ok det har jeg også haft held med. Men det ser lækkert ud det filter andre der har erfaringer med det??
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Braumeister og lav effektivitet

Indlæg af Truntebryg »

BrewMonk eller Braumester - samme problem.. De virker jo principielt meget ens, bortset fra flow retningen.

12,8 kg malt + 55L vand i en single-batch-sparge burde give 42L urt med 1.062 (eff 69%). Så med 4L spargevand lidt mere urt, med næsten samme BG og derfor lidt højere Efficiency.

Jeg er ret sikker på at det er et spørgsmål om at få blandet vand og malt ordentligt. Ideen er jo ikke at røre undervejs, da det ligesom ødelægger intentionen med anlægget.

Prøv at blande 80% af malten først, og sørg for at det er 135% sikkert blandet til en lind grød. Lad det falde til ro, og bland de sidste 20% i toppen af maltpiben - gerne med et 50cm piskeris det kan virkelig "slice" evt. melboller.

Jeg syntes det er svært at blande vand og malt - hvis maltpiben er høj og slank. Så der skal udtænkes en effektiv omrøring !!!

Næste bryg - gør som du plejer, og brug 10 min mere på indmæskningen.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"