Komplet sæt til 2-3 tusinde

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
mbrud
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. okt 2006, 00:34

Komplet sæt til 2-3 tusinde

Indlæg af mbrud »

Jeg har fået den fantastiske idé at jeg vil starte et bryggerlaug i min boligforening.

Inden jeg går i gang med at sælge idéen til min bestyrelse skal jeg vide hvor meget vi sådan ca. skal forvente at bruge på udstyr. Kan i henvise mig til et komplet sæt?

Jeg har kigget lidt på dette sæt fra maltbazaren.dk:

--------------------------------------------------------------------------------

2 x Gæringsspand m. Literangivelse (30 L)
2 Gærlås DUPLEX op til 60 L
2 Gummitylle til gærrør
1 Hydrometer/Oechslevægt m. 3 scalaer
1 Thermometer -20 til 110 grader C Budget
1 Målecylinder 100 ml (Plast)
1 Hævert, Automatisk 2 m. slange
1 Flaske påfylder til hævert
1 Kapselpåsætter Bordmodel 26/29 mm
1 Kapsler 26 mm (100 stk) - Guld
1 Iodophor (5 w/v%) 250 ml
1 Flaskebørste 12 cm børstehoved
1 Brygske Træ 70 cm
1 Erlenmeyer Kolbe m. bung og duplex gærlås.

----------------------------------------------------------------------------------

Dette sæt koster lidt under 1000 kr


Hvis jeg så supplerer med en elgryde og indsats omkring 1000 kr, er vi så ikke ret godt kørende?

Vi har adgang til et fælleshus med et rimeligt veludrustet køkken. Jeg regner med at kunne få en 5-10 stykker med på den så vi har måske brug for at kunne brygge lidt mere end 25 liter ad gangen?
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

I mangler også noget at køle urten med, med mindre i vil køle i vandbad eller lign.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
PeterH
Indlæg: 130
Tilmeldt: 23. sep 2006, 09:48
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Køb nu rigeligt med gærspande...!

Indlæg af PeterH »

Da min brygmakker og jeg startede købte vi 3 gærspande, så vi ud over spande til at gære 2 bryg i også havde een at stikke om til, bruge til at tappe urt i, ha' en iodophor opløsning stående i (indtil vi fik et plast-fodertrug til det) og meget andet.

Idag - 2½ måned senere - har vi 8 gærspande. Een er konverteret til lauter tun, de 7 andre er i brug.

Så køb endelig gærspande nok. Min. een til hver brygger samt 2-3 stykker til at bruge til alle mulige andre formål.

De 60-80 kr/stk er godt givet ud...

Held og lykke med lauget..!!

P.S. 100 kapsler rækker som en skrædder på et varmt sted hvis I er 5-10 bryggere...og de bli'r lidt billigere hvis I køber 1.000....
Senest rettet af PeterH 31. okt 2006, 19:58, rettet i alt 1 gang.
Peter/.

Håndbryg....en skumfidus for feinschmeckere!
mbrud
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. okt 2006, 00:34

Indlæg af mbrud »

Tak for svarene indtil videre. En chiller (hvor får man sådan en billigst?)og ekstra gærspande er tilføjet listen.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Køb noget blød kobber-rør hos vvs-grossisten eller vvseksperten

Billede

Jens
Cornelius
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. jul 2006, 11:46
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Cornelius »

Lige med hensyn til det kobberrør, så er prisen på kobber fornylig steget. Jeg nåede at bestille mit hos vvs-eksperten, men blev samme aften kontaktet at prisen var det dobbelte. Så brug lige lidt tid på at finde det billigste og tjek at prisen er rigtig. Det er heller ikke alle der skærer af i de længder du har brug for. De fleste sælger kun min. 25 el. 50 mtr.
God fornøjelse.

MVH Anders
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Jeg er begyndt at brygge for et par måneder siden, og jeg startede også med ovennævnte sæt fra Maltbazaren samt en 27L elgryde med tappehane.

