Vandbehandling

Kun for nørder :-)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Vandbehandling

Indlæg af Per »

Tak for godt in-put. Jeg kan godt se at min vandprofil stikker lidt af. Jeg vil prøve at arbejde lidt med det efter dine forslag.

Et par spørgsmål:

- Hvilken betydning har det for smagen/effektiviteten/andet, på en øl brygget på "almindeligt" (stridt) vand, kontra brygget på det behandlede vand?
- Hvad sker der hvis man kommer mere end 8 ml. syre i mit vand?

Arket er vers. 1.18. Jeg gik ud fra at det var den nyeste version jeg har down-loaded. Jeg kan ikke finde noget felt der viser forholdet mellem SO-Cl. Jeg kan se på fanen "adjustment summery" at der er nogle værdier for SO og Cl. Er det de 2 værdier, der skal holdes op mod hinanden? Skal de sættes ind i en formel?

Mvh. Per Nielsen.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Vandbehandling

Indlæg af Per »

Vedr. Brun Water skemaet, kan jeg se at det er en "free version" jeg har. Går ud fra at det betyder at man ikke har adgang til alle faciliteter? Kan se at man skal donere/betale mere end 5 dollars for at få den fulde version. Er det korrekt opfattet?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Vandbehandling

Indlæg af Per »

Jeg har nu fået den nyeste version af Brun Water skemaet, samt et osmoseanlæg og vil bruge det til næste bryg, som bliver en Kölsch (burde nok have været brygget for et par måneder siden), men nu skal det være.
Jeg har vedhæftet Brun Water skemaet med, hvad jeg tror, kunne være et forslag til en vandprofil. Jeg har taget udgangspunkt i en ”balanceret” profil. For at få pH værdien ned, har jeg bl.a. prøvet at sætte lidt ”Acid Malt” ind (2,9 %) samt brugt lidt mælkesyre.
Er der nogen af jer her på Forum, der kan se om jeg er på rette spor, eller om der er noget der stikker helt af? Jeg tænker f.eks. på brugen af ”Acid Malt” og mælkesyre. Risikerer jeg en syrlig bismag o.l.
Mvh. Per.
Vedhæftede filer
Vandbehandling Kölsch - test.xls
(909.5 KiB) Downloadet 716 gange
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Vandbehandling

Indlæg af Knet »

Under min anvendelse af brunwater i går kom jeg pludselig i tvivl om spargevand. Søgte så på Forum og fandt min egen tråd, hvor Per siden havde budt ind med et relevant spørgsmål: skal der ro vand i spargevandet? Indtil nu har jeg kørt ro vand i mæskevandet. Og så har jeg brugte lactol til at få bicarbonat ned. Men derved bevares alle salte osv. i spargevandet.

I det her gamle indlæg kan jeg se Truntebryg skrive, at havde det været i dag, så havde han undladt at behandle spargevandet og tilsat mindre syre i mæskevandet. http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=10764" onclick="window.open(this.href);return false;

Spørgsmål 1: Hvad gør I andre?

Blander spargevand af ro og hanevand i samme forhold som mæskevandet? Eller nøjes I med hanevand og syre?

Eller bare hanevand?

Spørgsmål 2: Nogle der har erfaringer med Beersmith 3 vs. Brunwater? Det er jo ikke Beersmiths kernefunktion, som tilfældet er med brunwater. Men oplever I samme resultater?

Nogle tanker?

Vh. Kenneth
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Vandbehandling

Indlæg af Per »

Altså, jeg bruger RO-vand i samme forhold som ved mæskevandet. Om det er nødvendigt eller rigtigt, ved jeg ikke. Jeg tænker bare at holde brugen af syre så lavt som muligt, for at undgå bismage. Det ville selvfølgelig være rart hvis man bare kunne bruge sit hanevand direkte, men jeg har en ret høj pH i mit vand.

Mvh. Per.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Vandbehandling

Indlæg af Mikle »

Jeg bruger som standard 75% RO i mit mæskevand netop for at holde syretilsætning nede.
For mig er det ikke det store problem at skulle bruge RO vand da jeg får det fra et stort anlæg på mit job og derfor hverken bruger tid eller vand på at lave det.
Besvar

Tilbage til "Kemi"