Mit Vand

Kun for nørder :-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mit Vand

Indlæg af Truntebryg »

Fandt dette på nettet:

I've read that the threshold for tasting 88% lactic acid is 2ml per gallon. That was attributed to Palmer, I forget the source now. Other folks have recommended no more than 5ml in a 5gal batch.
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Mit Vand

Indlæg af Runenaldo »

Truntebryg skrev:Fandt dette på nettet:

I've read that the threshold for tasting 88% lactic acid is 2ml per gallon. That was attributed to Palmer, I forget the source now. Other folks have recommended no more than 5ml in a 5gal batch.
Knapt så fedt når jeg har kommet ca. 7-8mL/20L, må vente og se hvordan mine 2 nye bryg kommer til at smage så.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mit Vand

Indlæg af Truntebryg »

Bare rolig, det brugte jeg også i starten. Tror vi er på feinsmecker grænsen her .... Men fremover så vil jeg hellere have lidt blødere vand, og så kan syren jo minimeres.
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Re: Mit Vand

Indlæg af Mr. P »

Runenaldo skrev:
Truntebryg skrev:Fandt dette på nettet:

I've read that the threshold for tasting 88% lactic acid is 2ml per gallon. That was attributed to Palmer, I forget the source now. Other folks have recommended no more than 5ml in a 5gal batch.
Knapt så fedt når jeg har kommet ca. 7-8mL/20L, må vente og se hvordan mine 2 nye bryg kommer til at smage så.
2mL per gallon svarer til ca. 10 mL/20L så det er da ikke så galt.
mvh Poul
www.ohbl.dk
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Mit Vand

Indlæg af Runenaldo »

Mr. P skrev:
Runenaldo skrev:
Truntebryg skrev:Fandt dette på nettet:

I've read that the threshold for tasting 88% lactic acid is 2ml per gallon. That was attributed to Palmer, I forget the source now. Other folks have recommended no more than 5ml in a 5gal batch.
Knapt så fedt når jeg har kommet ca. 7-8mL/20L, må vente og se hvordan mine 2 nye bryg kommer til at smage så.
2mL per gallon svarer til ca. 10 mL/20L så det er da ikke så galt.
Gud ja! Har nok tænkt pr. "5" gallons som de forbandede amerikanere altid bruger.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

Truntebryg skrev:Min umiddelbare vurdering, er middelblødt vand – men med et alt for højt indhold af aggressiv kuldioxid, faktisk langt over den tilladte grænseværdi.


Du har 2 problemer, din farve kan typisk ikke være lysere end brun (EBC 32) endvidere er dit SO4 / Cl forhold højt. (du får ikke en neutral øl)
Billede
Så nu har jeg fået lave en test om mit vand kan bruges til at brygge lyse øl uden at pille ved vandet... Det kan jeg godt ;-)
Jeg tro at vandværket har pille ved vandet for at slippe af med det alt for højt indhold af aggressiv kuldioxid..
Vedhæftede filer
2012-05-02 21.28.08.JPG
2012-05-02 21.28.08.JPG (616.99 KiB) Vist 13178 gange
Brew Strong
Nikolaj
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

Er der en venlig "kemi nørd" der kan fortælle hvad disse er på dansk..
Gypsum = Gips ?
Table salt = Bord Salt
Epsom Salt = ?
Calcium Chloride = ?
Baking Soda = Bage pulver ?
Chalk = Kalk ?
Vedhæftede filer
vand.png
vand.png (44.52 KiB) Vist 13174 gange
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 21:45
Geografisk sted: Odense

Re: Mit Vand

Indlæg af beerbuster »

Hjææælp...!! Jeg er jo blot en simpel elektriker og ikke kemiker...(My god Jim im an electrician not a chemist)
Har åbenbart noget møgvand at brygge lysere øltyper af, vores IPA`er osv. bliver aldrig helt som vi vil have dem, humleprofilen er altid lidt for sjusket og uskarp og nu må tiden være kommet til at prøve at justerer vores brygvand.
Vi har fået adgang til demineraliseret vand og kan derfor blande vores hanevand med dette, men er der ikke nogen der lige vil se det her igennem og komme med et par gode råd

navn og kemisk betegn. mit vand ønsket profil

Kalcium / CA 13 75

Magnesium / MG 12 15

Sulfat / SO4 83 75

Natrium / NA 44 10

Chlorid / CL 57 50

Bicarbonat /HCO3 310 125

PH 7,5

Har som oftest ca 7 kg. malt i gryden og med en mæsketykkelse på 2,5 giver det 17,5 + 4 liter under falskbunden = 21,5 liter vand der skal justeres
Hvad og vor meget skal jeg tilsætte for at få noget fornuftigt ud af dette ??
Tak

