Højtryks regulator eller større brænder

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
A. V. Pedersen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15. jan 2006, 21:29
Geografisk sted: Linå, Silkeborg
Kontakt:

Højtryks regulator eller større brænder

Indlæg af A. V. Pedersen »

Hej bryggere
Jeg har pt. en 8 kW gasbrænder (fra Brygladen) som jeg bruger til at opvarme ca. 45 L med, dog syntes jeg at det går noget langsomt og kunne derfor godt bruge noget med noget mere power.
Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål:
1. Kan en højtryks regulator bruges med en alm. gasflaske ?
2. Hvor meget øger den effekten ?.
3. Er det risikabelt ?.
4. Har kigget på brænder fra USA (18 - 30 kW), kan de bruges med alm. gasflaske ?.

Mvh
Allan
8600
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Re: Højtryks regulator eller større brænder

Indlæg af chevydk »

A. V. Pedersen skrev: 1. Kan en højtryks regulator bruges med en alm. gasflaske ?
2. Hvor meget øger den effekten ?.
3. Er det risikabelt ?.
4. Har kigget på brænder fra USA (18 - 30 kW), kan de bruges med alm. gasflaske ?.
1. Ja, det kan den.
2. Meget hvis man justerer den op. Højtryks regulatorerne er jo justerbare. Kender en der varmer 55L vand op i en gruekedel på ca. 20 min. Han holder dog også konstant øje med det.
3. Ja, både pga. den kraftige varme udvikling, men også hvis den går ud, da den hurtigt lukker nok gas ud til en lille Hiroshima effekt :shock:
4. Ved det ikke, men du skal se dig for. Brænderen skal være lavet til den rigtige gas samt det korrekte tryk.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

brænder

Indlæg af admin »

Jeg ved at Martin her inde i forummet varmer vand op med en højtryks regulator på en brænder fra brygladen, du kan læse mere inde under billeder af brygudstyr.
Jeg tror ikke du vinder meget ved at købe en brænder fra USA iforhold til den du har + en højtryk regulator.

Jens
Martin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:57
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Martin »

Som Jens skriver , så har jeg knoklet et højtrykssystem på brænderen nede fra "laden".

Da den regulator , som sider på brænderen er en lavtryksregulator , så skal der bakses lidt , for at få højtryksslangen på.
Højtryksslangen har en mindre indre diameter , end lavtryksslangen - Så studsen på regulatoren er lidt for stor.

Jeg moslede min helt på , og tror aldrig den kommer af igen - kun vis man skærer den op. - og har så - bare for en sikkerhedsskyld - monteret 2 spændebånd i begge ender af slangen.

Jeg er utrolig glad for dette setup - da det er meget effektiv.

Jeg regulerer flammen på højtryksregulatoren - Det er den fin til.

Mht. hvor mange Kw man vinder ved en HT regulator , ved jeg ikke - men svaret må være NOK :wink:
Jeg kører sjældent med min 100% åben , da min lille 30L gryde så vil forsvinde i en gasblå flame , og håndtagene vil blive "pænt" varme :lol:

Jeg kan godt gå ud at knipse lidt billeder af monteringen , hvis det har interesse - skal alligevel ud at montere lidt nyt udstyr 8)
Mvh
Martin Jørgensen
7000 Fredericia

Relax - Don´t worry
Have a homebrew
Mit udstyr http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=57
A. V. Pedersen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15. jan 2006, 21:29
Geografisk sted: Linå, Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af A. V. Pedersen »

Hej
Det var faktisk efter at havde læst/set dit udstyr (Martin) jeg kom til at tænke på en HT regulator istedet for en USA gasbrænder. Hvis du kan knipse et par billeder vil det være helt kanon.
Grunden til USA brænderen er at jeg p.t. har en bekendt som er i USA og som tilbøde at bringe en med hjem i løbet af foråret, dem jeg har kig på koster 30 - 50$ og er vist beregnet til udendørs køkkener.

Men hvad koster en HT regulator og hvor køber man den ?.

/Allan
Martin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:57
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Martin »

No problemo.

Her er rugulatoren - det er den sorte top man regulere med :wink:

Billede

Her har jeg så moslet HT slangen på en lavtryksregulator - lidt bøvlet :?

Billede

Jeg tror det var i et Stark byggemarkede at jeg købte slangen, slangestudsen til regulatoren og regulatoren.
Kostede under 100 kr alt. incl.
Lidt billigere end at skaffe en ny brænder :wink:
Mvh
Martin Jørgensen
7000 Fredericia

Relax - Don´t worry
Have a homebrew
Mit udstyr http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=57
A. V. Pedersen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15. jan 2006, 21:29
Geografisk sted: Linå, Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af A. V. Pedersen »

Nå, der er sådan den ser ud. Hvad med slangerne er det nogle specielle når der er tale om HT eller er det bare de "normale" orange slanger ?.

/allan
Martin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:57
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Martin »

A. V. Pedersen skrev:Nå, der er sådan den ser ud. Hvad med slangerne er det nogle specielle når der er tale om HT eller er det bare de "normale" orange slanger ?.

/allan
Det er en ganske almindelig højtryksslange :wink:

Den indre diameter er mindre , end på en lavtryksslange.
Mvh
Martin Jørgensen
7000 Fredericia

Relax - Don´t worry
Have a homebrew
Mit udstyr http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=57
A. V. Pedersen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15. jan 2006, 21:29
Geografisk sted: Linå, Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af A. V. Pedersen »

OK, tak for de gode råd og inspirationen :D .

/allan
8600
Besvar

Tilbage til "Udstyr"