Erfaringer med induktion

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
freakojac
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. maj 2012, 13:46
Geografisk sted: Hørning

Erfaringer med induktion

Indlæg af freakojac »

Jeg overvejer lidt at skifte gas ud med induktion, men er lidt i tvivl om størelser.

Jeg har kigget lidt på 3000W manuel fra Hendi. (https://www.boege.dk/induktionskogeplad ... anuel.html)

Der står at pladen kan tage gryder ø120 mm op til ø260 mm, men det synes jeg er lige i underkanten. Vil gerne have 35-50 liters gryde på.

Kan man smide en gryde med en større diameter på eller er rammen i vejen?

Er der nogen, der har erfaringer med ovenstående induktionsplade - Fordele/Ulemper?
- Kan man skrue ned for effekten og køre det på en 13A gruppe (hvis man ikke har andet koblet til) eller skal man op på en 16A gruppe?
Morgiane
Indlæg: 31
Tilmeldt: 15. apr 2017, 16:18
Geografisk sted: Sdr. Tranders, Aalborg

Re: Erfaringer med induktion

Indlæg af Morgiane »

freakojac skrev:Jeg overvejer lidt at skifte gas ud med induktion, men er lidt i tvivl om størelser.

Jeg har kigget lidt på 3000W manuel fra Hendi. (https://www.boege.dk/induktionskogeplad ... anuel.html)

Der står at pladen kan tage gryder ø120 mm op til ø260 mm, men det synes jeg er lige i underkanten. Vil gerne have 35-50 liters gryde på.

Kan man smide en gryde med en større diameter på eller er rammen i vejen?

Er der nogen, der har erfaringer med ovenstående induktionsplade - Fordele/Ulemper?
- Kan man skrue ned for effekten og køre det på en 13A gruppe (hvis man ikke har andet koblet til) eller skal man op på en 16A gruppe?
Jeg bruger en 2000w fra Aldi( til den nette sim sum af 299 kr). Diameteren er 26 cm. Gryden er en 30 l med en diameter på 34 cm. Jeg kan få 22 liter fornuftigt op at koge, men ikke super bulderkoge. Uden at have prøvet det, vil jeg gætte på at 3000w vil nå en grænse omkring 30 l. Men det er kun et gæt...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Erfaringer med induktion

Indlæg af Knet »

Hej Freakojac,

Jeg har set på samme model. Hendi laver to. En på 3,5 kilowatt og en på 3 kilowatt. Uden at være eletrikker: Den på 3 kw burde kunne afvikles på en 230 volt gruppe med 13 ampere sikringer (230 v * 13 amp = 2990 watt), hvilket kræver 1,5 kvadrat kabler. Den på 3,5 kilowatt kræver 16 ampere og 2,5 kvadrat kabel.

På de tyske fora hvor jeg har læst om den, er der mange der bruger langt større gryder end den er bygget til. Den skulle efter sigende ikke have en kant, men være plan, selvom det ikke ser sådan ud. Derfor stikker større gryder blot ud over kanten. Jeg har sågar set billeder af nogle setup hvor de har 2 Hendipalder stående til én gryde :-)

Flere steder snakker tyskerne om 50-70 liters gryder på disse plader. Men som jeg læser det, er selve induktionsspolen kun 15 cm i diameter hvor gas jo breder flammerne ud. Det vil måske give et lidt "lokalt" kog med bulder midt i gryden, når gryden er stor?

En fordel ved el, og den manuelle udgave frem for den digitale er, at den kan bruges ved mere avancerede mæskeprgrammer, hvor en PID styrer temperaturen. Det har jeg hvertfald haft fokus på i min søgen, da den så kan bruges til sous vide i køkkenet også.

Vh. Kenneth
freakojac
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. maj 2012, 13:46
Geografisk sted: Hørning

Re: Erfaringer med induktion

Indlæg af freakojac »

Tak for svar.

Det var også pga. muligeden for måske i fremtiden at koble en PID styring på, at jeg havde kig på den manuelle. :-)
Kiilerich
Indlæg: 80
Tilmeldt: 7. apr 2014, 15:08
Geografisk sted: Sunds (Nær Herning)

Re: Erfaringer med induktion

Indlæg af Kiilerich »

Jeg bruger et par stykker af disse plader https://www.ebay.com/itm/HENDI-gastrono ... .l4275.c10

Jeg bruger 37 liters gryder på dem uden problemer, de går en anelse ud over glas pladen men den er helt plan på toppen, dvs. både glas plade og stål kant er plan.
Jeg er rigtig godt tilfreds med mine og det virker som noget bedre kram end de billige plastikplader, men koster selvfølgelig også lidt mere.

Når man tænder for den starter den på 500 watt som er minimum på dem og så kan man øge effekten med 100 watt af gangen på drejeknappen.
Jeg tror jeg ville købe 3500 watt istedet da de jo koster det samme og man bare kan lade være med at skrue mere op for dem en man kan trække, så har du jo mulighed for lidt mere hvis du får strøm til det på sigt.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"