Tætning af taphane

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Tætning af taphane

Indlæg af mas »

Jeg har bygget en ny lauter tun. i Den forbindelse har jeg monteret en taphane på en gærringsspand. Den slutter ikke helt tæt ved pakningen.

Skal jeg forsøge med en ny pakning?

Min regnvandstønde har jeg tætnet med fugemasse ved taphanen, kan jeg bruge denne løsning? (Jeg er ikke helt vild med at lade øllet komme i kontakt med sanitetsfugemasse eller akrylfugemasse)

Er der andre gode forslag?

Thomas
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

jeg har læst et ated at akvarie fugemasse skulle være sagen.
vist nok med nummer 3099. men det er jeg dog ikke helt sikker på.
jeg mener at hve læst det på forum et sted.
Brygger lejlighedsvist.
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Jeg har søgt på: akvarie, 3099, fugemasse, tætning og utæt. Uden at finde en tråd der svarer til din beskrivelse. Men tak for hjælpen alligevel! Jeg prøver at søge på Brygforum også!!

Thomas
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

det er jens gam der har en beskrivelse af hvordan man konstruerer en mashtun. på sin hjemmeside.
Brygger lejlighedsvist.
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Så er den i vinkel! Det hedder Silikone 3099 til akvarier og kan klarer op til 200 grader, skulle andre være interesserede!

Thomas
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Jeg har bygget en ny lauter tun. i Den forbindelse har jeg monteret en taphane på en gærringsspand. Den slutter ikke helt tæt ved pakningen.
Jeg har en plastgærspand med en plasttappehane, som jeg havde besvær med at få tæt. Til sidst tog jeg en rørtang og strammede møtrikken vildt meget. Faktisk så meget, så jeg var alvorlig bange for at gevindet skulle give efter, men det holdt, og spanden er nu helt tæt.

Efterfølgende har jeg læst et eller andet sted, at tæthedsproblemer med disse plasthaner ofte skyldes, at man strammer dem for meget, så pakningen vrider sig. Jeg har dog ikke prøvet at løsne mine haner for at efterprøve teorien, men det var måske et forsøg værd for dig?
mvh Poul
www.ohbl.dk
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Hej
Jeg har monteret tap hane på 2 af mine spande.
Dem skruer jeg af hver gang jeg rengør spandene og trykker dem helt fra hinanden. Så kan jeg gøre dem fuldstændig rene og efterfølgende desinficere dem.

De er fra Lund og jeg monterer pakningen på ydersiden af spanden og de er 100 % tætte ved at spænde dem med fingerne.

Monterer I også pakningerne på ydersiden?
Mvh.

Michael K
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Michael K skrev:De er fra Lund og jeg monterer pakningen på ydersiden af spanden og de er 100 % tætte ved at spænde dem med fingerne.

Monterer I også pakningerne på ydersiden?
Jeg har prøvet begge dele, og det er langt nemmere at få dem tætte, når pakningen sidder på ydersiden. Formentlig fordi møtrikken vrider pakningen, hvis den sidder på indersiden.
mvh Poul
www.ohbl.dk
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Ja, for hvis pakningen er monteret på indersiden bliver hanen utæt i gevindet ;-)
Mvh.

Michael K
Besvar

Tilbage til "Udstyr"