Styring af gas

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Styring af gas

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Nååå - iøvrigt en rigtig god idé, det forkorter brygtiden en del - uden at gå på kompromis med kvaliteten !!!

Trækker sparge processen lidt ud - så er humle kogningen bare det hurtigere i kog.
Den er jeg fuldt klar over, nåede dog ikke at slå til sidst der var en 50ltr blichmann gryde i plus... Så lever fint med det indtil der dukker noget op ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Styring af gas

Indlæg af maseol »

Borg skrev:Her er nogle billeder af min gasstyring. Termostaten er endnu ikke klar.

Jeg købte en magnetventil med 1/4" gevind, 220V, og lavede en fast samling med rør, hvor der var udtag til vågeblus, og mulighed for at åbne for gas til brænderen udenom magnetventilen. Dette billede viser alle delene før de blev samlet:
Gasstyring-usamlet.jpg
T-stykket til højre midtfor kobles på min gasinstallation. Jeg har tre brændere, én før og én efter styringen. Ovenover T-stykket er der en nåleventil, der regulerer vågeblusset, som kobles til med en gasslange. Vågeblusset ses nederst til højre, og er fra en gammel gasvarmeovn. Helt til venstre er udtaget til gasbrænderen, som kobles til med en gasslange. Øverst i den midterste sektion er magnetventilen, og nedenunder en kugleventil der giver mulighed for at åbne for gassen udenom magnetventilen.

Efter at det hele er samlet med gasgodkendt pakketape, ser konstruktionen således ud:
Gasstyring-samlet.jpg
Den eneste grund til at jeg har kobberrør med klemmuffer er, at jeg ikke kunne finde 1/4" omløbere (eller unioner). Kobberrørene var derfor den eneste mulighed for at få det hele samlet. Jeg har efterfølgende lavet kobberrørene lidt længere, og drejet dem opad i stedet. Det passede bedre ved monteringen:
Gasstyring-monteret1.jpg
Det hele er nu monteret på den gennemgående slange (nederst til højre), og sat fast med to rørholdere. Som det måske kan ses på billedet er der sne i mit bryggeri. Lidt utætte tagplader og en god gang fygning i går har lagt et fint lag sne over det hele...

Jeg fortsætter med en besked mere. Der kan kun være tre filer til én besked.
Måske der allerede er svaret på dette et sted i tråden, men har ikke ku' finde det. er det bare almindelige messing fittings du har brugt?
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Styring af gas

Indlæg af Borg »

maseol skrev:
Borg skrev:Her er nogle billeder af min gasstyring. Termostaten er endnu ikke klar.

Jeg købte en magnetventil med 1/4" gevind, 220V, og lavede en fast samling med rør, hvor der var udtag til vågeblus, og mulighed for at åbne for gas til brænderen udenom magnetventilen. Dette billede viser alle delene før de blev samlet:
Gasstyring-usamlet.jpg
T-stykket til højre midtfor kobles på min gasinstallation. Jeg har tre brændere, én før og én efter styringen. Ovenover T-stykket er der en nåleventil, der regulerer vågeblusset, som kobles til med en gasslange. Vågeblusset ses nederst til højre, og er fra en gammel gasvarmeovn. Helt til venstre er udtaget til gasbrænderen, som kobles til med en gasslange. Øverst i den midterste sektion er magnetventilen, og nedenunder en kugleventil der giver mulighed for at åbne for gassen udenom magnetventilen.

Efter at det hele er samlet med gasgodkendt pakketape, ser konstruktionen således ud:
Gasstyring-samlet.jpg
Den eneste grund til at jeg har kobberrør med klemmuffer er, at jeg ikke kunne finde 1/4" omløbere (eller unioner). Kobberrørene var derfor den eneste mulighed for at få det hele samlet. Jeg har efterfølgende lavet kobberrørene lidt længere, og drejet dem opad i stedet. Det passede bedre ved monteringen:
Gasstyring-monteret1.jpg
Det hele er nu monteret på den gennemgående slange (nederst til højre), og sat fast med to rørholdere. Som det måske kan ses på billedet er der sne i mit bryggeri. Lidt utætte tagplader og en god gang fygning i går har lagt et fint lag sne over det hele...

Jeg fortsætter med en besked mere. Der kan kun være tre filer til én besked.
Måske der allerede er svaret på dette et sted i tråden, men har ikke ku' finde det. er det bare almindelige messing fittings du har brugt?
Ganske kort: Ja :-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Styring af gas

Indlæg af Borg »

Efter fælleskøb af gasudstyr i Kina, har jeg lavet en testopstilling af pulsgiver og gnistgiver.
Først en lille video:
https://youtu.be/lUjiVQp7RBE" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har taget pulsgiveren og tilsluttet til en PID. Den er så igen tilsuttet en magnetventil og en gnistgiver. Man kan se noget af monteringen hér, og noget på videoen.
image02.JPG
Jeg har lavet et beslag til at montere gnistgiver på gasbrænderen.
image08.JPG
image06.JPG
Beslaget på gnistgiver er vendt om, og pindene er bøjet.
image03.JPG
image04.JPG
Den flade del af beslaget er bøjet så det passer rundt om røret på gasbrænderen, gnistgiver er monteret i hullerne i beslaget, og det hele er sat fast med et stort spændebånd.
image01.JPG
Det fungerer fantastisk godt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 14:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Styring af gas

Indlæg af martin_pedersen »

Burn baby Burn !!!

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
jesperth
Indlæg: 167
Tilmeldt: 12. aug 2015, 00:31

Re: Styring af gas

Indlæg af jesperth »

Fedt at se du har fået testet det allerede Borg!

