Vandkemi bagepulver

Kun for nørder :-)
Besvar
Brugeravatar
DennisMAX
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14. mar 2015, 08:39
Geografisk sted: Strellev 6870
Kontakt:

Vandkemi bagepulver

Indlæg af DennisMAX »

Jeg er først begyndt at lege med vandkemi nu og kunne godt bruge lidt hjælp.

Jeg har købt regneark fra Bru´n water og er begyndt at lege med den....

Spørgsmål : kan man ikke bruge base så som bagepulver i mash for at hæve ph deri hvis man tilfører syre i sparge ?

Jeg ved godt at syre og baser ophæver hinanden men hvordan pokker skal man så hæve PH i mash ??

Billede
Med Venlig Hilsen
Dennis H. Pedersen
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Vandkemi bagepulver

Indlæg af morfmir »

DennisMAX skrev:Jeg er først begyndt at lege med vandkemi nu og kunne godt bruge lidt hjælp.

Jeg har købt regneark fra Bru´n water og er begyndt at lege med den....

Spørgsmål : kan man ikke bruge base så som bagepulver i mash for at hæve ph deri hvis man tilfører syre i sparge ?

Jeg ved godt at syre og baser ophæver hinanden men hvordan pokker skal man så hæve PH i mash ??

Billede

Husk på at det som hedder bakeing powder på engelsk er det vi i Damnark kalder natron, ikke bagepulver.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Vandkemi bagepulver

Indlæg af Borg »

Mæskevand og spargevand skal behandles forskelligt. Mæskevandet justerer du ud fra dit grundvand (altså dit udgangspunkt) så det efter tilsætning af malt rammer en pH på omkring 5,2 og 5,6. Samme pH-niveau skal du gerne have, når du har din fulde urtmængde i dit kogekar.
Tilsætter du din spargevand ubehandlet, vil du mest sandsynlig tilsætte vand med en pH på mellem 7 og 8, hvilket vil hæve pH'en i din urt til kogning.
Tricket er så at behandle dit spargevand sådan, at pH'en deri ikke ændrer pH'en på din urt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Vandkemi bagepulver

Indlæg af loobie »

Morfmir's post ovenfor fik mig til at grave lidt.

Baking powder er det samme som bagepulver,
Baking soda (som i Bru'n Water), derimod, er natron (natriumhydrogenkarbonat).

Bagepulver og baking powder er en blanding af natron og en syre (plus noget stivelse for at undgå klumpning). Jeg ville ikke bruge bagepulver i bryggeriet, da jeg ikke kender de præcise forhold mellem ingredienserne, og heller ikke kender den samlede virkning på urtens surhed, for slet ikke at tale om den mulige indvirkning på smagen.
Brugeravatar
DennisMAX
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14. mar 2015, 08:39
Geografisk sted: Strellev 6870
Kontakt:

Re: Vandkemi bagepulver

Indlæg af DennisMAX »

Borg skrev:Mæskevand og spargevand skal behandles forskelligt. Mæskevandet justerer du ud fra dit grundvand (altså dit udgangspunkt) så det efter tilsætning af malt rammer en pH på omkring 5,2 og 5,6. Samme pH-niveau skal du gerne have, når du har din fulde urtmængde i dit kogekar.
Tilsætter du din spargevand ubehandlet, vil du mest sandsynlig tilsætte vand med en pH på mellem 7 og 8, hvilket vil hæve pH'en i din urt til kogning.
Tricket er så at behandle dit spargevand sådan, at pH'en deri ikke ændrer pH'en på din urt.


Okay , så er jeg med ;-)

Jeg troede faktisk at regnearket selv regnede ud med spargevand i forhold til hvilken ph mæskevandet havde .

Jeg bliver lidt forvirret af at cellen bliver rød når jeg kun roder med mæske vandet ... men nu tror jeg at jeg har fundet ud af det ;-) Det var pga bicarbonat ppm blev for højt.
Med Venlig Hilsen
Dennis H. Pedersen
Besvar

Tilbage til "Kemi"