Brewster Beacon

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Per W
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. mar 2019, 17:22

Brewster Beacon

Indlæg af Per W »

Ved overgang til Brewster Beacon har jeg haft problemer med at opnå den OG der står i "opskriften". Har du haft tilsvarende oplevelser og hvad har du gjort for at overkomme problemet?
Mvh - Per W
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brewster Beacon

Indlæg af Per »

Per W skrev:Ved overgang til Brewster Beacon har jeg haft problemer med at opnå den OG der står i "opskriften". Har du haft tilsvarende oplevelser og hvad har du gjort for at overkomme problemet?
Mvh - Per W
Hej Per W.
Jeg brygger selv på en Brew Monk, som er næsten identisk. Der er mange andre parametre end blot dit udstyr, som er medvirkende til mæskeeffektiviteten. Maltsammensætning, valsning, brygvand, temperatur, vand/malt forhold m.m.
Jeg vil anbefale dig (som andre anbefalede mig, da jeg stod i det), gå systematisk til værk, og se på de forskellige parametre. Først og fremmest ville jeg se på valsningen. Den har, efter min erfaring, stor indflydelse på resultatet. Og ellers, - prøv at søge i de forskellige tråde her på forum. Jeg har fundet mange "guldkorn" og fået mange gode råd.
I øvrigt kan jeg anbefale at læse John Palmers "How to Brew". Det er, om ikke "biblen", så i hvert fald et godt sted at søge forklaringer og løsninger.

Mvh. Per.
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Brewster Beacon

Indlæg af RuneV »

Smid et ekstra kg basismalt i. Det koster 10 kr
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 20:39

Re: Brewster Beacon

Indlæg af HumleVæbneren »

Hvad er din effektivitet? Og hvordan bruger du den? Der er temmelig mange parametre at skrue på når du vil påvirke effektiviteten, vi skal nok bruge lidt mere information for at vejlede ordentligt.

Alternativt kan du som RuneV siger bare bruge mere malt.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Brewster Beacon

Indlæg af Dalmoseosebryg »

De fleste er i den tro at hvis man køber sådan et anlæg så det bare at hælde vand og malt i og så starte pumpen, DET ER IKKE EN Kaffemaskine start med at omrøre malten i det første kvarters tid og så recirkuler og se så hvad der sker ved effektiviteten
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brewster Beacon

Indlæg af Per »

Dalmoseosebryg skrev:De fleste er i den tro at hvis man køber sådan et anlæg så det bare at hælde vand og malt i og så starte pumpen, DET ER IKKE EN Kaffemaskine start med at omrøre malten i det første kvarters tid og så recirkuler og se så hvad der sker ved effektiviteten
Du har fuldstændig ret. Godt beskrevet. Det var vist nok sådan jeg startede. Nu efter omkring 30 bryg på sådan en fætter, kan jeg stadig undres og overraskes over hvad pokker der sker ind imellem.
Bryg nr. 23 gik helt fantastisk godt,- bryg nr. 25 magen til bryg nr. 23, men noget lavere effektivitet. Eneste ændring var at der blev tilføjet 8% flaked wheat. Alt andet præcis som første bryg.
Men bestemt spændende. Måske en 20 - 30 bryg mere for at forstå hvad der sker, eller også bare acceptere at håndbryg er håndbryg og ikke industri.

Mvh. Per.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Brewster Beacon

Indlæg af JAFU »

Jeg har også haft pænt store udsving på effektiviteten på min Brewmonk, og ofte til den lave side.
Tricket med at røre i malten et par gange i starten har hjulpet. Nu er det så kunsten at styre væskevolumen, der volder mig kvaler, og står man med bare en liter mere eller mindre efter humlekogning, betyder det en del for effektiviteten.
Desuden synes jeg, at alle vand/malt, dødvolumen og væske under sien beregningerne efterlader et forholdsvis lille volumen til til spargevand, hvilket også har betydning for effektiviteten. Man kan selvfølgelig bare køre ekstra på med kogning og afdampning efterfølgende, men i disse klima-tider giver det en lidt dårlig smag i munden, med mindre man rammer en dag med blæsevejr, og der er rigelig vindmøllestrøm at tage af :-)

