Brewmonk - forkert volume mål?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Brewmonk - forkert volume mål?

Indlæg af YodaVonBeck »

Hej

Jeg har nu lavet 2 bryg på min Brewmonk og begge gange får jeg tyndere øl og mere af det end forventet.
Jeg bruger det mål der er i selve tanken til afmåle hvor meget vand jeg starter med at hælde i.

Kan der være en fejl på dette mål, som jeg skal tage højde for? Er der andre der har samme erfaring?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Brewmonk - forkert volume mål?

Indlæg af fjorgensen »

Mål vandet op når du hælder det i, så har du svaret.
keep it simple !
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: Brewmonk - forkert volume mål?

Indlæg af HumleVæbneren »

Min DB43, som vidst mere eller mindre er præcis den samme enhed som Brew Monk Magnus, påstår der er præcis 25L i gryden ifølge markeringer, når der rent faktisk er hældt 28L i den.

Det havde jeg faktisk ikke lagt mærke til, men jeg måler også vandet i en kande når jeg hælder det i og bruger ikke markeringerne så meget.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk - forkert volume mål?

Indlæg af YodaVonBeck »

HumleVæbneren skrev:Min DB43, som vidst mere eller mindre er præcis den samme enhed som Brew Monk Magnus, påstår der er præcis 25L i gryden ifølge markeringer, når der rent faktisk er hældt 28L i den.

Det havde jeg faktisk ikke lagt mærke til, men jeg måler også vandet i en kande når jeg hælder det i og bruger ikke markeringerne så meget.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Det lyder som noget der passer med hvad jeg oplever - jeg må måle vand inden jeg hælder det i gryden...
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brewmonk - forkert volume mål?

Indlæg af Per »

Vær opmærksom på at markeringerne gælder fra hanen og op. På en Brew Monk 30 ltr. skal der ca. 12,5 ltr. i for at nå 10 ltr. markeringen.

Jeg har selv haft en del bryg, hvor det har været svært at opnå den forventede OG. Der kan være mange andre årsager også, det er jeg klar over.

En tanke, - når man nu som tommelfingerregel siger fra 2,4 - 3,0 ltr. vand pr. kg malt, - hvordan harmonerer det så med, at man i f.eks. en Brew Monk har hele 7 - 7,5 ltr. under sien og dermed ikke i direkte kontakt med malten? Det må vel rykke noget i malt/vandforholdet. F.eks. ved et 20 ltr. bryg, - 5 kg. malt * 2,7 ltr. vand (mæskning) = 13,5 ltr. + 7,5 ltr. (under sien) altså mæskning af 5 kg. malt med 21 ltr. vand. Det giver så 4,2 ltr. pr. kg. malt.

Det må vel betyde at mængden af spargevand skal reduceres, idet urten jo faktisk allerede er fortyndet en del. Men har det overhovedet nogen praktisk indflydelse på resultatet at man reelt mæsker meget tyndt?

Hvis man recirkulerer under udmæskningen, så sparger man vel i et eller andet omfang qua den tynde mæsk, eller ....?

Mvh. Per.
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk - forkert volume mål?

Indlæg af YodaVonBeck »

Per skrev:Vær opmærksom på at markeringerne gælder fra hanen og op. På en Brew Monk 30 ltr. skal der ca. 12,5 ltr. i for at nå 10 ltr. markeringen.

Jeg har selv haft en del bryg, hvor det har været svært at opnå den forventede OG. Der kan være mange andre årsager også, det er jeg klar over.

En tanke, - når man nu som tommelfingerregel siger fra 2,4 - 3,0 ltr. vand pr. kg malt, - hvordan harmonerer det så med, at man i f.eks. en Brew Monk har hele 7 - 7,5 ltr. under sien og dermed ikke i direkte kontakt med malten? Det må vel rykke noget i malt/vandforholdet. F.eks. ved et 20 ltr. bryg, - 5 kg. malt * 2,7 ltr. vand (mæskning) = 13,5 ltr. + 7,5 ltr. (under sien) altså mæskning af 5 kg. malt med 21 ltr. vand. Det giver så 4,2 ltr. pr. kg. malt.

Det må vel betyde at mængden af spargevand skal reduceres, idet urten jo faktisk allerede er fortyndet en del. Men har det overhovedet nogen praktisk indflydelse på resultatet at man reelt mæsker meget tyndt?

Hvis man recirkulerer under udmæskningen, så sparger man vel i et eller andet omfang qua den tynde mæsk, eller ....?

Mvh. Per.
Mange tak for feedback! Det var den information jeg manglede :)
Mht til de 7 liter under sien, så tænker jeg at recirkuleringen afhjælper på dette. Jeg får i hvertfald en højere effektivitet med en Brewmonk.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"