Brunwater: Water profile unbalanced

Kun for nørder :-)
Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Brunwater: Water profile unbalanced

Indlæg af Knet »

Hej,

Jeg kæmper noget med at få min vandprofil fra vandværket til at blive "accepteret" i Brun Water. Lige meget hvad, melder arket "Water profile unbalanced. Check your inputs".

Jeg har uploadet billeder af de værdier jeg har brugt fra vandværkets rapport og måden jeg har indtastet dem i Brun Water. Karbonat har jeg sat til 0. Det er ikke oplyst på rapporten, men i BW kan man læse, at den kan antages at være 0, hvis pH er under 9. Mit vands PH er 7,7 jf. rapport.
BW.png
vand1.png
vand2.png
vand2.png (12.84 KiB) Vist 14259 gange
2 spørgsmål:

1) Er der et trænet øje der kan spotte hvor jeg er gået galt?

2) Da min rapport jo ikke ballancerer, har jeg fulgt Alkalinity Conversion Calculator i BW som anbefalet, for at se, om det er den oplyste Bicarbonate værdi den er gal med. Jeg har regnet mit vands hårdhed (oplyst til 18 dh) om til PPM og får 320. Derefter har jeg tastet PH på 7,7. Og så når jeg som vist til Bicarbonate 385 og Carbonate 0,9. Disse værdier har jeg prøvet i arket også, men lige lidt hjælper det.

Det er lidt foruroligende, at der tilsyneladende ikke er overensstemmelse mellem den på rapporten oplyste bicarbonate og den i BW beregnede, ud fra hårdhed og pH. For hvad er rigtigt? Eller er det - og det er nok mere sandsynligt - mig der har lavet en fejl 40?!!

Vh. Kenneth
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brunwater: Water profile unbalanced

Indlæg af Knet »

Er der evt. en der har en balanceret profil i BW, som vil have ulejligheden med at uploade et screenshot af BW vandprofilen og den bagvedliggende rapport fra vandværket? Så kan jeg muligvis udlede hvor den er gal.

Vh. Kenneth
Ulriklk
Indlæg: 24
Tilmeldt: 2. jul 2017, 14:52
Geografisk sted: Kongens Lyngby

Re: Brunwater: Water profile unbalanced

Indlæg af Ulriklk »

Se evt. min rapport.

Der skal kun en lille ændring til at give fejl.

Måske regner den på forholdet imellem - og + ioner

Jeg ville nok ikke tage det så tungt, det er ret tæt på min profil ser det ud til
Vedhæftede filer
rapport.png
input.png
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brunwater: Water profile unbalanced

Indlæg af Knet »

Hej Ulrik,

Tak skal du ha’. Du har helt ret, de er tæt på hinanden profilerne. Det er godt at se.

Med afsæt i det, fandt jeg en 4 år gammel vandrapport fra pumpestationen og den afveg en smule fra den oprindelige jeg har brugt, som er to år gammel. Jeg prøvede i stedet at taste disse tal ind og så var der balance
.

Det er altså marginaler der skal rettes for balance, så forsvinder advarslen.

Tak!

Vh. Kenneth
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brunwater: Water profile unbalanced

Indlæg af Truntebryg »

Ja - metallerne hænger sammen med nogle AnIoner. Så dit vand har nok nogle metaller som ikke bliver målt, og derfor har du lidt for mange Anioner.

Hvis du sænker Cloriden til f.eks 48 så er der balance - så det er ikke meget der driller ☺ (12 ud af 470)
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 19:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Brunwater: Water profile unbalanced

Indlæg af Thomse »

Hej.
Hvor finder i vand analyserne hende ?? Jeg kunne godt tænke mig en vand analyse af vandet fra Karrebæk vandværk hvor jeg bor..
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Brunwater: Water profile unbalanced

Indlæg af loobie »

Se hos GEUS' Jupiter: http://www.geus.dk/DK/data-maps/jupiter ... et-dk.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Kemi"