Økologisk malt?

links til andre fora eller hjemmesider.
Med relevans til øl
Besvar
Øls
Indlæg: 53
Tilmeldt: 23. jan 2012, 13:30

Økologisk malt?

Indlæg af Øls »

Hej folk
Jeg har nu søgt lidt rundt omkring på nettet og her på forumet, jeg blev lidt skuffet over udbudet af Økologisk malt samt hvor sjældent økologi bliver nævnt herinde.

Er der nogle der har erfaring her, eller er stødt på nogle gode hjemmesider eller tilbud.
Skyd løs..

hils
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Økologisk malt?

Indlæg af Truntebryg »

AH - maltbazaren har da en 8 stykker og DMG har en enkelt ... det er de 2 steder jeg handler.
Brugeravatar
toffermand
Indlæg: 545
Tilmeldt: 7. jun 2011, 19:07
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Økologisk malt?

Indlæg af toffermand »

Jeg har faktisk brygget en tripel på pilsnermalt, hvor halvdelen var økologisk fordi Maltbazaren var løbet tør. Jeg fik det til almindelig pris.

Med min begrænsede erfaring sporede jeg ikke nogen forskel. Jeg har lavet dette bryg to gange, hvor det første var med 100% almindelig pilsnermalt. Samme OG, samme FG og samme smag.

Tanken om økologisk malt er da sympatisk, men jeg er simpelthen for nærig til at betale 10 kroner ekstra pr. kg.
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Økologisk malt?

Indlæg af Truntebryg »

Normalt forbinder jeg økologi med bedre smag – men lige med hensyn til maltbyg, så er den jo allerede udvalgt for kornets smag og egenskab og derved kan den jo ikke blive meget bedre. Altså lige bortset tanken om økologien…

Skal man slutte op med en økologisk øl, så skal humlen og gæren jo også være økologisk – og så bliver det helt sikkert en pepret sag. Udvalget er iøvrigt også ret så begrænser på humle området - ved slet ikke om man kan få økogær .. ;-)
Øls
Indlæg: 53
Tilmeldt: 23. jan 2012, 13:30

Re: Økologisk malt?

Indlæg af Øls »

Der findes i hvert fald økologiske øl.
Humle kan let dyrkes i haven næsten gratis. :)

Hvis gæren ikke fås økologisk er det andet økologiske stadig langt bedre end intet. Ikke kun for vores kære 'moder natur', men da også for mig og alle de venner og bekendte jeg ''påtvinger'' min hjemmebryg..
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Økologisk malt?

Indlæg af Morten L »

Per Kølster brygger økologisk, så når han får malteriet op og køre kan du muligvis købe noget dér.

Gær kan ikke betragtes som økologisk.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
toffermand
Indlæg: 545
Tilmeldt: 7. jun 2011, 19:07
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Økologisk malt?

Indlæg af toffermand »

Man kan vel bare vildgære ;o)

Hvori ligger egentlig forskellen i fremstillingen af økologisk og ikke-økologisk gær?
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Økologisk malt?

Indlæg af Runenaldo »

toffermand skrev:Man kan vel bare vildgære ;o)

Hvori ligger egentlig forskellen i fremstillingen af økologisk og ikke-økologisk gær?
økologisk substrat/medie vel :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Økologisk malt?

Indlæg af Morten L »

toffermand skrev:Man kan vel bare vildgære ;o)

Hvori ligger egentlig forskellen i fremstillingen af økologisk og ikke-økologisk gær?
Det kan ikke lade sig gøre at lave økologisk gær.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Økologisk malt?

Indlæg af Truntebryg »

Øko gær:

Denne særlige formulering skyldes at det siden 1992 ikke har været tilladt at betegne gær som økologisk, fordi man fra skrivebordet i Bruxelles ikke ville relatere selve gærsvampen til økologisk jordbrugsproduktion. Men pr. 1. januar 2009 blev det vedtaget i EU, at når gærens voksemedium er økologisk, må man gerne kalde økologisk dyrket gær for ØKO.GÆR. (google på øko gær)

Så genbrugs gær efter 1'ste økopilsner, kan vel betegnes som Øko gær ...
Besvar

Tilbage til "links til fora/hjemmesider + Info fra håndbrygforum"