Mit Vand

Kun for nørder :-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mit Vand

Indlæg af Truntebryg »

Rigtig flot svar !!

Summa Sumarum:
  • Det fine regnestykke viser blot, at beslutningen at definitionen Total Hårdheden = mængden af opløst calcium og magnesium – passer fint i praksis.

    Den blivende hårdhed – findes ud fra tendenslinje fra et standardforsøg … det virker ikke specielt eksakt.

    Men jeg overlader trygt de der RA beregninger til Bru´Water regnearket. Det tager højde for det hele – inklusiv den type malt der bruges !!!

    (Der er dog en lille fejl, linie 15 skal der stå Ca og ikke Mg …viser blot at det ikke er noget der er cut & pasted;-)
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Mit Vand

Indlæg af Benjamin »

Og nu, mit vand.
jeg ku jo tænke at udfylde vandprofilen i beersmith, men arme jeg kigger i filen, som HerningVand har været søde at sende mig.
jeg, kan slet ikke "oversætte" data til BeerSmith Er der hjælp derude.
Vedhæftede filer
K213-01537-01 - DRIKKEVAND - Herning Østre Vandværk.pdf
(22.09 KiB) Downloadet 670 gange
Fisker
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. sep 2010, 14:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mit Vand

Indlæg af Fisker »

Benjamin skrev:Og nu, mit vand.
jeg ku jo tænke at udfylde vandprofilen i beersmith, men arme jeg kigger i filen, som HerningVand har været søde at sende mig.
jeg, kan slet ikke "oversætte" data til BeerSmith Er der hjælp derude.
Hvis du bruger bru'n'water skal du bruge tallene:
--- venstre side, under water profile
Calcium (Ca): 61
Magnesium (Mg): 4,5
Natrium (Na) : 11
Kalium (K): 1,5
Jern (Fe): 0.04
--- højre side
Bicarbonat (HCO3): 200
Carbonat (CO3) : 0
Sulfat (SO4): 4,8
Klorid (Cl): 16
Nitrat (NO3): 0.04
Nitrit (NO2): 0.003

Hvis du bruger Brewers Friend skal du ikke bruge kalium, jern, nitrat og nitrit. Mon ikke det er de samme der skal til i Beersmith? Jeg har det ikke lige foran mig nu, så kan ikke se hvad den kræver.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Mit Vand

Indlæg af Benjamin »

Super TAK. nu har jeg skrevet ind i BeerSmith. så må jeg se hvad der sker.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Mit Vand

Indlæg af Benjamin »

Tak Fisker, for et rigtig godt svar, nu ser min beerSmith sådan ud.
Vedhæftede filer
beerSmith_vand.jpg
beerSmith_vand.jpg (183.84 KiB) Vist 25291 gange
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Sv: Mit Vand

Indlæg af kimognicklas »

Nu fatter jeg minus for at være helt ærlig (selvom det gør ondt) er der en der kan fortælle mig om det ser fint ud eller om jeg skal tilsætte noget? Jeg plejer at ph-justere mit mælkemand, ellers intet.
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1394497960267.jpg[/attachment]

Kim Petersen
Vedhæftede filer
uploadfromtaptalk1394497960267.jpg
uploadfromtaptalk1394497960267.jpg (42.97 KiB) Vist 25309 gange
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Sv: Mit Vand

Indlæg af MonkeyBrew »

kimognicklas skrev:Nu fatter jeg minus for at være helt ærlig (selvom det gør ondt) er der en der kan fortælle mig om det ser fint ud eller om jeg skal tilsætte noget? Jeg plejer at ph-justere mit mælkemand, ellers intet.
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1394497960267.jpg[/attachment]

Kim Petersen
Det kommer an på hvad du brygger. Men generelt har mæsken godt af en ph på 5.2 -5.5 eller noget i den stil. Der har enzymerne det bedst. Du regulere bedst surheden med mælkesyre. Det sænker din ph værdi. Men brygger du en engelsk ale kunne man måske tænke sig noget mere sulfat. Det kan opnåes med gips. CaSO4. Det er SO4 vi er ude efter. Men samtidig hæver du hårdheden med calcium. Så det skal reguleres yderligere. Der skal researches lidt for at opnå det resultat man ønsker. Det tager lidt tid og jeg har selv LANGT fra styr på det endnu. Men sidste bryg (MIPA) blev udsat for et velorganiseret kemiangreb bestående af gips, saltsyre og non-oxal (du ved, det man bruger til rabarber). ;)
Start evt med at læse lidt her:
http://braukaiser.com/wiki/index.php/Mash_pH_control" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er god info. Jeg har også nogle gode beregnere som jeg har postet tidligere, der udfra den øltype man ønsker, udregner hvor meget af hvilke kemikalier man skal bruge. Man skal selv indtaste malttyper og vandprofil. Du skal finde ud af hvad dit hco3 indhold er. Den er næsten et must.
Senest rettet af MonkeyBrew 11. mar 2014, 08:55, rettet i alt 1 gang.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Mit Vand

