Mit Vand

Kun for nørder :-)
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

Jeg har fundet min vandprofil på nette men kan ikke lige find det sidste jeg skal have ind i beersmith..
her er linket http://jupiter.geus.dk/JupiterWWW/boreS ... 2008103870" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jeg mangler og finde er HCO3 Bicarbonate, men kan ikke finde det under Kemiske "hovedbestanddele"

og det jeg har indtaste ind til nu..
Vedhæftede filer
Vandprofil
Vandprofil
vand.jpg (73.94 KiB) Vist 28027 gange
Brew Strong
Nikolaj
DanGJensen
Indlæg: 381
Tilmeldt: 23. dec 2010, 11:04
Geografisk sted: Hirtshals(Nordjylland)

Re: Mit Vand

Indlæg af DanGJensen »

Jeg sidder og forsøger at sammenligne med den rapport som mit lokale vandværk har lavet og der kan jeg sagtens finde det.

http://hjvand.dk/files/1097-Analyser_Hi_Vest.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kan ikke umilddelbart se det står i rapporten som du linker til så du er nok nød til at skulle have fat i vandværket eller kommunen.
http://www.pronetic.dk - Værdiskabende IT-infrastruktur til det danske erhvervsliv!
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Mit Vand

Indlæg af søreno »

Bicarbonat står som hydrogencarbonat i din vandrapport.

VH
Søren
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

søreno skrev:Bicarbonat står som hydrogencarbonat i din vandrapport.

VH
Søren
Tak det var lige det jeg søget..
men om jeg komme til at bruge det, det vil tiden vide.
er der nogen der bruger vandprofiler ?? og hvordan ??
Brew Strong
Nikolaj
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 21:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Mit Vand

Indlæg af Christian Bonde »

Håber da du kommer til at bruge det, da HCO3 er indikatoren der fortæller vandets hårdhed. Og dermed også hvad der er optimalt at brygge, både farvemæssigt og stil, ihvertfald uden tilsætninger. Har efterhånden fundet ud af at jeg godt kan kæmpe en del med de lyse øl med en HCO3 på 143ppmm. Ihvertfald uden at behandle vandet.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Mit Vand

Indlæg af søreno »

Jeg justerer også vandet. Jeg bruger John Palmers regneark (på howtobrew.com).

Jeg justerer mest ph værdi med mælkesyre, men jeg plejer også at regulere balancen mellem klorid og sulfat alt efter om det er en maltet eller bitter profil, jeg vil have.

Jeg har et par enkelte gange kogt mit vand inden brygning for slippe af med noget af bicarbonaten ved meget lyse øl.

VH
Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mit Vand

Indlæg af Truntebryg »

Min umiddelbare vurdering, er middelblødt vand – men med et alt for højt indhold af aggressiv kuldioxid, faktisk langt over den tilladte grænseværdi.

Nu kan jeg ikke lige se hvad vandværket hedder, og om prøven er taget inden vandet sendes ud i nettet.

Her er dit ubehandlede vand indsat i BeerFriend:

Billede

Du har 2 problemer, din farve kan typisk ikke være lysere end brun (EBC 32) endvidere er dit SO4 / Cl forhold højt. (du får ikke en neutral øl)

Billede

Tilsæt 1,5 g CaCl (Non Oxal til rabarber grød) og du kan nu få SO4 / Cl forholdet neutralt. Når vi tale neutralt her, så taler vi om humleprofilen – altså ikke alt for bitter / maltet. Jeg har en mistanke om at den info Søren T bruger i programmet er forkert. (der er byttet om på forholdet) Har dog ikke haft tid til at efterforske det endnu.

