Mit Vand

Kun for nørder :-)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mit Vand

Indlæg af Borg »

Runenaldo skrev:Det spildte/brugte jeg så lige 2-3 timer på at finde ud af i i Bru'n Water og water bogen i går aftes. :-)
Nej, da.
Du investerede 2-3 timer på at blive klogere :-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Mit Vand

Indlæg af kimognicklas »

Runenaldo skrev:
Runenaldo skrev:Nu har jeg læst næsten hele den nye Water bog (til og med kap. 7) og hold da op for en omgang, den skal nok lige læses en gang eller to til før det giver mening. I mellemtiden kan jeg glæde mig over at Bru'ns water excel ark er lige til at gå til, dog med nye kombinations muligheder takket være Water bogen.
Ville ønske jeg havde hørt Brew strongs water Q&A podcast før jeg gik igang, hvor Palmer siger at hvis man kun kunne læse 2 kapitler, så skulle det være kap. 15 i How to Brew og kap. 7 i Water bogen. Så undgår man alt det nørkelede kemi. Havde nu læst HTB, men det er efterhånden længe siden, så det er herligt at få genopfrisket og det hele giver lidt mere mening nu. :-)

Taget fra How to Brew:
You would think that the pH of the water is important, but actually it is not. It is the pH of the mash that is important.
Many brewers have made the mistake of trying to change the pH of their water with salts or acids to bring it to the mash pH range before adding the malts.
Det spildte/brugte jeg så lige 2-3 timer på at finde ud af i i Bru'n Water og water bogen i går aftes. :-)

Hvordan pH justere du/i så? (tænker på hvor i forløbet) hvis det først gøres efter indmæskning ved over 60 grader kan man vel ikke stole på pH-meteret selvom man har en korektions tabel? og hvor længe går der mon fra malten er i og til pH er stabil? Og hvor længe har man til at pH-justere?
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Mit Vand

Indlæg af KimJohansen »

Hvor finder i Carbonate (CO3) i jeres vandrapport?
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Mit Vand

Indlæg af KimJohansen »

KimJohansen skrev:Hvor finder i Carbonate (CO3) i jeres vandrapport?
Aha, ser nu af hjælpe teksten at den kan ignoreres ved PH værdier under 9
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Mit Vand

Indlæg af Fornitz »

hiver lige denne tråd tilbage til livet i håb om nogle kan hjælpe mig.

efter en ølsmagning i efteråret blev der fundet en metallisk smag i mit lyse øl, og da jeg nu vil i gang med et pilsnerprojekt tænkte jeg det nok var på tide at se på vandet jeg brygger med, men er simpelthen for ukompetent til at se hvad jeg laver. har fundet rapporten på min vandforsyning http://data.geus.dk/JupiterWWW/vandanal ... egid=55746 har prøvet både at sætte den ind i BeerSmith og i Brun water excel arket, men går så i stå. ved ikke hvad tingene rigtig betyder og hvad jeg skal gøre ved dem. og kan se mit vand er noget nær håbløst uegnet til lyst øl. så er der en som kan prøve at hjælpe mig lidt her?
Hilsen Frederik Fornitz
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 12:36
Kontakt:

Re: Mit Vand

Indlæg af Goldenhammer »

Fornitz skrev:hiver lige denne tråd tilbage til livet i håb om nogle kan hjælpe mig.

efter en ølsmagning i efteråret blev der fundet en metallisk smag i mit lyse øl, og da jeg nu vil i gang med et pilsnerprojekt tænkte jeg det nok var på tide at se på vandet jeg brygger med, men er simpelthen for ukompetent til at se hvad jeg laver. har fundet rapporten på min vandforsyning http://data.geus.dk/JupiterWWW/vandanal ... egid=55746 har prøvet både at sætte den ind i BeerSmith og i Brun water excel arket, men går så i stå. ved ikke hvad tingene rigtig betyder og hvad jeg skal gøre ved dem. og kan se mit vand er noget nær håbløst uegnet til lyst øl. så er der en som kan prøve at hjælpe mig lidt her?
Jeg kigger lige på det.
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mit Vand

Indlæg af Humlejægeren »

Da jeg nu engang starte denne tråd tænker jeg også det er tid til at sparke liv i den igen..

Jeg er kommet frem til at i første omgang er det vigtigt at få styr på sin mæsknings PH og derefter vil jeg prøve at dykke ned i det andet..

Jeg har lagt mit vand ind i BS og tilføjet det i en af mine opskrifter og BS fortæller mig at jeg ender med en PH under mæskning på ca. 5.74
Jeg leger lidt med følgene da jeg ligger inde med 1 kg Acid malt :

Mash pH Measurement and Adjustment

On the recipe mash tab (bottom right) is the section for Mash pH Acid Additions. To use this section you should take an actual mash pH measurement using a pH meter or precision paper strips, and enter that value as well as your desired mash pH. Next select the acid to use (phosphoric, lactic or acid malt) and confirm the acid concentration from the bottle. The tool will then show you how much acid to add to your mash and sparge to achieve the desired mash pH.

Billede

Til min opskrift skal jeg tilsætte ca. 0.26 kg Acid malt..

Hvad gør i for at der er styr på jeres mæske PH ?
Brew Strong
Nikolaj
tfantonsen
Indlæg: 35
Tilmeldt: 5. aug 2016, 17:33

Re: Mit Vand

Indlæg af tfantonsen »

Pt. koger jeg vandet dagen før, og til lyse øl bruger jeg også 100-250 gram surmalt. Pt. overvejer vi at kigge på pH af gydevand...

Jeg kommer nok til at justere Calcium/Sulfat-forholdet, når vi når til XPA'erne.
Nybrygger

Flasket: Brown ale, ESB
På fad: Oktoberfest, Pilzner
I gærtanken: Hyldemjød med eg, JuleMjød med eg, Maibock, Guderup humle (Thy Humle klon), Schwartzbier
Næste bryg: Brown ale
Besvar

Tilbage til "Kemi"