El - gryde 16 liter- erfaringer.

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Klgre
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. nov 2017, 09:06

El - gryde 16 liter- erfaringer.

Indlæg af Klgre »

Hej.

Jeg er kommet igang med denne forrygende hobby. Jeg brygger 10 liters Brew in af bag i en 13 liters gryde.
Det fungere fint bortset fra når jeg skal have 12 liter urt i kog påelkomfuret. Det tager simpelthen for langt tid.
Overvejer denne elgryde http://www.mediamarkt.de/de/product/_profi-cook-pc-hga-1111-2169360.html Nogle der har erfaringer med den. Kan den hurtig varme op til 100 grader.

Hilsen Klaus
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2017-12-14 kl. 09.35.45.png
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: El - gryde 16 liter- erfaringer.

Indlæg af Dntb1985 »

TIl den pris kan du faktisk næsten få den her.

https://www.ebay.com/itm/B-WARE-2000-Wa ... SwAaJaKeWK" onclick="window.open(this.href);return false;

så kan du også bruge den hvis du vælger at opgradere senere hen, og så er den på 2kw, hvilket også er et plus. :)
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: El - gryde 16 liter- erfaringer.

Indlæg af Truntebryg »

Jeg er tilhænger af denne: http://cdon.dk/hjem-have/vidaxl-kettle- ... -p37491389" onclick="window.open(this.href);return false;

Problemet er bare at 2500W giver en MEGET kraftig kogning ...

Jeg har været inde i gryden for et kik, og kan se at varmelegemet er sammensat af et lille og et stort.

Så der er mulighed for at kører low, medium og high power - hvis man kunne sætte en ekstra afbryder på. (Har købt hjem - men ikke fået det lavet endnu)

Der er flere producenter der har denne gryde med valg af effekt ☺
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: El - gryde 16 liter- erfaringer.

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Truntebryg skrev:Jeg er tilhænger af denne: http://cdon.dk/hjem-have/vidaxl-kettle- ... -p37491389" onclick="window.open(this.href);return false;

Problemet er bare at 2500W giver en MEGET kraftig kogning ...

Jeg har været inde i gryden for et kik, og kan se at varmelegemet er sammensat af et lille og et stort.

Så der er mulighed for at kører low, medium og high power - hvis man kunne sætte en ekstra afbryder på. (Har købt hjem - men ikke fået det lavet endnu)

Der er flere producenter der har denne gryde med valg af effekt ☺
Det er også den jeg bruger til spargevandet, den virker ellers fint, hvordan med at smide en stc på
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: El - gryde 16 liter- erfaringer.

Indlæg af Truntebryg »

Det var også min tanke - altså at lave en lille "BrewMonk" ☺

Problemet er bare at hvis du båler 2500W af i 12 L vand, så bulder koger det altså kraftigt.

Derfor skal humlekogningen nok kører med den halve effekt - når den først er nået 100°C
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: El - gryde 16 liter- erfaringer.

Indlæg af fjorgensen »

Dalmoseosebryg skrev:
Truntebryg skrev:Jeg er tilhænger af denne: http://cdon.dk/hjem-have/vidaxl-kettle- ... -p37491389" onclick="window.open(this.href);return false;

Problemet er bare at 2500W giver en MEGET kraftig kogning ...

Jeg har været inde i gryden for et kik, og kan se at varmelegemet er sammensat af et lille og et stort.

Så der er mulighed for at kører low, medium og high power - hvis man kunne sætte en ekstra afbryder på. (Har købt hjem - men ikke fået det lavet endnu)

Der er flere producenter der har denne gryde med valg af effekt ☺
Det er også den jeg bruger til spargevandet, den virker ellers fint, hvordan med at smide en stc på
Jeg synes den virker interessant, hvor længe er den cirka om at varme 25 liter til ca 78°C ?
keep it simple !
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: El - gryde 16 liter- erfaringer.

Indlæg af grøntoft »

fjorgensen skrev:
Dalmoseosebryg skrev:
Truntebryg skrev:Jeg er tilhænger af denne: http://cdon.dk/hjem-have/vidaxl-kettle- ... -p37491389" onclick="window.open(this.href);return false;

Problemet er bare at 2500W giver en MEGET kraftig kogning ...

Jeg har været inde i gryden for et kik, og kan se at varmelegemet er sammensat af et lille og et stort.

Så der er mulighed for at kører low, medium og high power - hvis man kunne sætte en ekstra afbryder på. (Har købt hjem - men ikke fået det lavet endnu)

Der er flere producenter der har denne gryde med valg af effekt [WHITE SMILING FACE]
Det er også den jeg bruger til spargevandet, den virker ellers fint, hvordan med at smide en stc på
Jeg synes den virker interessant, hvor længe er den cirka om at varme 25 liter til ca 78°C ?
Den ligner grangiveligt den sparge vandvarmer vi købte ved grainfather...

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: El - gryde 16 liter- erfaringer.

Indlæg af Truntebryg »

Billede

Billede

Ikke helt - men der er jo ikke mange måder at lave en stor EL-kedel på

Den fra CD-on er jo vist incl. porto, så det er jo en rimelig pris og kører du i de små brygstørrelser så er der jo noget at arbejde videre med.

Jeg er - som nævnt - ved at bygge min om til en mæskegryde, med indbygget manifold. Den skal så have en pumpe på udgangen som kører tilbage i topen. (men det går for langsomt..) Har dog afprøvet mæske-ringen, og det virker perfekt.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: El - gryde 16 liter- erfaringer.

Indlæg af grøntoft »

OK, måske ikke, og ja der er ikke meget at differentiere sig på... Men tror det er et godt og billigt alternativ til grainfather (selv om jeg synes deres sparge vandvarmer også er ret billig).

Har gået med de samme tanker, at ombygge en sparge vandvarmer til mæske kar.

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Udstyr"