Som RuneV skriver, så hælder jeg også mere til at justere maltmængden. Indtil jeg får knækket koden til den høje effektivitet, bruger jeg 10-15% mere malt end i opskriften, og så havner jeg rimeligvis der, hvor jeg gerne vil.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brewster Beacon

Indlæg af Per »

Jeg kan genkende JAFU´s observationer fra mine bryg på Brew Monk. Som tidligere nævnt, har jeg nu brygget 30 bryg på den. Jeg blevet rådet til at gå systematisk til værks for at løse udfordringerne.

- 1) For at få styr på vandmængderne (stol ikke på skalaen i brygkedlen) målte jeg op liter for liter, og fremstillede en simpel målepind med inddelinger for hver ltr.
- 2) Valsning: Jeg købte den dyre version med 3 valser. Det hjalp meget. Valset malt fra leverandørerne er ofte valset lidt til den grove side.
- 3) Jeg brygger ikke All-Grain kits mere, fordi jeg vil kende mængder og maltsammensætning. Jeg vil kunne regulere min opskrift efter den gennemsnitlige effektivitet, som jeg kan opnå.
- 4) Registrer dit afkog, trub og tab. Hvor meget urt var der før kogning, og hvor meget blev der reelt overført til gærspanden. I mit tilfælde er tabet ca. 6 ltr.
- 5) pH- værdi i mæskevandet. Jeg sigter efter 5,3 - 5,4. Så vidt jeg kan læse mig til, så giver det ikke voldsomt på effektiviteten, men indflydelse har det altså.
- 6) Registrer dine reelle effektiviteter og brug dem i din opskrift. Jeg sætter min effektivitet til 70% i BeerCalc. De seneste gange er jeg endt på 81 og 83 ved 70% i BeerCalc. Derfor ændrede jeg til 75%, men så endte min reelle effektivitet på 73, 73, 67 og 69% ??? HVORFOR NU DET?
- 7) Registrer den opnåede BG og OG, sammenlign med det forventede. Så får du en ide om hvor din BG skal være for at ramme en specifik OG. Hos mig er den gns.forskel mellem BG og OG 14 Öesle point i det planlagte, og 11 i det opnåede.

Jeg brygger som regel batch á 13 ltr. (i gærspanden). Jeg bruger 2,7 ltr. vand/kg. malt + de 7,5 ltr. under sien. F.eks. 3 kg. malt * 2,7 + 7,5 = 15,6 ltr. afrundet til 16 ltr.
Når udmæskningen er færdig, hæver jeg sien og lader den dryppe helt af. Derefter flytter jeg sien over på en gærspand og begynder at sparge. Jeg måler den opsamlede mængde i brygkedlen (1. running) rører rundt for at undgå lagdeling af de udvundne sukkerstoffer, og tager en SG-måling.

Undervejs i spargning tager jeg SG- målinger i (2. running/kavanten). Jeg sætter værdierne ind i en formel for "Sammenblanding af urt og kavant" Se vedhæftede. Nu kan jeg langt bedre styre efter den rette BG og mængde før kogning. Jeg kan ikke få det til at virke med sien på brygkedlen under spargning. Svært at måle, det er ikke til at røre rundt uden at skulle flytte sien.

Den metode virker for mig, om den virker for andre ved jeg ikke. Jeg har efterfølgende ændret min BeerCalc effektivitet tilbage til 70%. Ydermere kan jeg se, at sætter jeg BG i BeerCalc til færdig mængde + 6 ltr. så bliver BG for lavt i mine bryg. Derfor sætter jeg BG til færdig mængde + 3 ltr. Så begynder det at virke.

Jeg går ikke så højt op i effektiviteten mere, men jeg skal ikke sige mig fri for, at det irriterer mig lidt, at jeg ikke forstår det.

