Vandregulering til pilsner og IPA

Kun for nørder :-)
Besvar
Nikke
Indlæg: 74
Tilmeldt: 15. feb 2007, 21:10
Geografisk sted: Risskov

Vandregulering til pilsner og IPA

Indlæg af Nikke »

Kære medbryggere

Er efter 10 års brygning nu kommet så langt at jeg vil til at lege med min vandprofil derfor har jeg anskaffet mig et RO anlæg og diverse reguleringssalte , mælkesyre o.s.v., så jeg kan servere ordentlig fadøl til min datters konfirmation.

Har efterhånden forsøgt i mange timer at forstå både bru`n og Palmers udregningsark, men kan ikke få mine tal til at give nogen form for mening.

Er der en venlig sjæl som udfra min vedhæftede vandrapport kan hjælpe mig med at regulere mit vand så det passer til en pilsner og en IPA.

Jeg brygger 25 liter pr. gang 20 liter til mæskning og ca. 16 liter til sparging. Hvor meget RO vand skal jeg tilsætte? Tilsætter man både RO vand i mæske og sparge vandet? Hvilke og hvor meget salte skal jeg tilsætte for at ramme de to ølprofiler. Pilsner og IPA. PH værdi på mit vand er 7,7.

Skulle der være en medbrygger i Århus/Risskov området som kunne synes det var hyggeligt at lære en vandprofils novice et par trick kunne det være mægtigt skønt. Der vil selvfølgelig blive kvitteret med velsmagende håndbryg.

På forhånd tak for hjælpen og god forårsbryg til alle derude :-)
Vedhæftede filer
vandrapport.pdf
(234.75 KiB) Downloadet 555 gange
Senest rettet af Nikke 26. feb 2018, 23:46, rettet i alt 4 gange.
Mange bryghilsner Nikke
jkj56
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. feb 2014, 10:04
Geografisk sted: helsingør

Re: prøve

Indlæg af jkj56 »

Nikke skrev:ææææ
Det virker Billede

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Vandregulering til pilsner og IPA

Indlæg af Truntebryg »

UHA - 20L mæskevand ??

Det var meget.

Du skal også lige overveje om Pilsneren skal være "dansk" eller sydtysk/ tjekkisk. Den tjekkiske har jo mere malt profil som bestemmes af Cl/ SO4 forholdet. IPAen formoder jeg du vil have til den humlede side (og ikke NEIPA)

Så skal du også lige oplyse hvad farve de har og hvor meget / hvilke malte du bruger.

Mælkesyre % skal du også bruge.
Besvar

Tilbage til "Kemi"