Vandanalyser

Kun for nørder :-)
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Boje skrev:bicarbonat 17,8 dH grader
Hvordan omsættes 17.8 dH til mg/l er der ikke lige en der kan fortælle det ?
17,8°dH/(1,22/17,86) = 261 mg/l

OBS: Ovenstående kan KUN anvendes ved omregning af bicarbonat. Ved fx. calcium og magnesium skal der anvende andre konstanter!
mvh Poul
www.ohbl.dk
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Indlæg af Christian »

Mr. P skrev:
Boje skrev:bicarbonat 17,8 dH grader
Hvordan omsættes 17.8 dH til mg/l er der ikke lige en der kan fortælle det ?
17,8°dH/(1,22/17,86) = 261 mg/l

OBS: Ovenstående kan KUN anvendes ved omregning af bicarbonat. Ved fx. calcium og magnesium skal der anvende andre konstanter!
Hej Mr P,

Det undrer mig lidt at man opgiver bikarbonater i Tyske hårdhedsgrader. Hårdheden er jo et udtryk for koncentrationen af Calcium og Magnesium ioner, og ikke bikarbonater. Kan du give en forklaring til det?

Mvh
Christian
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Christian skrev:Det undrer mig lidt at man opgiver bikarbonater i Tyske hårdhedsgrader. Hårdheden er jo et udtryk for koncentrationen af Calcium og Magnesium ioner, og ikke bikarbonater. Kan du give en forklaring til det?
Njaa, nu er jeg ikke kemiker, men °dH kan også anvendes til at beregne restalkalitet for at finde ud af, hvor meget syre man skal tilsætte til brygvandet for at opnå en given hårdhed. Og i den beregning indgår bidragene fra alle tre (calcium, magnesium og bikarbonat).

Min viden vedr. vandkemi begrænser sig stort set til det, jeg har læst i Wrisbergs "Håndbog i ølbrygning". Men måske andre kan bidrage med et mere fyldestgørende svar?
mvh Poul
www.ohbl.dk
Brugeravatar
Thure
Indlæg: 106
Tilmeldt: 26. jul 2011, 22:05
Geografisk sted: Aalborg Øst
Kontakt:

Re: Vandanalyser

Indlæg af Thure »

Her er vandanalysen for mit nye lokale vandværk AKV-Brunsted (Gistrup)

Calcium: 65.00 ppm
Sulfate: 18.00 ppm
Magnesium: 5.00 ppm
Chloride: 29.00 ppm
Sodium: 13.00 ppm
Bicarbonate: 177.00 ppm

PH: 7.30
dH 9.1

Jeg fandt en mere fyldestgørende vandanalyse på Geus.dk under linket "240.000 boringer tilgængelig på nettet" og så søgeformular. Under punktet "Søgning i data fra vandindvindingsanlæg" indtastede jeg mit vandværks navn under "Indvendingsanlæg" og så kom der en herlig masse rapporter.
Be a pragmatic brewer - Batch Sparge and Brew Strong!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re:

Indlæg af Truntebryg »

Christian skrev:
Det undrer mig lidt at man opgiver bikarbonater i Tyske hårdhedsgrader. Hårdheden er jo et udtryk for koncentrationen af Calcium og Magnesium ioner, og ikke bikarbonater. Kan du give en forklaring til det?

Mvh
Christian
He he – god gammel tråd.

Nu har Christian jo nok fundet ud af det siden – men der er 2 slags hårhedsgrader.

Den forbigående hårdhed, og den blivende hårdhed. Meget mere om vand her:

http://www.winemanager.com/slarsen/Beer/Vand/Vand.htm

Kirke Eskildstrup vand (Sjælland)

Calcium: 120 ppm
Magnesium: 8 ppm
Bicarbonate: 314 ppm
Sulfate: 68 ppm
Chloride: 34 ppm
Natrium / Sodium: 18 ppm

Link til database søgningen
Brugeravatar
Tryfuss
Indlæg: 989
Tilmeldt: 8. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Re: Vandanalyser

Indlæg af Tryfuss »

stille a newbie (men har da et par og 20 bryg i rygsækken) ... hvad er alt det her med vand.. hvad er vigtigt og hvorfor. her er en profil af mit vand (sindal Vandværk)

http://www.sindal-vand.dk/Admin/Public/ ... ._2010.pdf
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Vandanalyser

Indlæg af Humlejægeren »

Tryfuss skrev:stille a newbie (men har da et par og 20 bryg i rygsækken) ... hvad er alt det her med vand.. hvad er vigtigt og hvorfor. her er en profil af mit vand (sindal Vandværk)

http://www.sindal-vand.dk/Admin/Public/ ... ._2010.pdf
Uden og vide noget om kemien, så er vand, det der er mest af i vores øl. derfor er det vigtigt... hvis man vil clone en øl og det skal være det samme skal man også have samme vand profil... men ligesom alt andet vi laver omkring skal vi jo gøre op med os selv hvad der er vigtigt.
Jeg skylder lige og sige jeg det samme sted som dig lige nu og skal til og finde ud af hvad vand kemien gør for min øl.
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
vejgaardzoo
Indlæg: 210
Tilmeldt: 22. aug 2008, 06:00
Geografisk sted: Nøvling (9260)

Re:

Indlæg af vejgaardzoo »

Christian skrev:Vandanalyse for Vestbjerg:

Calcium(Ca++): 64 ppm
Magnesium(Mg++): 11 ppm
Bicarbonat(HCO3-): 155 ppm
Sulfat(SO4--): 44 ppm
Natrium(Na+): 25 ppm
Chlorid(Cl-): 59 ppm