Senere har jeg yderligere købt/lavet følgende:
- Mæskepose (ca. 150 kr) En bedre, men dyrere, løsning er at få fremstillet en falsk bund i rustfast stål med 2,5 mm huller til gryden
- 1,5 m slange med kobling til blandingsbatteri, så det er lettere at fylde og rengøre gryde, spande m.v.
- Chiller - se nedenstående
- Ekstra gærspand (ca. 100 kr)
- Tappehaner til gærspande (ca. 25 kr pr stk)
- Flaskepåfylder til tappehane (ca. 35 kr)
- Isolering til gryden lavet af billigt liggeunderlag

Diverse forbrugsstoffer:
- Irish moss (til at gøre øllet lidt klarere)
- Lys, tør maltekstrakt (til at lave gærstartere)
- Humlesokker (Maltbazaren/Brygladen) eller blot nogle meter tubegaze (Matas)
- Kapsler

Vedr. chiller:
Du kan købe den i Maltbazaren/Brygladen eller lave den selv.

Du skal anvende følgende:
- 10-12 m Ø10 mm blødt kobberrør
- 2 stk. kompressionsfittings støttebøs
- 2 stk. små spændebånd
- 2 stumper ½" haveslange
- Kobling mellem slange og blandingsbatteri

Du skal gøre følgende:
- Buk kobberrøret i spiralform. Det er NOGET lettere, end man skulle tro! Se billede/beskrivelse her:
http://nanobryg.dk/udstyr/chiller.htm
- Sæt en kompressionsfitting i hver rørende
- Montér de to slangeender med spændebånd. De to kompressionsfittings sikrer, at du ikke klemmer kobberrøret fladt med spændebåndene
- Montér kobling mellem slange og blandingsbatteri
- Færdig!

Hvis du bor i Odense-området kan blødt kobberrør købes i valgfri længde her: http://www.olt.dk/katalog/vvs/kobberror.htm
Det er "Kobberrør for sanitet, ruller med 50 m." du skal have fat i, og jeg kan se, at det er steget noget i pris, siden jeg købte :-(
mvh Poul
www.ohbl.dk
Jakob Jung
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21. sep 2006, 20:18
Geografisk sted: 7600 Struer
Kontakt:

Re: Komplet sæt til 2-3 tusinde

Indlæg af Jakob Jung »

mbrud skrev:Jeg har fået den fantastiske idé at jeg vil starte et bryggerlaug i min boligforening.

Inden jeg går i gang med at sælge idéen til min bestyrelse skal jeg vide hvor meget vi sådan ca. skal forvente at bruge på udstyr. Kan i henvise mig til et komplet sæt?

Jeg har kigget lidt på dette sæt fra maltbazaren.dk:

--------------------------------------------------------------------------------

2 x Gæringsspand m. Literangivelse (30 L)
2 Gærlås DUPLEX op til 60 L
2 Gummitylle til gærrør
1 Hydrometer/Oechslevægt m. 3 scalaer
1 Thermometer -20 til 110 grader C Budget
1 Målecylinder 100 ml (Plast)
1 Hævert, Automatisk 2 m. slange
1 Flaske påfylder til hævert
1 Kapselpåsætter Bordmodel 26/29 mm
1 Kapsler 26 mm (100 stk) - Guld
1 Iodophor (5 w/v%) 250 ml
1 Flaskebørste 12 cm børstehoved
1 Brygske Træ 70 cm
1 Erlenmeyer Kolbe m. bung og duplex gærlås.

----------------------------------------------------------------------------------

Dette sæt koster lidt under 1000 kr


Hvis jeg så supplerer med en elgryde og indsats omkring 1000 kr, er vi så ikke ret godt kørende?

Vi har adgang til et fælleshus med et rimeligt veludrustet køkken. Jeg regner med at kunne få en 5-10 stykker med på den så vi har måske brug for at kunne brygge lidt mere end 25 liter ad gangen?
Hej, Jeg vil bare sige at vi er ret glade for at have tappehaner på vore gærspande... kan se du ikke har skrevet noget om dem ;-)
Husk dog at gøre disse rene hver gang du bruger spandene....
Venlig Brygger Hilsen
Jakob Jung Morre Nørgaard
www.GodtBryg.dk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"