køler

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

køler

Indlæg af voneitzen »

Hej
Jeg er ny i dette forum , og skal til at starte med at brygge igen. Jeg er så småtbegyndt at samle udstyr sammen igen , og i den forbindelse kunne jeg godt bruge lidt hjælp ang køler , jeg jeg kan se at der er 3 slags , chiller , modstrøms og pladekøler. Jeg kunne godt tænke mig at høre fordele og ulemper ved de forskellige måder at køle på
Sidst brugte jeg en chiller , og det ender det nok også med igen , men mindre at de andre er så neget bedre.
Jeg kommer kun til at brygge 25-30 L
Af gangen.
Med Venlig Hilsen Jan
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: køler

Indlæg af Gerner »

Modstrømskøler og pladekøler er basalt det samme. Det er kun udformninen der afviger.

Med en chiller køler du hele urten på een gang. Det har den fordel at du hurtigere får sænket temperaturen i hele batchen, så humlearomaen ikke forsvinder, hvilket jeg ser som en fordel hvis man brygger fx IPA eller andet øl med meget aromahumle.

Modstrømskølere og pladsekølere har en højere virkningsgrad, hvorved du anvender mindre vand til at køle med.

Jeg gåe selv med overvejelserne om at skifte til en semi automatisk anlæg, hvor der er tilhørende chiller. Jeg vil dog benytte det som følgende, for at opnå den bedste kølig både i effekt og i virkningsgrad: Jeg vil forbinde min pladekøler og chiller i serie, så kølevand løber først igennem pladekøler og dernæst chiller. jeg vil ikke åbne for urten igennem pladekøleren, før urten kommer under 75-80 grader, så vil jeg lade det opvarmede vand fra pladekøler løbe igennem chiller, for at hæve virkningsgraden yderligere. Så får jeg det bedste fra begge metoder.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: køler

Indlæg af grøntoft »

Gerner skrev:Modstrømskøler og pladekøler er basalt det samme. Det er kun udformninen der afviger.

Med en chiller køler du hele urten på een gang. Det har den fordel at du hurtigere får sænket temperaturen i hele batchen, så humlearomaen ikke forsvinder, hvilket jeg ser som en fordel hvis man brygger fx IPA eller andet øl med meget aromahumle.

Modstrømskølere og pladsekølere har en højere virkningsgrad, hvorved du anvender mindre vand til at køle med.

Jeg gåe selv med overvejelserne om at skifte til en semi automatisk anlæg, hvor der er tilhørende chiller. Jeg vil dog benytte det som følgende, for at opnå den bedste kølig både i effekt og i virkningsgrad: Jeg vil forbinde min pladekøler og chiller i serie, så kølevand løber først igennem pladekøler og dernæst chiller. jeg vil ikke åbne for urten igennem pladekøleren, før urten kommer under 75-80 grader, så vil jeg lade det opvarmede vand fra pladekøler løbe igennem chiller, for at hæve virkningsgraden yderligere. Så får jeg det bedste fra begge metoder.
Det må du lige forklare nærmere. Skal det forstås sådan, at du lader det opvarmede kølevand fra din pladekøler løbe videre til din chiller som sidder i urten? Hvad skulle du vinde ved det ud over at du holder urten varm?


Sent from my iPad using Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: køler

Indlæg af Gerner »

#Grøntoft

Jeg bruger har humlen direkte i kogeren, derfor er det imo. vigtigt at få stoppet kogningen.

Dertil er en chiller bare bedst.
Men en pladekøler er bare mere effektiv, hvorfor jeg foretrækker den.

Når du køler med pladekøleren, så har du urten, fx 97grader C og hanevand, 12grader.

Kølvandet retur kan derfor aldrig blive over 97 grader, so. Urten har.

Derfor er der stadigvæk mulighed for at køle urten i kogeren yderligere. Det er den lille ekstra køling at jeg mener der skal udnyttes. Jeg har jo allerede betalt for vandet 2 gange.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: køler

Indlæg af grøntoft »

Men i det øjeblik du tænder for urten igennem pladekøleren, så vil din pladekøler opvarme kølevandet til - fx. 75-80 grader. Så forsvinder virkningsgraden da i din chiller, da det er den store forskel i kølevandet kontra den varme urt der gør en chiller effektiv... Vil jeg da mene.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: køler

Indlæg af Gerner »

Du har helt ret.

