Søger brygmester i kbh området

Kom i lære som brygger for en dag.
Besvar
Jenner707
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. nov 2015, 22:11

Søger brygmester i kbh området

Indlæg af Jenner707 »

Hey

Jeg har lavet et par bryg og er meget godt med på teorien.
Men det kunne være super at se hvordan andre laver deres øl, jeg brygger pt i en 23 L gryde med 2000 w varmelegme.

Jeg håber der er nogen af jer der finder tid til at hjælpe en nybegynder godt på vej.

Jens
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Søger brygmester i kbh området

Indlæg af Truntebryg »

Efter ferien - så starter jeg nok op med et bryg hver fredag
Jenner707
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. nov 2015, 22:11

Re: Søger brygmester i kbh området

Indlæg af Jenner707 »

Truntebryg skrev:Efter ferien - så starter jeg nok op med et bryg hver fredag
Fedt hvad brygger du på?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Søger brygmester i kbh området

Indlæg af Knet »

Og respekt!!!! Et ugentligt bryg!!!! :-)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Søger brygmester i kbh området

Indlæg af Per »

Truntebryg skrev:Efter ferien - så starter jeg nok op med et bryg hver fredag
Hej.
Må jeg kigge forbi en fredag hvor du brygger? Kan forstå at du også har fået en Brew Monk. Send mig evt. en pb vedr. tid og sted.
Mvh. Per.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Søger brygmester i kbh området

Indlæg af Truntebryg »

Har desværre ikke fået hentet den endnu - så det er gryde og grydeske.

.... OG JEG ER HELT BLANK på de der små anlæg ☺

Om en uge eller 2 så er der også øl på hanerne !!!
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Søger brygmester i kbh området

Indlæg af Per »

Truntebryg skrev:Har desværre ikke fået hentet den endnu - så det er gryde og grydeske.

.... OG JEG ER HELT BLANK på de der små anlæg ☺

Om en uge eller 2 så er der også øl på hanerne !!!
Hvis du er interesseret kan jeg tage mit anlæg med, så du kan prøve et bryg på det. Jeg har nu lavet 5 bryg på Brew Monk, og tror at jeg begynder at forstå hvordan den virker. Har ramt OG og færdig mængde 3 gange. Om mit øl er godt nok, er en helt anden sag. Der er meget mere end blot at mæske og koge har jeg erfaret.
Giv mig evt. et kald på 20231114.
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Søger brygmester i kbh området

Indlæg af YodaVonBeck »

Truntebryg skrev:Har desværre ikke fået hentet den endnu - så det er gryde og grydeske.

.... OG JEG ER HELT BLANK på de der små anlæg ☺

Om en uge eller 2 så er der også øl på hanerne !!!
Jeg har lige brygget for første gang og det er ikke så problematisk, hvis man huske på årsagen til metoderne man bruger på en alm gryde med falsk bund. Bland med lidt sund fornuft og man er kørende.

Jeg har f.eks. lært at man ikke skal have fuld blæs på gennemstrømningen og at det er en god ide at røre i malten nogle gange. Jeg har også lært at skrue ned for effekten når man har nået den rette temperatur, da der ellers kan komme store udsving i temperaturen. Jeg varmer med 2400 watt og holder temp med 1500 watt. Desuden fordampede der mindre med Brewmonk end med mit sædvanlige udstyr.

God fornøjelse :)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Søger brygmester i kbh området

Indlæg af Per »

YodaVonBeck skrev:
Truntebryg skrev:Har desværre ikke fået hentet den endnu - så det er gryde og grydeske.

.... OG JEG ER HELT BLANK på de der små anlæg [WHITE SMILING FACE]

Om en uge eller 2 så er der også øl på hanerne !!!
Jeg har lige brygget for første gang og det er ikke så problematisk, hvis man huske på årsagen til metoderne man bruger på en alm gryde med falsk bund. Bland med lidt sund fornuft og man er kørende.

Jeg har f.eks. lært at man ikke skal have fuld blæs på gennemstrømningen og at det er en god ide at røre i malten nogle gange. Jeg har også lært at skrue ned for effekten når man har nået den rette temperatur, da der ellers kan komme store udsving i temperaturen. Jeg varmer med 2400 watt og holder temp med 1500 watt. Desuden fordampede der mindre med Brewmonk end med mit sædvanlige udstyr.

God fornøjelse :)
Det er også min erfaring. Jeg varmer på 2300 W. og holder temperaturen på ca. 1800 W. Jeg rører et par gange i malten, dog ikke de sidste 25 - 30 min. Recirkulerer forsigtigt så der hele tiden er væske over malten, dvs. at man skal være opmærksom i hele processen. Ved næste bryg om et par dage, bliver temperaturen i malten checket. Jeg vil også prøve at hæve maltpiben langsomt, som Truntebryg foreslår. Det bliver dog med afstandsstykker 'a 5 cm. pr. step.
God påske.
Mvh. Per.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Brygger/Lærling"