PH: 8,0
Hårdhed 11.6 dH
Thure skrev: Her er vandanalysen for mit nye lokale vandværk AKV-Brunsted (Gistrup)

Calcium: 65.00 ppm
Sulfate: 18.00 ppm
Magnesium: 5.00 ppm
Chloride: 29.00 ppm
Sodium: 13.00 ppm
Bicarbonate: 177.00 ppm

PH: 7.30
dH 9.1

Jeg fandt en mere fyldestgørende vandanalyse på Geus.dk under linket "240.000 boringer tilgængelig på nettet" og så søgeformular. Under punktet "Søgning i data fra vandindvindingsanlæg" indtastede jeg mit vandværks navn under "Indvendingsanlæg" og så kom der en herlig masse rapporter.
Jeg kan så bidrage med et punkt lige midt i mellem (sådan ca da) Vestbjerg og Gistrup. Vejgaard vandværk, som jeg spurgte via mail for 1-2 år siden:

Calcium(Ca++): 124 ppm
Magnesium(Mg++): 15.5 ppm
Bicarbonat(HCO3-): 265 ppm
Sulfat(SO4--): 74 ppm
Natrium(Na+): 45.1 ppm
Chlorid(Cl-): 103 ppm

Siden geus.dk er ret smart (men svær at navigere). Ifølge den side var vejgaard 23/5 i år på følgende:

Calcium(Ca++): 120 ppm
Magnesium(Mg++): 13.2 ppm
Bicarbonat(HCO3-): 249 ppm
Sulfat(SO4--): 72 ppm
Natrium(Na+): 39.5 ppm
Chlorid(Cl-): 93 ppm

Det er nu ret tæt på min mail, så jeg tror bare jeg holder mig til mine sædvanlige beregning. Der er så mange andre ting, som går galt, så skidt med de par ppm, ;-)
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Re:

Indlæg af Runenaldo »

vejgaardzoo skrev: Siden geus.dk er ret smart (men svær at navigere). Ifølge den side var vejgaard 23/5 i år på følgende:
)
Uheldigt at man ikke kan deeplinke på deres hjemmeside.. :/

Klik øverst på Selvbetjening, interaktivitet og download
Klik derefter på Drikkevandets kvalitet Tjek din vandkvalitet midt på siden nederst
Vælg herefter din kommune, så kommer der en liste med vandværker :)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 22:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Vandanalyser

Indlæg af Gajol »

Her er et link til Norddjurs vandværker http://ndv-info.dk/uploads/Dokumenter/v ... t-2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

/Kim
Brugeravatar
Azzar
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15. nov 2011, 19:32
Geografisk sted: København

Re: Re:

Indlæg af Azzar »

Runenaldo skrev: Uheldigt at man ikke kan deeplinke på deres hjemmeside.. :/

Klik øverst på Selvbetjening, interaktivitet og download
Klik derefter på Drikkevandets kvalitet Tjek din vandkvalitet midt på siden nederst
Vælg herefter din kommune, så kommer der en liste med vandværker :)
Ja, det har de da godt nok fået gjort besværligt med deres web anno 1996 tech :)
Jeg gravede lige et link ud af deres side - til dem der har lyst til at bookmarke:

http://jupiter.geus.dk/DitDrikkevand/Bo ... piter.html

Det ledte så til en ny idé: Er der mon nogen der er interesserede i en lille webapp hvor man kan paste url'en til sin vandværksrapport, og så downloade en BeerSmith vandprofil?
--
Rasmus Hartvig

"De kan servere mig en bajersk Øl"
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Re:

Indlæg af morfmir »

Azzar skrev:
Runenaldo skrev: Uheldigt at man ikke kan deeplinke på deres hjemmeside.. :/

Klik øverst på Selvbetjening, interaktivitet og download
Klik derefter på Drikkevandets kvalitet Tjek din vandkvalitet midt på siden nederst
Vælg herefter din kommune, så kommer der en liste med vandværker :)
Ja, det har de da godt nok fået gjort besværligt med deres web anno 1996 tech :)
Jeg gravede lige et link ud af deres side - til dem der har lyst til at bookmarke:

http://jupiter.geus.dk/DitDrikkevand/Bo ... piter.html

Det ledte så til en ny idé: Er der mon nogen der er interesserede i en lille webapp hvor man kan paste url'en til sin vandværksrapport, og så downloade en BeerSmith vandprofil?
Det ville godt nok være smart. Det ville jeg helt sikkert bruge hvis det var muligt.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Re:

Indlæg af Borg »

Azzar skrev:Det ledte så til en ny idé: Er der mon nogen der er interesserede i en lille webapp hvor man kan paste url'en til sin vandværksrapport, og så downloade en BeerSmith vandprofil?
Ja, da :-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Azzar
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15. nov 2011, 19:32
Geografisk sted: København

Re: Re:

Indlæg af Azzar »

Borg skrev:
Azzar skrev:Det ledte så til en ny idé: Er der mon nogen der er interesserede i en lille webapp hvor man kan paste url'en til sin vandværksrapport, og så downloade en BeerSmith vandprofil?
Ja, da :-)
To positive tilkendegivelser. Det er nok til at jeg føler det forpligter :)
Jeg skal se hvad jeg kan brygge sammen hvis jeg får lidt overskudstid snart...
--
Rasmus Hartvig

"De kan servere mig en bajersk Øl"
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Re:

Indlæg af Boje »

Azzar skrev: To positive tilkendegivelser. Det er nok til at jeg føler det forpligter :)
Jeg skal se hvad jeg kan brygge sammen hvis jeg får lidt overskudstid snart...

Så vil jeg da også, så er vi da 3, lyder til at være en nice app.

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Besvar

Tilbage til "Kemi"