Indlæg af MonkeyBrew »

Her finder du en masse gode beregnere og informationer. Under "All-grain brewers" finder du "water chemistry basic og water chemistry advanced" . Især den avancerede udgave er interessant og nyttig. Har du spørgsmål til den må du lige sige til. Jeg prøvede mig frem indtil jeg forstod det. Det tog, mod mine forventninger, ikke længe. ;)

http://www.brewersfriend.com/stats/" onclick="window.open(this.href);return false;
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Fisker
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. sep 2010, 14:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mit Vand

Indlæg af Fisker »

Benjamin skrev:Tak Fisker, for et rigtig godt svar, nu ser min beerSmith sådan ud.
OK. Så skal du vælge en vandprofil. Jeg går ud fra der kommer nogen frem når du trykker på "target profile" knappen.

Til at starte med ville jeg nok fokusere på HCO3 og ignorere de andre. Det er primært HCO3 der afgør vandets hårdhed, og dermed din mæske-pH. Typisk vil man have den ned på 10-100, med en lavere værdi for lyse øl og en højere for mørke (krystal/ristet malt sænker nemlig pH). De fleste reducerer HCO3 med syre. Men det kan jeg ikke se nogen input til på dit screenshot. Så i den sammenhæng vil jeg klart anbefale at prøve bru'n'water regnearket, eller brewers friend water calculator (som er lidt nemmere).
Jeg kan da lige indskyde at mit eget HCO3 niveau er 240 og der er 4-6ml mælkesyre (80%) til 20L vand ikke helt ved siden af (igen, mere for de lysere øl).

Ellers kan du kigge på dine SO4 og Cl ioner. Generelt siger man at Cl giver en mere maltet øl, mens SO4 giver en mere tydelig humlekarakter. Så hvis du vil gøre øllet mere maltet kan du f.eks tilsætte salt (NaCl) så Cl kommer op til 50-100 (max 100), mens du kan få en mere humlet profil ved at tilsætte gips (CaSO4) så SO4 kommer op på 50-150 (max 150 med mindre øllet er meget humlet).
(De 50-100 og 50-150 er anbefalinger fra bru'n'water)
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Indlæg af kimognicklas »

Hvor køber man egentlig gips?

Kim Petersen
Fisker
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. sep 2010, 14:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mit Vand

Indlæg af Fisker »

kimognicklas skrev:Hvor køber man egentlig gips?
Jeg bestilte noget blandet vandbehandling fra Vejers for nogle år siden. Men mon ikke man også kan bruge gips fra byggemarkedet?
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Indlæg af kimognicklas »

Hvor ville det bare være rart med en "menskelig" guide med sådan nogle simple fraser som dem du skriver med f. Eks. Humle og malt profilerne...

Kim Petersen
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Mit Vand

Indlæg af Benjamin »

citat: OK. Så skal du vælge en vandprofil. Jeg går ud fra der kommer nogen frem når du trykker på "target profile" knappen.

Når jeg trykker på target kan der vælges mellem en ordenlig bunke af verdens-byer vandprofiler, når der trykkes på beregn ses forskellen således at der kan korrigeres. det ser ud til at være smart.
Brugeravatar
mgades
Indlæg: 144
Tilmeldt: 16. sep 2012, 08:51
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Kontakt:

Re:

Indlæg af mgades »

kimognicklas skrev:Hvor ville det bare være rart med en "menskelig" guide med sådan nogle simple fraser som dem du skriver med f. Eks. Humle og malt profilerne...
Det var måske et oplagt afsnit på den nye Wiki :)
--
Morten Gade Sørensen
RDWHAHB
http://beer.gadecs.com
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Sv: Re: Re:

Indlæg af kimognicklas »

mgades skrev:
kimognicklas skrev:Hvor ville det bare være rart med en "menskelig" guide med sådan nogle simple fraser som dem du skriver med f. Eks. Humle og malt profilerne...
Det var måske et oplagt afsnit på den nye Wiki :)
Ja nemli ja

Kim Petersen
Besvar

Tilbage til "Kemi"