Peter
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

beerbuster skrev:Hjææælp...!! Jeg er jo blot en simpel elektriker og ikke kemiker...(My god Jim im an electrician not a chemist)

navn og kemisk betegn. mit vand ønsket profil

Kalcium / CA 13 75

Magnesium / MG 12 15

Sulfat / SO4 83 75

Natrium / NA 44 10

Chlorid / CL 57 50

Bicarbonat /HCO3 310 125

PH 7,5
Og Jeg er bare en simpel Skovarbejder, men det at pille ved vandet er lidt lang håret. Hvordan er du kommet frem til at det er den vand profil du gerne vil ha...Jeg har sat dine tal ind i BeerSmith og sådan ser det så ud.. der er vist ikke så meget at pille ved..
Vedhæftede filer
beerbuster.png
beerbuster.png (37.04 KiB) Vist 13139 gange
Brew Strong
Nikolaj
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

beerbuster skrev:Vi har fået adgang til demineraliseret vand og kan derfor blande vores hanevand med dette,
Her er hvis du kun bruger demineraliseret vand også bygger dit vand op igen..
Vedhæftede filer
demineraliseret vand.png
demineraliseret vand.png (37.69 KiB) Vist 13139 gange
Brew Strong
Nikolaj
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mit Vand

Indlæg af Truntebryg »

Gypsum = Gips
Table salt = Bord Salt
Epsom Salt = Badesalt / fodbad = http://www.netspiren.dk/pi/Greenish-Eps ... -1093.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Calcium Chloride = Non Oxal fra brugsen, eller blot Calcium Chloride
Baking Soda = Bage pulver
Chalk = Kalk

Billede

Til hårdt vand, skal du generelt kun bruge Calcium Chloride og mælkesyre.

Begge dele trækker pH ned under mæske – men jeg bryder mig ikke om at have for meget mælkesyre da det jo kan smages på et tidspunkt.
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

Truntebryg skrev:Gypsum = Gips
Table salt = Bord Salt
Epsom Salt = Badesalt / fodbad = http://www.netspiren.dk/pi/Greenish-Eps ... -1093.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Calcium Chloride = Non Oxal fra brugsen, eller blot Calcium Chloride
Baking Soda = Bage pulver
Chalk = Kalk

Til hårdt vand, skal du generelt kun bruge Calcium Chloride og mælkesyre.

Begge dele trækker pH ned under mæske – men jeg bryder mig ikke om at have for meget mælkesyre da det jo kan smages på et tidspunkt.
Tak det var lige det jeg skulle bruge... Bruger du (Truntebryg) BeerSmith til at beregne dit vand eller har du en standart der bare virker.. ?
Brew Strong
Nikolaj
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mit Vand

Indlæg af Truntebryg »

beerbuster skrev:Hjææælp...!
Hvad er vandværkets navn ?

Jeg bruger stortset alt andet end BeerSmith ....

Brewfriend (meget let at bruge)
Palmer - ach ikke så nemt,
Bru'nWater - slet ikke nemt !!! men virkelig godt og præcist regneark.
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 21:45
Geografisk sted: Odense

Re: Mit Vand

Indlæg af beerbuster »

Hold da op et godt indlæg du har skrevet der....tak, mange tak for det. den vandprofil jeg har givet er en "default water profil" givet i en watercalc.
Kan det virklig passe at jeg ikke skal tilsætte andet end de par smågram ??? kan se at Bicarbonaterne stadig er meget høje...kan vel ikke gøre andet end at blande destilleret vand og hanevand
Ååhr vandkemi, hvorfor begyndte jeg på det her, det var meget nemmere da man "bare" skulle blande varmt vand og malt sammen :-)
(lige en sidebemærkning som jeg læste mig til et sted - hvis man bruger bordsalt som tilsætning sørg da endelig for, at der ikke er jod i, gær hader jod)
Peter
Senest rettet af beerbuster 4. maj 2012, 10:05, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Mit Vand

Indlæg af Tiedt »

Husk lige at der kan være tilsat majsstivelse i bagepulveret så det skal vel bruges før mæskningen...
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Besvar

Tilbage til "Kemi"