Læsket kalk og brunwater

Kun for nørder :-)
Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Læsket kalk og brunwater

Indlæg af Knet »

Hej,

Hvor køber I “læsket kalk” aka “pickling lime”?

Har købt stort set alle andre vandbehandlingsremedier hos Lund. Men lige læsket kalk kan jeg kun se i byggemarkeder. Og det skal jo være kemisk rent, hvilket jeg ikke tænker er væsentligt for mureren...

Dernæst: hvordan griber i vandbehandlingen an? Går efter ønsket PH i mæsk og tweaker i derefter alle håndtag, til de ligger tættest muligt på mål, uden at ødelægge PH?

Vh Kenneth
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Læsket kalk og brunwater

Indlæg af grøntoft »

Hvad skal du bruge det til? Ja, jeg ved godt at det er til vandbehandling, men hvorfor lige Kalciumhydroxid?
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Læsket kalk og brunwater

Indlæg af Knet »

Jeg skal lave en Russian imperial stout med afsæt i 100% ro vand. De mørke malte presser PH ned. Så kan jeg vælge mellem natron, kalk eller læsket kalk til at hæve den. Natron forhøjer dog sodium markant. Og kalk er svært opløseligt har jeg læst mig til. Den læskede skulle være lettere. Og med 4,7 gram af denne rammer PH 5,45. Det giver så en del bikarbonat... men man kan vist ikke komme i mål på det hele, når delene trækker hver sin vej.

Hvis jeg anvender andre blandinger af ro/postevand eller blot postevand stikker værdierne af. Så jeg prøver at lave rent læred lærred og male vandet selv. Men mangler lidt farver :-)
Besvar

Tilbage til "Kemi"