Tilsæt 2 g mælkesyre (80%) og du kan nu lave lyse øl, helt ned til EBC = 9

Nu er dit vand ikke nødvendigvis ens hver gang du tapper det (over tid) men man kan jo godt skele lidt til hvad tallene er. Jeg tilsætter absolut kun et minimum af salte, da disse jo også kan smages - hvis der tilsættes for meget.
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

Truntebryg skrev:Min umiddelbare vurdering, er middelblødt vand – men med et alt for højt indhold af aggressiv kuldioxid, faktisk langt over den tilladte grænseværdi.
Nu er dit vand ikke nødvendigvis ens hver gang du tapper det (over tid) men man kan jo godt skele lidt til hvad tallene er. Jeg tilsætter absolut kun et minimum af salte, da disse jo også kan smages - hvis der tilsættes for meget.
Til det første du skriver, så ved jeg heller ikke helt med den prøve de har lavet der står at det er ufiltretet, men jeg tag lige kontagt til vandværket. Så ved jeg da helt sikket hvad der er i mit vand.

med hensyn til om mit vand er ens fra gang til gang er jo ikke til og vide, men det er heller ikke sikket det er et problem endnu ,-)
Er ikke helt med på hvad du mener med at jeg ikke kan lave lyser øl, pga. af mit vand, er det noget kemi noget ??
Brew Strong
Nikolaj
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mit Vand

Indlæg af Truntebryg »

Jorkim skrev: Er ikke helt med på hvad du mener med at jeg ikke kan lave lyser øl, pga. af mit vand, er det noget kemi noget ??
Det er det... og det er rimelig langhåret. Hvis du har mod på det, så se hvor langt du nå på denne side:

http://www.winemanager.com/slarsen/Beer/Vand/Vand.htm
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

Ok nu har jeg den sidste nye vandprofil fra vandværket..
http://www.toenning-traeden.dk/gl/analy ... 3%2002.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Og her indtaste i BS 2.. (HCO3 er da stadig meget høj ikke ?)(jeg glemt lige og indtaste den nye ph værdig den er 7,1)
Vedhæftede filer
vand.jpg
vand.jpg (54.98 KiB) Vist 27926 gange
Senest rettet af Humlejægeren 27. jul 2011, 14:44, rettet i alt 1 gang.
Brew Strong
Nikolaj
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 21:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Mit Vand

Indlæg af Christian Bonde »

ufff.... 6ml lactic syre til 20 liter... Bliver det ikke meget smagbart? Synes jeg rammer loftet ved 2. Og lavede for nyligt en weiss med 2ml og så en sjat sauermalt. den er jo nærmere en meget mild Berliner weisse i stedet. Måske den minimale mængde citron skal også har haft lidt at sige, er svært at skelne.
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Mit Vand

Indlæg af Runenaldo »

vandprofil.PNG
vandprofil.PNG (44.83 KiB) Vist 27754 gange
Skal brygge en pale ale i weekenden på 13 EBC og kan se at jeg skal bruge godt 5mL mælkesyre og yderligere 10mL til sparge. jeg syntes det lyder af meget, men hvor meget er meget? og ved hvilke koncentrationer begynder man at kunne smage det?
vandprofil2.PNG
vandprofil2.PNG (45.71 KiB) Vist 27754 gange
Er helt ny i det her med at justere vandet, men efter et kig på mit vandværks vandprofil og indtastning i Brewfriend måtte jeg hurtigt indse at det nok kun kunne blive til Stouts og Portere fra mit lille bryghus ;-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

Runenaldo skrev:
vandprofil.PNG
Skal brygge en pale ale i weekenden på 13 EBC og kan se at jeg skal bruge godt 5mL mælkesyre og yderligere 10mL til sparge. jeg syntes det lyder af meget, men hvor meget er meget? og ved hvilke koncentrationer begynder man at kunne smage det?
vandprofil2.PNG
Er helt ny i det her med at justere vandet, men efter et kig på mit vandværks vandprofil og indtastning i Brewfriend måtte jeg hurtigt indse at det nok kun kunne blive til Stouts og Portere fra mit lille bryghus ;-)
Men et er hvad programmer siger noget andet er hvad du har brygget.. Har du ikke brygget noget der er lyser end porter ? Hvis du har så har du jo alleredemod bevise
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Mit Vand

Indlæg af Runenaldo »

Jo har skam brygget lysere end stouts og portere :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Mit Vand

Indlæg af Runenaldo »

Som jeg spurgte længere oppe i mit tidligere indlæg.
Hvor meget er meget? og ved hvilke koncentrationer begynder man at kunne smage det? set i forhold til tilsat mælkesyre og evt. salt (NaCl)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Besvar

Tilbage til "Kemi"