Jeg skal brygge igen d. 31/3, så er der nogen der vil se hvordan jeg gør, er man velkommen.

Undskyld det blev lidt langt, men jeg kan ikke forklare det med få ord. Håber at nogen kan bruge mine erfaringer til noget.

Mvh. Per.
Vedhæftede filer
Sammenblanding af urt og kavent.xlsx
(12.49 KiB) Downloadet 608 gange
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Brewster Beacon

Indlæg af JAFU »

Hej Per

Tak for en meget detaljeret gennemgang!
Du har tidligere skrevet, at der på Forummet er guldkorn at hente, og dit indlæg her er ingen undtagelse. Masser af god inspiration til at komme videre!
Valsningen må være næste fokuspunkt :-)

Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
franki
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. apr 2018, 11:00

Re: Brewster Beacon

Indlæg af franki »

Per skrev:- 6) Registrer dine reelle effektiviteter og brug dem i din opskrift. Jeg sætter min effektivitet til 70% i BeerCalc. De seneste gange er jeg endt på 81 og 83 ved 70% i BeerCalc. Derfor ændrede jeg til 75%, men så endte min reelle effektivitet på 73, 73, 67 og 69% ??? HVORFOR NU DET?

Mvh. Per.
Jeg tror brygge maskinerne Brewmonk, Danbrygger, beacon... er lidt følsomme mht. effektivitet pga de 7,5 liter under bunden. Hvis man justere lidt på malten giver det stort udslag på effektivitet.

Jeg bruger vedhæftede regneark til at beregne mit vandforbrug. Det er rimeligt nøjagtigt med min metode, som er med i DB43 steps. Det er open-office format - håber i kan læse det. Opskrift ligger på beercalc: Session IPA - bryggelog #26.
Vedhæftede filer
DB43 Session IPA #26.ods
(41.95 KiB) Downloadet 652 gange
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brewster Beacon

Indlæg af Per »

franki skrev:
Per skrev:- 6) Registrer dine reelle effektiviteter og brug dem i din opskrift. Jeg sætter min effektivitet til 70% i BeerCalc. De seneste gange er jeg endt på 81 og 83 ved 70% i BeerCalc. Derfor ændrede jeg til 75%, men så endte min reelle effektivitet på 73, 73, 67 og 69% ??? HVORFOR NU DET?

Mvh. Per.
Jeg tror brygge maskinerne Brewmonk, Danbrygger, beacon... er lidt følsomme mht. effektivitet pga de 7,5 liter under bunden. Hvis man justere lidt på malten giver det stort udslag på effektivitet.

Jeg bruger vedhæftede regneark til at beregne mit vandforbrug. Det er rimeligt nøjagtigt med min metode, som er med i DB43 steps. Det er open-office format - håber i kan læse det. Opskrift ligger på beercalc: Session IPA - bryggelog #26.
Hej Franki.

Jeg justerer også på malten. Det er forholdsvis billigt ;-)

Dit "værktøj" til udregning af vandforbrug, er sikkert helt fint. Jeg er nok bare ikke skarp nok til at forstå det, så jeg bruger min "husmandsmetode". Den virker for mig.

Om man bruger den ene eller den anden eller en helt tredie metode, er nok også helt underordnet, bare det virker.

Mvh. Per.
franki
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. apr 2018, 11:00

Re: Brewster Beacon

Indlæg af franki »

Hej Per
Yes you are right. Metoden er ligegyldig.

Men du gav udtryk for at du ikke forstod hvorfor effektiviteten rykkede meget hvis du retter i Beercalc. Min pointe er at hvis du rykker lidt ved malten sker der meget på effektiviteten. Det kan du evt lege med i min beregner. Det er selvfølgelig frit om du synes den er anvendelig.

/frank
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brewster Beacon

Indlæg af Per »

franki skrev:Hej Per
Yes you are right. Metoden er ligegyldig.

