Strips eller PH-meter?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Strips eller PH-meter?

Indlæg af Knet »

Julen nærmer sig og der har længe stået er PH-meter på ønskesedlen. Men nu er jeg ved at få kolde fødder.

PH-metre forekommer ikke at være særligt holdbare. Elektroderne skal skiftes årligt står der på flere modeller, som jeg har læst om.

Alternativet er strips til brygning - med mindre præcision, men stadig med målinger på 0,1 i intervallet 5,2 til 5,6.

20 strips koster en 50'er. Er der gode argumenter for at bruge +500 kr på et PH meter?

Vh. Kenneth
Bjørn H
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. okt 2015, 20:08

Re: Strips eller PH-meter?

Indlæg af Bjørn H »

Jeg har oplevet ved mørke øl at det kan være svært at aflæse på stripsene. Det kunne da være et argument...
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Strips eller PH-meter?

Indlæg af loobie »

Uanset bryggets farve er det aldrig lykkedes mig at aflæse papirstrips. Farverne adskiller sig fuldstændigt fra referencefelterne. Jeg købte en billig no-name pH-måler til under 100 kr inkl. forsendelse. Jeg sørger for at opbevare den korrekt og kalibrerer den hver gang jeg bruger den, men den virker stadig fint efter 3½ år med den originale elektrode.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Strips eller PH-meter?

Indlæg af kbaggen »

Du kan finde en del kina-pH meter til 50kr, og de er sikkert ikke specielt nøjatige men sikkert langt mere end strips!
Jeg har købt et sådanne og passer fint med de beregninger jeg gør i EZ Water calculaor iht. mælkesyre tilsætningerne!
Man kan få nogle buffer-oplsøsninger man kan chekke med hvis det er!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Strips eller PH-meter?

Indlæg af mhn »

Jeg har et fra Kina, der ikke kan lave to ens målinger i de medfølgende test opløsninger. :-(

Så dem har jeg ikke rigtigt tillid til mere.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Strips eller PH-meter?

Indlæg af Knet »

Mange tak for jeres svar. God pointe med at strips kan være svært aflæselige ved mørk øl. Og at man kan være heldig ved de billige, men at pris og kvalitet ofte hænger sammen.

Det bliver et PH meter i mellemklassen til 4-500 kr.


Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Udstyr"