Co2 regulator - 2 manometre - hvorfor?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Co2 regulator - 2 manometre - hvorfor?

Indlæg af Knet »

Hvad er fordelen ved en regulator med 2 manometre? Jeg er med på, at det ene viser trykket i co2 flasken og det anden trykket øllet drives med i fadet, tvangskarboneres med osv.

Men en 6 kg co2 rækker immervæk et stykke tid og det forekommer, at der bare er flere kilder til utætheder, jo flere manometre/pakninger der sidder på. Og kan man af flasketrykket reelt udlede hvor meget der er tilbage i co2 flasken? Falder trykket proportionalt med forbrug af kilo? Der tænker jeg, at vægt med indhold fratrukket tara trods alt er bedre?

Jeg skal til at købe og overvejer følgende:

Regulator med et manometer. (Mindre klodset, færre kilder til utætheder og ikke mindst: billigere)
Evt. et løst manometer af den simple type, der kan skrues direkte i CO2 flaske og hvis eneste formål er at måle aktuelt tryk (hvis der er gode argumenter for at måle flasketryk vs. vejning).

Vil det i øvrigt være smart at købe en regulator med y-deling, i tilfældet at der skal drives to fade? Vil fade, med forskellige typer øl, typisk skulle drives med samme tryk?

Hvad ville I erfarne gøre, hvis I skulle købe på ny.

Vh. Kenneth
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Co2 regulator - 2 manometre - hvorfor?

Indlæg af peos »

Meningen med flaskemanometret er naturligvis, at det skal vise trykket i flasken og dermed også, hvornår det er ved at være tid at få fyldt den op.

Men det kan også være en god lille hjælp ved tvangskarbonering. Hvis du under tvangskarboneringen lukker for ventilen på flasken, så vil flaskemanometret stå på godt 50 bar. Bliver den ved med det, så tager øllet ikke mod mere CO2, og øllet er færdigkarboneret. Falder den derimod, så tager øllet fortsat mod CO2, og så er øllet ikke færdigkarboneret endnu.

Jeg har to regulatorer. En med 2 manometre og en med 3. Der er ingen grund til at spare et manometer pga. frygt for utætheder. Det er dine egne samlinger, du skal passe på. Hvis du vil tappe to fade ad gangen, så vil jeg anbefale en regulator med 3 manometre. Du kommer til at bruge dem alle, og du bliver glad for dem i længden.

Selv om du vil køre med samme karbonering på de to fade, så kan du være uheldig at overkarbonere et fad. Og så er det rart lige at kunne justere lidt op for trykket på det ene fad for at undgå skum - uden samtidig at overkarbonere det andet, fordi det også går op i tryk (hvad det vil gøre, hvis du bare bruger et y-stykke).
walther
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. apr 2009, 18:06

Re: Co2 regulator - 2 manometre - hvorfor?

Indlæg af walther »

Jeg bruger kun flaske manometeret til at se om flasken er tom, og det ret tydeligt på andre måder :)

Desværre kan det ikke bruges til at se hvor meget gas der er tilbage i flasken, når det er CO2.
CO2 under tryk er på væskeform, og trykket over væsken er altid det samme, uanset hvor meget der er i flasken.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Co2 regulator - 2 manometre - hvorfor?

Indlæg af Knet »

Hej Walther og Peos,

Jeg havde nøjagtig samme tanke som dig Walther. Og tænkte at det nok var svært at udlede om den var tom på skalaen.

Men Peos: super pointe med at lukke flasken og holde øje med, om tvangskarbonering er færdig, på om trykket falder. Så behøver flasken heller ikke stå med tryk på hele tiden.

Til alle: Når en smagsprøve skal tages fra fadet, for at se om karbonering er ok, så vil man formentlig bruge picnic tap, evt. med bremseslange. Alternativt taphane direkte på fad. Er der nogen der har erfaringer med tappehaner med kondensator monteret direkte på Ball lock disconnect?
Er der meget skumdannelse hvis trykket reduceres inden tapning? Og kan kondensator dæmpe det?

Eller er picnic med bremseslange sikrest?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Co2 regulator - 2 manometre - hvorfor?

Indlæg af Truntebryg »

Det kommer an på hvor kold øllen er - en "varm" fustage kan ikke tappes korrekt, hverken med eller uden kompensator regulering.

Ang. karbonering, så foretrækker jeg et manometer der viser mit arbejds område bedst (2,5 Bar eller 4,0 Bar) Her kan du sagtens se om karboneringstrykket ændre sig natten over, men selvfølgelig smart nok med højtryks manometeret hvis det er der.

Højtryks manometeret begynder først at falde når der er mindre end 2% af indholdet tilbage - i min optik ligegyldigt for det er jo mellem 10-20% at man begynder at tænke på at skifte inden du skal servere 6 fade ved en julefrokost

Jeg er indehaver af ca 20-25 reduktionsventiler af ældre dato, og jeg kan se at halvdelen er med smadret højtryks manometeret - simpelthen fordi det er det der rammer gulvet først når flasken vælter.... endnu en grund til at undlade det.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"