Fadøl og CO2 tryk

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.

Fadøl og CO2 tryk

Indlægaf soren_b » 7. nov 2020, 09:00

Hej med Jer
Jeg har en FermZilla, som jeg har lavet et batch i. Efter det var gæret færdigt har jeg tvangskarboneret øllet med ca. 22 psi i lidt over en uge. Nu har jeg så sluttet FermZillaen til mit Lindr fadølsanlæg (uden kompressor). Mit spørgsmål er så, fortsætter jeg 'bare' med de 22 psi for at drive øllet igennem fadølsanlægget eller skal trykkket være anderledes når det skal drive øllet frem ?

Undskylder på forhånd hvis det har været besvaret før, har prøvet at søge men fandt ikke lige dette svar :-)

Mvh
Søren
soren_b

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlægaf clucking » 8. nov 2020, 19:55

Ved hvilken temperatur står din tank ved?
Hvilken stilart er øl?
clucking

Indlægaf soren_b » 9. nov 2020, 07:54

clucking skrev:Ved hvilken temperatur står din tank ved?
Hvilken stilart er øl?

Den står i mit skur, så det svinger lidt med Temp, men omkring 10 grader. Det er en NEIPA.'

Mvh
Søren
soren_b

Indlægaf clucking » 9. nov 2020, 08:44

Normalt vil man anbefale lidt højere tryk på en fustage sammen med et fadølsanlæg end uden. Men det bliver jo ikke rigtig operationelt for dig at du hver gang du har tappet skal sænke trykket igen. Hvis du konstant har højere tryk så bliver din øl overkarboneret og du kommer til at slås med skum. Nederst har jeg sat en udmærket guide ind - engang postet af Erik Borg her i forumet eller på Facebook.

Hvis du taster dine værdier ind i Brewfather så anbefales 1 bar (14,5 psi) til karbonering ved 10 gr.
Jf. guiden neders kan du så regne på, hvad det giver i tryk når du kører det som fadøl.
Du har sikkert en 3/8" ølslange mellem din Fermzilla og din Lindr; hvis jeg var dig, ville jeg indsætte et stykke bremseslange på f.eks. 1 meter til halvanden midt i ølslangen så øllet bliver bremset ned og du kan finjustere på det lille håndtag på din Lindr.
Hvis du ikke oplever skumproblemer behøver du selvfølgelig ikke gøre det og hvis det er meningen øllet skal nydes i løbet af kort tid kan du blot følge Eriks guide. Men bemærk at din Fermzilla har en begrænsning vedr. tryk og sikkerhedsventilen vil åbne på et tidspunkt. Så længe temperaturen er lav bør det dog ikke blive et issue.
Husk at alene en temperaturændring ændrer trykket i tanken så hvis du har karboneret ved stuetemperatur vil du have et andet og lavere men fortsat korrekt tryk i tanken efter du har flyttet den til skuret. Brug f.eks. Brewfather eller et lignende software/hjemmeside/carbonation chart til at påvise det.

soren_b skrev:
clucking skrev:Ved hvilken temperatur står din tank ved?
Hvilken stilart er øl?

Den står i mit skur, så det svinger lidt med Temp, men omkring 10 grader. Det er en NEIPA.'

Mvh
Søren

"Serveringstryk fadøl (Erik Borg):
Under forudsætning af, at dit øl er karboneret korrekt, og er omkring 2,5 CO2-volumen, så skal trykket op for at holde CO2'en i øllet.
Det må gerne komme op i nærheden af 3 bar. Med udgangspunkt i den rumtemperatur fadet står ved, er tommelfingerreglen, at temperaturen + 10-15% divideret med 10 er lig med det tryk du skal sætte på.
Er temperaturen 22 grader, skal trykket være (22+3)/10=2,5 bar.
Når festen er færdig, skal trykket i fadet igen sænkes til det tryk der skal til, for at bevare CO2-volumen."
clucking

Tilbage til Udstyr