Vandkemi i spargevand

Kun for nørder :-)
Besvar
Brugeravatar
porteren
Indlæg: 181
Tilmeldt: 2. nov 2012, 21:16
Geografisk sted: Brønshøj/Vanløse

Vandkemi i spargevand

Indlæg af porteren »

Jeg er gået i gang med at lege lidt med at blande demineraliseret vand med mit Brønshøj vand, der jo har en profil som nærmest burde være helt umulig at brygge lyse lager øl på. Det er nu gået rimeligt fint alligevel, men det kunne jo være sjovt at se hvor meget bedre det kunne blive ved relativt småt ekstra arbejde.
Men da jeg endnu ikke har investeret i anlæg, er det lidt tungt at slæbe så mange 5 liters dunke med hjem på cyklen og jeg tænkte om blandnings forholdet 2:1 nu også er nødvendigt i mit eftergydningsvand, da det jo i teorien bare skal erstatte det sukkervand det ellers ville blive tilbage i malten.
Vh. Peter.

Sendt fra min A0001 med Tapatalk
ChristianP
Indlæg: 45
Tilmeldt: 26. aug 2015, 11:44
Geografisk sted: Aarhus

Re: Vandkemi i spargevand

Indlæg af ChristianP »

Mineralprofilen for dit postevand er lige meget for spargevandet. Mineralerne er vigtige i mæskningen, kogning og i gæringen.

Det eneste der er vigtigt med spargevandet er, at pH'en ikke bliver for høj når du sprager. 'For høj' er vist over 5,8. Særligt hvis du fly-sparger kan du få problemer i slutningen af din sparge.

Du kan eventuelt plotte din vandprofil ind i Bru'n water. Den vil give dig et bud på hvor meget mælkesyre du skal tilsætte dit spargevand, for at pH'en holder sig i det rigtige interval.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Vandkemi i spargevand

Indlæg af Truntebryg »

Det kommer an på hvor avanceret du vil gå til den ....

Hvis du kun tænker på mæske tilpasninger - så ja.

Men slut produktet, altså den færdige urt til humlekogning - der betyder mineralarne også noget. Specielt hos mig, hvor jeg bruger 12L mæskevand og hele 18-19L spargevand. Her risikere jeg en helt skæv humleprofil, hvis jeg ikke kender til mineralarne.
ChristianP
Indlæg: 45