Citronsyre Monohydrat

Kun for nørder :-)
Besvar
bang-staberg
Indlæg: 134
Tilmeldt: 5. sep 2007, 10:41
Geografisk sted: Virum 2830
Kontakt:

Citronsyre Monohydrat

Indlæg af bang-staberg »

Hej Bryggersvende

Vi har tænkt os at sænke pH i vores næste bryg. Derfor har jeg fået fat i noget citronsyre, monohydrat. Skal det bare hældes direkte i mæsken? Og er der nogen der ved, hvis man bor i københavn, hvor meget man så skal dosere, hvis man skal have pH til at være ca. 5,5 i en mæsk på ca. 12-13 L?

På forhånd tak!

Tak for et godt forum!
Mikkel Staberg
HP: http://www.furesoebryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Jeg kan regne det af 2 veje, den ene er med en kendt ph på vandværks vandet, og den anden er med en analyse fra vandværket på kalk indholdet osv.
Så må jeg se om jeg kan få støvet mit gamle kemi op :-)

Det er dog mere præcis at måle phén under mæskning, da den er afhængig af hvilke malt typer du bruger, og herefter lave en justering.
Jeg vil tro at du ved en lys øl skal forvente at phén flader 0,3 efter tilsætningen, måske der er nogen der kan hjælpe lidt her ?

Jens
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 10:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Indlæg af Christian »

Jeg har brugt citronsyre til formålet. Da mængden der skal bruges afhænger både af vand, malttyper, og maltens beskaffenhed plus mange andre faktorer, er det bedste at gøre at skyde sig ind på det.

Start med at indmæske. Mål PH. Tilsæt 1/4 tsk. fuld citron syre, rør godt rundt og mål PH igen. Bliv ved med indtil den ønskede PH opnåes. Jeg plejer at bruge ca. 1/2 - 1 tsk til en mæsk med ca 6 kg pale ale malt. Hvis jeg har en betydelig del Cara malt eller mørk ristet malt tilsætter jeg ikke citronsyre eller andet.

Min hårdhed er ca 11.6 dH og jeg har bikarbonater på 155 ppm.

Mvh
Christian
Besvar

Tilbage til "Kemi"