sprøjtemiddel

Kun for nørder :-)
Besvar
Pilsner
Indlæg: 551
Tilmeldt: 28. aug 2008, 22:49
Geografisk sted: Viby J

sprøjtemiddel

Indlæg af Pilsner »

jeg ved ikke om det høre ind under brygning men det har noget med det at gøre

hvad skal man sprøjte humle med mod meldug nogle der har humle i haven der sprøjter dem
Nyt Site uder opbygning
http://Beermonks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Re: sprøjtemiddel

Indlæg af jakobø »

det lyder for mig som en rigtig dårlig ide at sprøjte humle. men det er nok bare mig, jeg er heller ikke have mand, selv om jeg har have.
Brygger lejlighedsvist.
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Re: sprøjtemiddel

Indlæg af beerbuster »

Når din plante er kommet godt igang og er kravlet et stykke opad trimmer du blade og sideskud på de nederste 30 forsigtigt af - hvis du bliver ramt af meldug vil bladene typisk blive gule og/eller sorte klip de ramte blade af og håb på det bedste..
Bladlus ordnes endten med lunken let sæbevand i en forstøver, eller på min foretrukne metode - smid havens mariehøns i dit humlebed ( fik ungerne til det sidste år, mod passende betaling i is ).
Alt hvad du sprøjter med af kemi, ender i dit øl - det skal man jo gøre op med sig selv.
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Pilsner
Indlæg: 551
Tilmeldt: 28. aug 2008, 22:49
Geografisk sted: Viby J

Re: sprøjtemiddel

Indlæg af Pilsner »

tror jeg vil prøve det med mariehønsene hvis der kommer bladlus

med hensyn til meldug vil bladene ikke blive hvide det er vist en form for svamp

jeg vil jo ikke sprøjte efter planten har sat kopper så det er vist meget begrænset hvad der havner i øllen og så må vinånden tage sig af resten :)
Nyt Site uder opbygning
http://Beermonks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: sprøjtemiddel

Indlæg af janriis »

Pilsner skrev:tror jeg vil prøve det med mariehønsene hvis der kommer bladlus

med hensyn til meldug vil bladene ikke blive hvide det er vist en form for svamp

jeg vil jo ikke sprøjte efter planten har sat kopper så det er vist meget begrænset hvad der havner i øllen og så må vinånden tage sig af resten :)
Jeg faldt lige over denne, efterhånden lidt gamle tråd, men synes alligevel jeg ville svare.

Roser har det med at få meldug før alt andet, så et råd fra blandt andet vinavlere er, at stille en rose i nærheden. Skulle det så ske at der kom meldug, så er skummetmælk et godt middel, det virkede i hvert fald på mine vinplanter (Rondo).
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: sprøjtemiddel

Indlæg af Christian Bonde »

Fik meldug i min cascade og Perle. Klippede faktisk alle blade af, da de var 1 meter høje, og så var jeg ude over det problem.

Mener også at have set et sted at man kan bruge mælk eller sådan noget, kan dog være det var mod noget andet :-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: sprøjtemiddel

Indlæg af Truntebryg »

I skal først finde ud af hvilken meldug type det er !

Billede

behandlingen er nemlig ikke ens. Powery meldew er "nemt" at behandle med svovl (og skummemælk) - som jo er et plante nærings stof, og derfor rimelig ufarligt for både plante og mennesker ....

Downy meldew er en lidt sej djævel (ala kartoffelskimmel) som faktisk ikke rigtig kan behandles. Man kan dog forebyggende sprøjte med bagepulver og selvfølgelig andre kemiske sager ....

Men lad mig lige høre først, hvilken en meldug vi har.
Besvar

Tilbage til "Kemi"