Men den temperaturforskel der er vil stadigvæk køle noget og det er altid svært at hente det sidste.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: køler

Indlæg af grøntoft »

Men jeg synes du gør det noget sværere at hente de sidste grader når du varmer urten op. Hvis du skulle noget, så skulle du sende urten igennem din chiller der er placeret i en spand med isvand og så videre i en pladekøler.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: køler

Indlæg af Gerner »

Jeg tror du misforstår mig. Jeg taler om virkningsgrad, græsk bogstav eta, den referer til den effektivitet du opnår udnyttelse af det medie du bruger, lige som mæske effektivitet, hvor meget sukker får du ud af en given mængde malt.

Isvand er bare at bruge mere resurse, til at lave det samme arbejde. Jeg arbejder i at bruge mindst muligt postevand til st køle på den mest effektive metode for at bevarer mest mulig smag.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: køler

Indlæg af Borg »

grøntoft skrev:Men jeg synes du gør det noget sværere at hente de sidste grader når du varmer urten op. Hvis du skulle noget, så skulle du sende urten igennem din chiller der er placeret i en spand med isvand og så videre i en pladekøler.
Jeg tror også du misforstår. Det drejer sig ikke om at gære det hurtigst muligt, men om at udnytte kølevandets kølende effekt mest muligt.

Det kølevand der kommer igennem pladekøleren er blevet opvarmet af den varme urt, og køres videre til chilleren i kogekarret.

Temperaturen på det kølevand der kommer fra pladekøleren til chilleren vil på alle tidspunkter være koldere (køligere) end den urt det lige har kølet ned, og som netop kom fra kogekarret. Derfor vil det lidt koldere kølevand kunne køle lidt på urten i kogekarret. Ikke meget, men dog lidt.

Og dermed udnyttes kølevandets kølende effekt mest muligt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: køler

Indlæg af grøntoft »

Nej, nej, jeg forstår udemærket. Jeg tror bare ikke der er nogen mærkbar effekt ved at have en chiller siddende i urten hvorigennem der kører kølevand der kun er 1 allerhøjst 2 grader under temperaturen i urten. Hvis man skal tage hensyn til at urtens temperatur skal ned hurtigst muligt, så må man gå på kompromis med mængden af forbrugt vand.

Alternativt kunne man så have en palletank stående med koldt vand i. Så kunne man recirkulere kølevandet her i. Så bruger man jo ikke vand på nedkølingen, det bliver jo genbrugt til næste bryg.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: køler

Indlæg af Borg »

Når jeg starter nedkøling, er min urt ca 90 grader (efter whirlpool).
Mit kølevand er 55-60 grader efter pladekøleren.
Så er der stadig en køleeffekt på 30-35 grader.
Altså væsentlig større forskel end den du anfører.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: køler

Indlæg af grøntoft »

Så må der da være noget galt med pladekøleren hvis den kun kan banke kølevandet op på 55-60 grader ved 90 grader varm urt.


Sent from my iPad using Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: køler

Indlæg af grøntoft »

Hvor varmt er så urten efter pladekøleren?


Sent from my iPad using Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: køler

Indlæg af Borg »

grøntoft skrev:Hvor varmt er så urten efter pladekøleren?


Sent from my iPad using Tapatalk
20 grader.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: køler

Indlæg af Borg »

grøntoft skrev:Så må der da være noget galt med pladekøleren hvis den kun kan banke kølevandet op på 55-60 grader ved 90 grader varm urt.


Sent from my iPad using Tapatalk
Det er jeg ikke enig i.
Når urten ender med 20 grader, er temperaturreduktionen på 70 grader.
Kølevandet er steget fra 5 grader til 55 grader, altså en forøgelse på 50 grader.
Forskellen mellem nedkølet urt og opvarmet kølevand er kun 20 grader.
Det er meget effektivt og sikrer, at 120 liter urt køles ned på 7 minutter. Det svarer til 17 liter pr. minut.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Udstyr"