Brygning i gryde

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
MortenSD
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. feb 2019, 15:37

Brygning i gryde

Indlæg af MortenSD »

Hej

Min første bryg var kun på 6 liter i gærspanden, bare lige for at få en føling med det, jeg vil gerne op at lave en 15-17 liter i gærspanden.
Vil en 25 liter gryde virke til det?
SKAL jeg bruge BIAB metoden eller er det mon for stort et arbejde at gøre det uden?
Nogen der har links til nogen gryder, tænker jeg kan lave det på induktions-kogepladen?
Spørgsmålet er også om selve kogepladen kan holde til så mange kilo?
Eller skal jeg måske anskaffe mig et gasblus?
Har en del spørgsmål :)

Mvh
Morten
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Brygning i gryde

Indlæg af Broder Jacob »

Hej Morten
Du kan lige så godt brygge 20 liter som 10. Tiden du bruger er den samme og prisen på ingredienserne er forholdsmæssige.
Meget udstyr er skaleret til ca. 20 -25 liter.
Alt kan klares i en almindelig suppegryde og en mæskepose og med 15-17 liter kan nok de fleste blus klare den. Spørgsmål kan så være hvor stor en varmeflade dit blus har i forhold til gryden.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
MortenSD
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. feb 2019, 15:37

Re: Brygning i gryde

Indlæg af MortenSD »

Broder Jacob skrev:Hej Morten
Du kan lige så godt brygge 20 liter som 10. Tiden du bruger er den samme og prisen på ingredienserne er forholdsmæssige.
Meget udstyr er skaleret til ca. 20 -25 liter.
Alt kan klares i en almindelig suppegryde og en mæskepose og med 15-17 liter kan nok de fleste blus klare den. Spørgsmål kan så være hvor stor en varmeflade dit blus har i forhold til gryden.
Jeg har kun en 12 liters suppegryde lige pt. som jeg læser det, så skal du da op at have ca. 24 liter urt eller deromkring før kogning, så du ender med de 20 liter til gærspanden, eller er jeg helt galt på den?
MortenSD
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. feb 2019, 15:37

Re: Brygning i gryde

Indlæg af MortenSD »

Ville den her være et godt alternativ til en gryde?

https://www.amazon.de/Einkochautomat-Gl ... B07HH3MQHH" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Brygning i gryde

Indlæg af Benjamin »

Jeg tror sådan en her er god,
https://lundteknik.dk/brygsystemer-div- ... athTop=928" onclick="window.open(this.href);return false;
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Brygning i gryde

Indlæg af morfmir »

MortenSD skrev: Jeg har kun en 12 liters suppegryde lige pt. som jeg læser det, så skal du da op at have ca. 24 liter urt eller deromkring før kogning, så du ender med de 20 liter til gærspanden, eller er jeg helt galt på den?
Det er en god ide at have ca 50% overkapacitet i gryden. Så er det lettest at arbejd med. Så til 20 liter færdig øl skal der en 30 liters til. Hvis du vil nøjes med 10 liter kan en 15 liters gryde gøre det. Man kan godt presse kapaciteten, det har de fleste erfarne brygger nok gjort. Men det er meget mere besværligt at brygge hvis ikke gryden er helt stor nok.

Det er klart lettest at holde sig til opskrifter som er delelig med 10 eller 20 da de fleste ingredienser er afmål til det. Med 15-16 liter vil du opleve nogle skæve mål så du ender med små rester som ikke nødvendigvis kan bruges næste gang pga. dårlig holdbarhed.

Til 10 liter øl er en 15 liters gryde med mæskepose helt ideel. Det er super hurtigt at brygge i og kræver et minimum at investering. Du kan også spare køleren og bare bruge vandbad med is, når du kun brygger 10 liter. Hvis du er lidt kreativ kan du bruge din nuværende gryde på 12 liter og stadig have 10 liter færdig øl. Men det kræver at du tager noget af urten over i en anden gryde når du koger. Og at du holder dig til øl uden de helt høje procenter.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Brygning i gryde

Indlæg af MEOLSEN »

morfmir skrev:
MortenSD skrev:
Det er klart lettest at holde sig til opskrifter som er delelig med 10 eller 20 da de fleste ingredienser er afmål til det. Med 15-16 liter vil du opleve nogle skæve mål så du ender med små rester som ikke nødvendigvis kan bruges næste gang pga. dårlig holdbarhed.

/Thomas
Ved eks. hjemmebryggeren kan man blande sit eget all-grain kit fuldstændig som man vil. Så man er fri for at købe eks. Malt i 1kg step og humle i 100gr. poser. Det er måske lidt dyrere end andre steder - til gengæld får man det blandet præcis som man ønsker uden noget spild. Ved ikke om der er flere steder der er samme mulighed.
mvh
MEOLSEN
MortenSD
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. feb 2019, 15:37

Re: Brygning i gryde

Indlæg af MortenSD »

Jeg tænker om det ikke skulle være en Brew monk, kan bedre lide den i forhold til brewster beacon.
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Brygning i gryde

Indlæg af morfmir »

MEOLSEN skrev:
morfmir skrev:
MortenSD skrev:
Det er klart lettest at holde sig til opskrifter som er delelig med 10 eller 20 da de fleste ingredienser er afmål til det. Med 15-16 liter vil du opleve nogle skæve mål så du ender med små rester som ikke nødvendigvis kan bruges næste gang pga. dårlig holdbarhed.

/Thomas
Ved eks. hjemmebryggeren kan man blande sit eget all-grain kit fuldstændig som man vil. Så man er fri for at købe eks. Malt i 1kg step og humle i 100gr. poser. Det er måske lidt dyrere end andre steder - til gengæld får man det blandet præcis som man ønsker uden noget spild. Ved ikke om der er flere steder der er samme mulighed.
Det er smart, især ift. humle. Malt kan man vist få mange steder afvejet. Hvad med gær? Det går jeg ikke udfra man kan få afvejet.

/Thomsd
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Besvar

Tilbage til "Udstyr"