Men du gav udtryk for at du ikke forstod hvorfor effektiviteten rykkede meget hvis du retter i Beercalc. Min pointe er at hvis du rykker lidt ved malten sker der meget på effektiviteten. Det kan du evt lege med i min beregner. Det er selvfølgelig frit om du synes den er anvendelig.

/frank
Hej Frank.

Jeg er sikker på at din beregner er et godt værktøj, det er nok bare mig der ikke lige kan greje den. Men jeg vil prøve igen.

Hvis du sætter din effektivitet i BeerCalc til f.eks. 70% og så laver din opskrift til, lad os sige OG 1055. Der har du brug for en given mængde malt for at nå det. Hvis du så ændrer effektiviteten til 75%, så beregner BeerCalc din nye maltmængde, så du stadig kan opnå en OG på 1055. Den nye maltmængde er så mindre ved 75% effektivitet end ved 70%. Det virker logisk nok.
Det jeg gjorde var, at jeg ved første forsøg havde en opskrift baseret på en effektivitet på 70%. Der opnåede jeg en effektivitet på 81% i brygget. Da jeg så vil brygge den igen, stort set identisk, dog tilsat en smule flaked wheat, beslutter jeg mig for at genkalkulere maltmængden, nu ved 75%. Her opnår jeg så 73% i brygget. Det er det jeg ikke forstår. Har en smule flaked wheat virkelig den betydning? Alle andre parametre har været ens i de to bryg, - så ens som man nu som håndbrygger kan gøre det.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brewster Beacon

Indlæg af Per »

Per skrev:
franki skrev:Hej Per
Yes you are right. Metoden er ligegyldig.

Men du gav udtryk for at du ikke forstod hvorfor effektiviteten rykkede meget hvis du retter i Beercalc. Min pointe er at hvis du rykker lidt ved malten sker der meget på effektiviteten. Det kan du evt lege med i min beregner. Det er selvfølgelig frit om du synes den er anvendelig.

/frank
Hej Frank.

Jeg er sikker på at din beregner er et godt værktøj, det er nok bare mig der ikke lige kan greje den. Men jeg vil prøve igen.

Hvis du sætter din effektivitet i BeerCalc til f.eks. 70% og så laver din opskrift til, lad os sige OG 1055. Der har du brug for en given mængde malt for at nå det. Hvis du så ændrer effektiviteten til 75%, så beregner BeerCalc din nye maltmængde, så du stadig kan opnå en OG på 1055. Den nye maltmængde er så mindre ved 75% effektivitet end ved 70%. Det virker logisk nok.
Det jeg gjorde var, at jeg ved første forsøg havde en opskrift baseret på en effektivitet på 70%. Der opnåede jeg en effektivitet på 81% i brygget. Da jeg så vil brygge den igen, stort set identisk, dog tilsat en smule flaked wheat, beslutter jeg mig for at genkalkulere maltmængden, nu ved 75%. Her opnår jeg så 73% i brygget. Det er det jeg ikke forstår. Har en smule flaked wheat virkelig den betydning? Alle andre parametre har været ens i de to bryg, - så ens som man nu som håndbrygger kan gøre det.

Mvh. Per.
Beklager, nu røg det vist ud ad en helt anden tangent. Emnet var "effektivitet på Brewster Beacon/Brew Monk, Danbrygger mv." Jeg blev lige revet med.

Mvh. Per.
Per W
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. mar 2019, 17:22

Re: Brewster Beacon

Indlæg af Per W »

Som ny på dette forum er jeg imponeret over de mange gode kommentarer til mit indlæg. Tak for det!
De mange kommentarer vil blive nærlæst så jeg kan blive klogere på processerne.
Lige en enkelt bemærkning - ind til nu har jeg købt "All-Grain-Kits" men er usikker på valsningen. Og såfremt jeg køber en valse skal jeg forventelig bruge nogle bryg til også at lære kunsten at valse. Er der en genvej?
Venlig hilsen
Per W
Besvar

Tilbage til "Udstyr"