Hvilke gasblus er det du bruger det på, og kan du dele en tegning af hvordan det hele er wiret op med PID, pulsgiver og gnisttænder?
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Styring af gas

Indlæg af Thage »

Ser sgu lækkert ud... passer det ikke med at det er mammut gasblus du har borg?
Så skal der bare bestilles pid og probe styring.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Styring af gas

Indlæg af Borg »

Thage skrev:Ser sgu lækkert ud... passer det ikke med at det er mammut gasblus du har borg?
Så skal der bare bestilles pid og probe styring.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Jo, det er en mammut.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Styring af gas

Indlæg af Borg »

jesperth skrev:Fedt at se du har fået testet det allerede Borg!

Hvilke gasblus er det du bruger det på, og kan du dele en tegning af hvordan det hele er wiret op med PID, pulsgiver og gnisttænder?
Det finder du i tråden med gaskøb i Kina.
PID, STC 1000 o.l. er dem der sender strøm (220 V) til pulsgiveren. Altså slutter et relæ.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Styring af gas

Indlæg af Truntebryg »

Jeg har lidt dårlig erfaring med PID - det virker ja, men ofte vil PIDen "tage det lidt med ro" når den nærmer sig set-point. (forøget opvarmnings tid, dog fint nok til mæske..)

Derfor vil jeg forsøge mig med alm. regulering - lær dit setups overshoot og brug derefter den lidt lavere temperatur. Setpoint på 74°C vil måske første afbryde gassen ved 76°C (overskudsvarme i bund osv.) men når min gryde er 76°C så går der laaang tid før den falder til 74°C..

Billede

Derfor er denne device til 20,- kr et udmærket bud (er bestilt og afprøvning kommer senere...) Den har samme software som STC1000 - men kører desværre på 12V - hvilket dog har sine instalations fordele ;-) Relæet kan dog stadig tage en styrestrøm på 230V

Jeg regner med at mæske reguleringen kører med fuld gas i starten - og så vil jeg manuelt skrue ned for gassen så over-shoot bliver lavere...

Nogen der har prøvet PID - vil det ikke tænde og slukke gassen hele tiden når vi nærmer os set-point ?
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Styring af gas

Indlæg af maseol »

burde PID'en ikke netop lære efterhånden, at den skal slukke tidligere, for ikke at overshoote?

@Borg: som jeg forstår tegningen i den anden tråd, er det pulsgiveren der tænder og slukke gnist og ventil, på signal fra PID?
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Styring af gas

Indlæg af Borg »

maseol skrev:burde PID'en ikke netop lære efterhånden, at den skal slukke tidligere, for ikke at overshoote?
Nu kan man ikke sammenligne de forskellige PID'er. Det er ikke dem alle der har denne logik indbygget. Men man kan justere på de tre parametre P, I og D på nogle af dem.
Dem jeg har fra Auber har Fuzzy-logik og indbygget lærings-mode, hvor den selv finder ud af, hvordan ens setup reagerer, og hvor lang tids eftervarmen der er.
Så rammer den ret præcis set-point temperaturen, slukker gir gassen og udnytter varmen i metallet på gryden.
Det er nok udeladelsen af sådanne funktioner der gør andre PID'er billigere end dem fra f.eks. Auber.
@Borg: som jeg forstår tegningen i den anden tråd, er det pulsgiveren der tænder og slukke gnist og ventil, på signal fra PID?
Helt rigtigt.
Din PID slutter et relæ når temperaturen kommer under dit set-point. Relæet sender strøm til din pulsgiver, som så slutter et internt relæ, som sender strøm til magnetventilen der åbner for gassen, og så får den gnistgiver til at gnistre.
Den slutter også et relæ der kan sende strøm til en pære til indikation af, at pulsgiver er aktiv. Derudover slutter den også et relæ der kan sende strøm til en anden pære som indikation af, at gnistgiveren er aktiv.
Hvis der ikke kommer ild, vil den efter 20-30 sekunder åbne relæet til magnetventilen så gassen slukkes, og den vil slutte et relæ der kan sende strøm til en tredie pære (eller lydgiver) som indikation af, at der ikke er tændt ild (eller flammen er gået ud og kan ikke tændes igen).
Alle disse lamper er en ekstra mulighed for dig. De giver også mulighed for at sende information tilbage til noget automatisk styring og alarmering.
I den enkleste opsætning bruger du bare åbning af magnetventil og gnistgiver. (Husk at sætte en muffe på enden af de ledninger du ikke bruger).
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Styring af gas

Indlæg af Truntebryg »

Hvis der er nogen der har lyst til at kaste sig over PID regulering - så er der et gammelt indlæg her (dog med EL):

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... 538#p19538" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har som nævnt, opgivet PID indtil videre - da pæne kurver gav for langsom opvarmning og hurtig opvarmning gav for meget overshoot...
CarstenM
Indlæg: 162
Tilmeldt: 31. aug 2015, 15:21
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Styring af gas

Indlæg af CarstenM »

Truntebryg skrev: Jeg har som nævnt, opgivet PID indtil videre - da pæne kurver gav for langsom opvarmning og hurtig opvarmning gav for meget overshoot...
Det er vel i bund og grund sådan PID regulering virker. Hvis du vil have en kvik respons piller man ved P. Hvis man gerne have pæne kurver piller man ved I. D bruger man sjældent
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Styring af gas

Indlæg af Truntebryg »

Nemlig - derfor var min drøm jo at lave styringen selv, så man først slog PID reguleringen til når man var 2-3 grader fra målet.

Det som gjorde dødsstødet, var en for lang opvarmning uden for pauserne - her har du jo ikke rigtig styr på enzymerne....
Besvar

Tilbage til "Udstyr"