Mini CIP system

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Mini CIP system

Indlæg af clucking »

Måske har nogen erfaringer eller blot gode input til et lille CIP system jeg vil bygge.
I min bryggryde (Brewtools 40 liter) kan der bygges en spray ball ind således at der pumpes rense-, desinfektionsvæske eller vand op gennem et centerrør til fordeling på alle flader via en roterende spray ball monteret på toppen af centerrøret. Jeg har ikke prøvet det endnu grundet en manglende komponent, men det skal nok virke. Det kan også anvendes til vask af fustager som står i gryden. Smart nok; det får jeg også behov for.
Der er imidlertid den lille ulempe, at for at dække varmelegemerne i gryden så skal der mindst 15 liter væske til et rens. Jeg tænker derfor et eksternt system, hvori der i en gryde med enten varmelegeme eller på en kogeplade varmes en mindre mængde væske, f.eks. 5 - 7 liter og denne så via en hane i bunden af CIP gryden sendes ind i bryggryden med en ekstern pumpe og retur til CIP gryden. Dermed kan fustager også holdes længere nede i bryggryden.

1. Vil det kunne lade sig gøre?
2. Hvilken varmekilde til gryden?
3. Vil jeg kunne holde en temperatur på væsken på mellem 50 og 60 grader når cirkulationen går i gang og væsken kun kortvarigt er i CIP gryden?

Tak for input.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"