1800 tals bryg

Kom i lære som brygger for en dag.
Besvar
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

1800 tals bryg

Indlæg af Benjamin »

Jeg har talt med Herning Museum. ang. brygning af øl og evt. destillering.
Der er adgang til en kølle til malttøring, og et bryggers. øl og brændevin ku nydes til levendegørelse i 1800 tals landsbyen, er du interasseret, kontakt mig. Benjamin
Brugeravatar
Strib Nano-Bryg
Indlæg: 27
Tilmeldt: 4. feb 2012, 19:28
Geografisk sted: Strib, Middelfart
Kontakt:

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af Strib Nano-Bryg »

Hej Benjamin.
Det lyder spændende.
Hvad er setup / muligheder?
Kan vi kommet til at arbejde og gennemføre bryg og destilation?
Venlig hilsen
Søren
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af Benjamin »

stedet råder over en gl. maltkølle hvor kornet kan tørres og kværn. der er også et bryggers i et 1800 tals hus, grukedel, og så vidt mulig 1800 tals ting skal vi selv få lavet/skaffe vedr. destillation tilbyder museet at være behjælpelig med tilladelser, der dyrkes krydderurter i den gl. have. ligesom de vil være behjælpelige med sponsorer? og i nogen grad frivillige til at lave tingene. Jeg forestiller mig at man lavede nogle bryg, og dukumenterede forløbet så andre frivillige også kunne brygge og brænde (mht. levendegørelse ol arrengementer.) opskrifter viden og alt der der vil også blive fremsksffet.
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 07:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af BeerMan »

Det lyder godt nok spændende det der ! Er det noget der skal foregå så gæster kan komme ind og se der bliver brygget eller hvordan ?
Hvis nogen fra vejle egnen kører detop vil jeg gerne køre shotgun, skal self nok betale til brændstof !
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
TEN
Indlæg: 96
Tilmeldt: 15. mar 2010, 21:48
Geografisk sted: 8800 Viborg

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af TEN »

Det lyder rigtig fedt.

Jeg vil gerne være med hvis andre også er friske.
Vh. Thomas
Brugeravatar
JBG
Indlæg: 357
Tilmeldt: 19. nov 2012, 11:07
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af JBG »

Jeg er stadig meget ny i gamet, men der skal vel også bruges en til at stille dumme spørgsmål :)
- Jan Graabæk
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af Benjamin »

også jeg er absolut ny i øl bryggeriet, men jeg tror at hvis der er en lille gruppe der vil- skabe forudsætningerne så kan man jo invitere en genemprøvet brygger, på dagen :-)
hvis i ku tænke, jer ind i det her, synes jeg vi sku drikke lidt øl, over en snak.
kontakt gerne mig: benjamin tilparadis@gmail.com
Der er jo brug for alle hvis det her skal lykkes- (især dem der stiller dumme spørgsmål :-))
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af Borg »

Det lyder spændende.
Og da det er lige i nabolaget, skal jeg naturligvis også være en del af dette tiltag.
Hvor kommer du selv fra, Benjamin? Du har ikke sat et "Geografisk sted" i dine brugeroplysninger.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af Benjamin »

Hov undskyld Herning er mit sted- vi ses jo til dit bryg d8 dec.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af Borg »

Benjamin skrev:Hov undskyld Herning er mit sted- vi ses jo til dit bryg d8 dec.
Ja, det gør vi jo.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af Benjamin »

tak for jeres interesse, jeg synes det ku være godt, at mødes, og gennemsnakke slagets gang, og muligheder. dette møde ku være om formiddagen, så ku man tage til museet og se "herning 1800 tals landsby" se de huse og faciliteter der er tilgængelige, vi ku mødes med Charlotte Linhardt som er museums-damen, vi ku måske også møde den frivilliggruppe der arbejder i landsbyen. herefter tror jeg det ville være klogt at holde et snakke, tingene igennem igen, møde. til den daglige, kontakt har jeg lavet en facebook gruppe: 1800 tals øl -konkret dukumentation kan deles på BB. lad mig høre hvad i syns om denne-her smøre. mødet kan være hos mig. (af hensyn til facbook gruppen skal vi være FB-venner, send gerne mail adr til mig tilparadisCAgmail.com (CA er et snabel a.) FBgruppen findes på http://www.facebook.com/1800beer" onclick="window.open(this.href);return false;
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 09:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af jakobø »

jeg kan ikke helt overskue hvad denne brygning skal formidle, bryggeri drift i 1800 eller gård bryggeri ano 1800?

jeg har brygget på museums gården kringsminde, hvor vi bruger de gamle grukedler i bryggerset til at varme vandet, og selve brygningen foregår i store egetræs kar, hvor 80liter er absolut minimun for at fylde nok i karret.

hvis det har interesse må i gerne skrive.
Brygger lejlighedsvist.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af Benjamin »

bestemt, det har interesse, det set op vi kan fungere i. er en "1800 tals landsby" ved herning museum, på billedet ses en grukedel i et bryggers, her med destilations-udstyr. men grukedlen er lidt lille til øl måske? så det kan være de gjorde som jer? det må vores museums-dame ku finde ud af. det ville under alle omstændigheder være interasant om vi ku komme ned og besøge jer, (når vi begynder at eksistere).
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: 1800 tals bryg

Indlæg af Benjamin »

Den ide med facebook var måske dum?, så jeg flytter snakken tilbage til Håndbrygforum (her). Er der nogen der er interraseret, vil jeg gerne arrengere et møde, her i herning og deri, en udflugt til det 1800 århundrede. med indbygget snak med Charlotte Linhardt (museums damen). På mødet ku man snakke om hvad, hvordan og hvornår. :-)
Besvar

Tilbage til "Brygger/Lærling"