Mit Vand

Kun for nørder :-)
Fisker
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. sep 2010, 14:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: Re:

Indlæg af Fisker »

mgades skrev:Det var måske et oplagt afsnit på den nye Wiki :)
Jeg kan godt prøve at skrive et udkast udfra hvad jeg har læst rundt omkring. Der er stadig masser jeg ikke ved, eller sikkert har misforstået, men det kunne jo udvikle sig med en wiki. Nu har jeg også lige bestilt Palmers bog "Water", og så kan jeg jo ligeså godt skrive noter mens jeg læser :-)
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Sv: Re: Re:

Indlæg af kimognicklas »

Fisker skrev:
mgades skrev:Det var måske et oplagt afsnit på den nye Wiki :)
Jeg kan godt prøve at skrive et udkast udfra hvad jeg har læst rundt omkring. Der er stadig masser jeg ikke ved, eller sikkert har misforstået, men det kunne jo udvikle sig med en wiki. Nu har jeg også lige bestilt Palmers bog "Water", og så kan jeg jo ligeså godt skrive noter mens jeg læser :-)
Det ville sgu være kanon hvis du havde lyst til det!

Kim Petersen
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Mit Vand

Indlæg af Benjamin »

Vi burde lave "den gyldne humle" (oskar) til gode uddybende, expert skriverier, Fisker du er kandidat til min GH.
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Mit Vand

Indlæg af kimognicklas »

Hvordan pokker kommer man frem til sit indhold af Bicarbonat? Kan ikke finde noget under mit vandværk
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

kimognicklas skrev:Hvordan pokker kommer man frem til sit indhold af Bicarbonat? Kan ikke finde noget under mit vandværk
Jorkim skrev: Det jeg mangler og finde er HCO3 Bicarbonate, men kan ikke finde det under Kemiske "hovedbestanddele"

og det jeg har indtaste ind til nu..
søreno skrev:Bicarbonat står som hydrogencarbonat i din vandrapport.

VH
Søren
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Mit Vand

Indlæg af Runenaldo »

Nu har jeg læst næsten hele den nye Water bog (til og med kap. 7) og hold da op for en omgang, den skal nok lige læses en gang eller to til før det giver mening. I mellemtiden kan jeg glæde mig over at Bru'ns water excel ark er lige til at gå til, dog med nye kombinations muligheder takket være Water bogen.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Indlæg af kimognicklas »

Der står desværre heller ikke noget om hydrogencarbonat
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Sv: Re: Mit Vand

Indlæg af kimognicklas »

Runenaldo skrev:Nu har jeg læst næsten hele den nye Water bog (til og med kap. 7) og hold da op for en omgang, den skal nok lige læses en gang eller to til før det giver mening. I mellemtiden kan jeg glæde mig over at Bru'ns water excel ark er lige til at gå til, dog med nye kombinations muligheder takket være Water bogen.
Jeg ville aldrig kunne tygge mig igennem sådan noget vanvittig kemi
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Mit Vand

Indlæg af MonkeyBrew »

kimognicklas skrev:Hvordan pokker kommer man frem til sit indhold af Bicarbonat? Kan ikke finde noget under mit vandværk
Test fra september 2013 viser at du ca. har 213 mg/l bikarbonat.
image.jpg
image.jpg (743.5 KiB) Vist 23530 gange
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Indlæg af kimognicklas »

Hvor dælen fandt du den?
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Mit Vand

Indlæg af MonkeyBrew »

Lige her: http://data.geus.dk/JupiterWWW/vandanal ... id=1208197" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg valgte ud fra det sted hvor der blev pumpet mest vand fra og tænkte at det nok var hovedforsyningen i Rødekro.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

Her er listen over alle boringer i Rødekro kommune, og da du bor i Hovslund med 10 km til Rødekro tvivler jeg på du får dit vand der fra.
http://data.geus.dk/JupiterWWW/borelist ... ringsliste
Dog kan jeg se at Hovslund St. by´s brønd er sløjfet, ved ikke hvad den nye boring kaldes?
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Mit Vand

Indlæg af kimognicklas »

Hvad pokker gør jeg galt?
Vedhæftede filer
Screenshot 2014-03-26 08.20.53.png
Screenshot 2014-03-26 08.20.53.png (456.96 KiB) Vist 23498 gange
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Mit Vand

Indlæg af loobie »

Så vidt jeg kan se burde der stå 249 ppm under Bicarbonate. Forhåbentlig bringer det ionerne i balance.

Carbonate-feltet har jeg aldrig fået udfyldt korrekt, men ved en normal pH skulle karbonatindholdet være begrænset.
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Mit Vand

Indlæg af Runenaldo »

Runenaldo skrev:Nu har jeg læst næsten hele den nye Water bog (til og med kap. 7) og hold da op for en omgang, den skal nok lige læses en gang eller to til før det giver mening. I mellemtiden kan jeg glæde mig over at Bru'ns water excel ark er lige til at gå til, dog med nye kombinations muligheder takket være Water bogen.
Ville ønske jeg havde hørt Brew strongs water Q&A podcast før jeg gik igang, hvor Palmer siger at hvis man kun kunne læse 2 kapitler, så skulle det være kap. 15 i How to Brew og kap. 7 i Water bogen. Så undgår man alt det nørkelede kemi. Havde nu læst HTB, men det er efterhånden længe siden, så det er herligt at få genopfrisket og det hele giver lidt mere mening nu. :-)

Taget fra How to Brew:
You would think that the pH of the water is important, but actually it is not. It is the pH of the mash that is important.
Many brewers have made the mistake of trying to change the pH of their water with salts or acids to bring it to the mash pH range before adding the malts.
Det spildte/brugte jeg så lige 2-3 timer på at finde ud af i i Bru'n Water og water bogen i går aftes. :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Besvar

Tilbage til "Kemi"