Palmers regneark

Kun for nørder :-)
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Palmers regneark

Indlæg af Kofoed »

Truntebryg skrev:Jeg anser en lys Pilsner for at være den største udfordring, spæde op med RO vand så de kritiske værdier kommer ned, og så tilpasning med mælkesyre og Calsium Chlorid – så er den hjemme.

Går så ud fra, at dit problem er en meget mørk øl. Kan du ikke komme med en opskrift, og fortælle mig hvor problemet opstår ? (+ evt. de 6 "vigtige" vand data)

Har du prøvet at downloade "BeerFriend" - her er vandbehandlingen delen meget overskuelig. (desværre er der ikke en fortyndings mulighed)
Enig med den lyse pilsner der - Derfor har jeg også købt mig et RO filter :-)

Har ikke prøvet BeerFriend.

Hvis vi nu siger vi vil lave noget porter med en EBC på 80, så siger Palmers at mit Odense vand ikke er tilstrækkeligt ( ca. 18°dH ) - Der mangler en restalkalitet 170 ppm CaCO3.

Se vedhæftede.
Vil prøve at sætte en opskrift ind i Bru'n ved lejlighed og se hvad den siger.

Så vidt jeg lige husker, så er jeg vist nødt til at bruge RO vand hvis jeg skal Clone Dublins vandprofil :-) Men om det rent faktisk er nødvendigt, det er nok en anden snak...
Vedhæftede filer
Palmers vandbehandling EBC 80.xls
(70.5 KiB) Downloadet 528 gange
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Palmers regneark

Indlæg af Truntebryg »

Hej Kofoed.

Du har ikke Natrium med i regnearket, (Sodium) -----------slettet -------------

Jeg kan godt forstå din fustration, for hvis du skal have EBC 80 så rækker tallene ikke. BeerFriend siger max 48 EBC på dit vand.

Jeg syntes dog ikke at dit vand ligger langt fra Dublin - jo det gør det så lige, men ikke tallene.
Senest rettet af Truntebryg 4. okt 2011, 19:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Palmers regneark

Indlæg af Kofoed »

Truntebryg skrev:Hej Kofoed.

Du har ikke Natrium med i regnearket, (Sodium) den er ret så vigtig for at sige noget om din humleprofil. Har du den ?

Jeg kan godt forstå din fustration, for hvis du skal have EBC 80 så rækker tallene ikke. BeerFriend siger max 48 EBC på dit vand.

Jeg syntes dog ikke at dit vand ligger langt fra Dublin - jo det gør det så lige, men ikke tallene.
Ups. Det var en smutter, den er 58,7 mg/l

Palmers her siger 47 - 57 EBC, så det passer jo meget godt
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Palmers regneark

Indlæg af Truntebryg »

UPS, der blev jeg lige forviret Sodium siger ikke noget om humleprofilen - det er Sulfaten (iforhold til Chlorid)

Billede

Her har jeg sat Dublin vand ind i Søren Tygesens udregning. Det er altså heller ikke specielt velegnet til helt sorte øl !! (hvis du ikke kan læse tallene, så klik på billedet) Dit vand er faktisk bedre.

Billede

Dit vand med 1,5 g Baking Soda (bagepulver ?) alt derover giver røde lamper !!!
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Palmers regneark

Indlæg af Kofoed »

Jamen så skulle der jo være alle forudsætninger for brygge noget Irish Stout ;-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Palmers regneark

Indlæg af Truntebryg »

Sjovt nok, så har jeg lige lavet en opskrift på en Oatmeal Stout - på hele 84 EBC. Så jeg burde jo nok lige tage turen på mit eget vand ;-)
Besvar

Tilbage til "Kemi"