Udgangstryk CO2 regulator

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Udgangstryk CO2 regulator

Indlæg af Knet »

Jeg har forgæves søgt nettet tyndt efter svar på følgende:

CO2 regulatorer svinger i det outputtryk de kan levere. Nogle siger 0-4 bar. Andre siger 0-10 bar. I henhold til skema fra Lund teknik om tvangskarbonering kommer man sjældent over 2 bar. Skemaet fortsætter ikke i det uendelige, men selv en hvede må kunne klares med en regulator, der leverer mellem 0 og 4 bar. Ved lynkarbonering taler Lund om tryk på 2-4 bar og en rystetur... mit spørgsmål lyder derfor:

De regulatorer der leverer op til 10 bar, er det kun for at kunne tryksætte flere fustager på en gang? Eller er der en godt argument for at købe 0-10 bar, selvom man kun har en fustage?

Og et tillægsspørgsmål: på flere manometre, hvor skiven går til 6 bar, er der oftest en rød streg ved 3 bar. Og regulatoren omtales som 0-3 bar. Hvad er meningen med det? Udløses sikkerhedsventil ved 3 bar? Og hvad er pointen med at vise skala fra 3-6 så? Man var vel bedre tjent med at pladsen blev brugt til finere granulering af skala 0-3?

Vh. Kenneth
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Udgangstryk CO2 regulator

Indlæg af Truntebryg »

Du har fuldstændigt ret, det er helt tåbeligt at have et 6 Bar Manometer på en øl reguleringsventil.

Derfor bliver vores løbende udskiftet med et 4 Bar som er lidt mere læsebart ved de 0,8 - 1,2 Bar jeg bruger. (.. og 3 Bar ved tvangs karboneringen)

På min CPF har jeg monteret et 1,6 Bar meter - så er det dejlig nemt at se hvornår trykket er faldet 0,1 Bar = lige det punkt hvor øllen begynder at løbe fra fustagen i en meters højde.

En o-3 Bars ventil er ofte billigere og anbefales ikke til Proff brug. Sikkert noget med kvaliteten af indmaden - ikke noget der bekymre mig så meget
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Udgangstryk CO2 regulator

Indlæg af peos »

0-10 bar regulator eller 0-7 bar er lavet til sodavand, som karboneres hårdere end øl. 0-3 bar er til øl.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"