Cornelius startsæt

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
dtc
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. jan 2020, 10:07

Cornelius startsæt

Indlæg af dtc »

Hej, syntes ikke jeg kunne finde dette andet steds herinde, så spørger her

Jeg vil til at igang med fadøl og har kigget på følgende sæt jeg gerne vil have lidt feedback på;
https://www.hjemmebryggeren.dk/fadolsan ... L4QAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvad siger i om regulatoren, jeg kan se man kan få nogle med 2 manometre og ved ikke om det er fedt?
Nu har regulatoren godt nok 2 udgange, men hvis jeg skal køre 2 fad samtidig får jeg så brug for 2 CO2 flasker/manometre hvis det er øltyper der kræver forskellig karbonering?

Jeg går stadig og planlægger hvordan køleskab/fryser skal bygges op som bar, så picnic hanen tænker jeg er fin til at starte med, så det hele bare opbevares i køleskab og der åbnes og skænkes. Der kan jo ikke justeres på flowet, men jeg tænker at de ved hjemmebryggeren har valgt en slangelængde der giver (kan give) et ok resultat. En anden mulighed er taphane direkte på fadet, som så senere monteres ud på min "bar".

Dem der kører Cornelius, hvad ville i starte ud med efter i har fået erfaring? Det er jo lidt en vurdering i hvor mange penge der skal lægges nu og hvor meget der skal opgraderes senere..
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Cornelius startsæt

Indlæg af Knet »

Jeg kender ikke regulatoren. Men har selv en med to udgange og to manometre.
2 udgange er rart, men behøves ikke. Du kan få en John guest splitter. Jeg har så to splitters, en på hver udgang og har 4 fade sluttet til. Men det er nok også stukket lidt af...

To manometre behøves heller ikke. En effekt af to manometre er dog, at man kan lukke for CO2 tilførslen og se om øllet har fået nok ifht indstillingen. Har det det, bevares trykket. Har det ikke falder trykket på manometer to. Man kan alternativt smage om man er tilfreds... eller vente 5 dage.... så er den der.

Jeg har reelt to manometre, og kunne køre forskelligt tryk. Har dog ikke fundet anvendelse for det endnu. På belgiere måske, eller hvede øl. Men har fundet på alle de øl jeg har lavet at 0,9 bar ved 6 grader passer mig fint.

Min opstart var 6 kg CO2 et fad og En picnic hane. Købte dog ret hurtigt en rigtig hane med regulator på, som jeg satte direkte på. Med regulator styrer man strømmen og behøver ikke bremseslange.

Setup kan du se her på side 1, tredje indlæg:
http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... B8rste+fad" onclick="window.open(this.href);return false;

Så købte jeg flere fade og haner. Og en tysker CO2 flaske, som jeg kunne fylde fra den store. Så går der ikke så meget tabt ved evt utæthed. Og man løber ikke uventet tør.

Nu har jeg 7 kegs. 3 der lagrer i et skab. Og 4 med haner på. Et kegeratorskab, et almindeligt køleskab og et gæringsskab. En jockeyboks der skal bygges som transportabelt anlæg...

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... or#p119108" onclick="window.open(this.href);return false;

Så det kan stikke noget af.... men jeg startede eksakt som du har planer om.

Vh. Kenneth
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Cornelius startsæt

Indlæg af Knet »

Andre muligheder ifht mit setup er at bruge en kummefryser med en forhøjelsesramme af træ, i hvilken haner monteres. Alternativt et tappetårn. Men ved tappetårn har jeg læst mig til, at man kan have udfordringer med køling af den øl der står i tårnet. Synes folk taler om montering af ventilatorer osv. Der er det mere simpelt hvid hane holdes kold af køler. Og øllet i slangerne allerede er koldt. Minimerer skumdannelse.

Vh. Kenneth
dtc
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. jan 2020, 10:07

Re: Cornelius startsæt

Indlæg af dtc »

Først, så tak for svaret. Det afleder lige et par ekstra ;)

Hvor høj bliver dit fad med hanen på? Det ligner en super løsning, men jeg tror jeg er presset der i forhold til mit lille køleskab.

Du kobler "bare" en tom CO2 flaske på en fyldt og så lader den fyldes ved at de bare får lov til at udligne tryk? Ved du hvor mange kg det lader sig gøre at flytte sådan i forhold til kapaciteten på flasken? Jeg tænker ikke der render f.eks. helt 2 kg over i en 2kg beholder uden lidt større tryk hvor man fylder fra.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Cornelius startsæt

Indlæg af Knet »

Jeg sender dig en PB. Tjek din indbakke.
Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Udstyr"