Elgryde vs. stor alm gryde

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Elgryde vs. stor alm gryde

Indlæg af MEOLSEN »

Hej Bryggere!

Jeg går og overvejer at købe noget udstyr - Nemlig en (El)gryde. Men jeg er lidt i vildrede om hvad jeg skal købe. Jeg er stadig grøn ud i bryggeriets forunderlige verden, og har derfor ikke planer om at skal lave de helt store mængder øl ad gangen. Jeg vil hellere lave lidt flere bryg og så lave noget forskelligt. Så mit spørgsmål går på følgende: Skal jeg købe en elgryde, eller skal jeg tage springet med det samme og købe en stor alm. gryde og gasblus. Jeg hælder mest selv til en Elgryde, og da jeg endnu ikke har set en brugt til salg må det jo være fordi at det er en populær løsning. Det må jo betyde at det også vil være forholdsvis let at komme af med den igen hvis jeg senere vil have en stor gryde. Hvis det skal være elgryde hvad er så at foretrække: Rustfri stål el. emalje...
mvh
MEOLSEN
steenj
Indlæg: 42
Tilmeldt: 22. okt 2006, 18:14
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Elgryde vs. stor alm gryde

Indlæg af steenj »

MEOLSEN skrev:Hej Bryggere!

Jeg går og overvejer at købe noget udstyr - Nemlig en (El)gryde. Men jeg er lidt i vildrede om hvad jeg skal købe. Jeg er stadig grøn ud i bryggeriets forunderlige verden, og har derfor ikke planer om at skal lave de helt store mængder øl ad gangen. Jeg vil hellere lave lidt flere bryg og så lave noget forskelligt. Så mit spørgsmål går på følgende: Skal jeg købe en elgryde, eller skal jeg tage springet med det samme og købe en stor alm. gryde og gasblus. Jeg hælder mest selv til en Elgryde, og da jeg endnu ikke har set en brugt til salg må det jo være fordi at det er en populær løsning. Det må jo betyde at det også vil være forholdsvis let at komme af med den igen hvis jeg senere vil have en stor gryde. Hvis det skal være elgryde hvad er så at foretrække: Rustfri stål el. emalje...
Jeg foretrækker helt klart en elgryde. Den har den fordel at den har indbygget termostat så den ihvertfald kan passe sig selv under opvarmning.
Jeg har så yderligere købt en indsatssi og pumpe. Det er fedt at den så også kan passe sig selv under mæskningen. Det bliver selvfølgelig en noget større investering men jeg tror at man alligevel ender der efter kort tid.
Ulemperne ved en elgryde er så at det tager længere tid at varme vandet op men man behøver jo ikke at stå og kigge på imens og termostaten sørger for at det ikke bliver for varmt.
Om den er med emalje eller af rustfrit stål synes jeg er ligegyldigt, min er med emalje og den er let at gøre ren. Sørg blot for at vælge en på 2000W, og den skal også isoleres.


Mvh, Steen.
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 09:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

jeg syntes jeg har vældige problemer med at få et ordentlig boil i min elgryde, så jeg har overvejet at gå tilbage til en almindelig gryde. og så sparge i et lautertun. men har kun brugt min elgryde et par enkelte gange.
jeg købte min på ebay.de en rustfri til 622 kroner med levering.
Brygger lejlighedsvist.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"