Gærings skab køleskab vs fryser

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
HLP
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. dec 2019, 14:13
Geografisk sted: Ormslev

Gærings skab køleskab vs fryser

Indlæg af HLP »

Vil rigtig gerne have et køleskab til at gære min øl i.
Har nu set lidt YouTube om at flaske sin øl fra en cornellisfustage, med og uden øl pistol.
Der er nogle der har kummefryser og andre der har køleskab.

Hva er bedst efter jeres mening?

Køleskab vs kummefryser...
Nu med 13 bryg på cv`et. Og 1 stuck mash.
Bryganlæg: Brewster Beacon 40

Mit Hjærte har holdt, hvad det loved engang:
at briste i Solskin og gylden Sang,
at fylde sig helt som et Bæger af Duft
med sitrende Lys og ukrænkelig Luft.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gærings skab køleskab vs fryser

Indlæg af grøntoft »

Tror det er smag og behag. En fryser skal du have tingene op af og ned i. Et køleskab skal du bare have det ind i. Faktisk gør jeg det når jeg skal flaske fra en spand det har stået i køleskabet, at jeg omstikker det direkte uden at flytte på gæringsspanden, altså mens den står i køleskabet. På den måde slipper du for noget af bundfaldet.


Sendt fra min GM1913 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
HLP
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. dec 2019, 14:13
Geografisk sted: Ormslev

Re: Gærings skab køleskab vs fryser

Indlæg af HLP »

Tak grøntoft
Go ide med at stikke om direkte fra køleskabet.. den snupper jeg.
Nu med 13 bryg på cv`et. Og 1 stuck mash.
Bryganlæg: Brewster Beacon 40

Mit Hjærte har holdt, hvad det loved engang:
at briste i Solskin og gylden Sang,
at fylde sig helt som et Bæger af Duft
med sitrende Lys og ukrænkelig Luft.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Gærings skab køleskab vs fryser

Indlæg af Borg »

En fryser er bedre isoleret end et køleskab.
Det skal kunne klare -20 grader med et fornuftigt elforbrug, mens et køleskab kun skal klare +5 grader.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aboje
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. feb 2019, 20:36

Re: Gærings skab køleskab vs fryser

Indlæg af Aboje »

Har selv en skabsfryser som jeg er glad for, men den har sine egne begrænsninger i forhold til køleskabe. Qua den bedre isolering, som Borg er inde på, er der også mindre plads i et 60 x 60 køleskab. Jeg kan lige akkurat have 2 fustager stående i mit, hvor der i et køleskab let kan stå 3. Men fryseskabet er billigere i strøm og køler noget hurtigere ned fra eks. 18 °C til 0 °C. Et køleskab kan have svært ved at gå under 3-5 °C. En anden ting er at det kan være svært at finde et fryseskab hvor der ikke er kølerør i hylderne / under skufferne.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Gærings skab køleskab vs fryser

Indlæg af Knet »

Vil du gære på cornelius sukkerprimet og så overføre til flaske efterfølgende? Hvis ja, for sådan læser jeg det, så skal du have en CO2 flaske til at drive det sukkerkarbonerede øl over på flaske. Og hvorfor så ikke tvangskarbonere fra start med CO2?

Og hvis du vil have det på flaske til slut alligevel hvorfor så ikke bare køre det direkte på flaske og sukkerkarbonere?

Måske jeg misforstår dig. Men jeg vil beskrive mit setup:

3 fullsize køleskabe:

1 rigget til med 4 fadølshaner. Her står kun øl der serveres fra fad. Plads til 4 fade.
1 rigget til som gæringsskab, men frostvagt i som varmekilde. Styres via stc1000. Herved har jeg fuld kontrol over temperaturudvikling i gærspanden. Jeg bruger det til gæring og til coldcrash efter gæring. Den coldcrashede øl ryger på fad og i det første skab.
Det sidste skab er luksus. Det rummer et par fustager til langtidslagring. Og flasker med sukkerkarboneret øl der ikke var plads til i fustagen. Alternativt flasker fyldt fra fad med modtryksfylder (når langtidslagret øl forlader fad eller et fad skal tømmes og ikke bliver det via hanen :-) )

Mit valg af køleskabe skyldes at jeg havde dem. Omvendt ville jeg ikke have areal til 3 kummefrysere :-)
Besvar

Tilbage til "Udstyr"