Lille test af pH 5.2 Stabilizer

Kun for nørder :-)
Besvar
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Lille test af pH 5.2 Stabilizer

Indlæg af Runenaldo »

Modtog mit nye pH meter med posten i dag http://www.ebay.co.uk/itm/220495050538? ... 4266wt_952 og nøj det er en fin lille sag! :o)

Den/det? blev 2 punkts kalibreret i bufferopløsninger på hhv. pH 4 og pH 7 og herefter skulle det jo afprøves..
Havde igennem længere tid gerne ville teste om mit "dyrt" indkøbte pH 5.2 Stabilizer overhoved virkede, så fik hurtigt sat en lille opstilling op.
Der blev tilsat pH 5.2 stabilizer med én 1mL ske fra mit køkken målesæt. Det blev også lige vejet 1mL= 1,5g pH stabilizer ca. :-)
Anbefalet doseringen på bøtten er 1 spsk./19L

1L koldt vand fra vandhanen:
0mL/L (0g/L):
13C = pH 7,76

1mL/L (1,5g/L):
13C = pH 6,72

2mL/L (3g/L):
13C = pH 6,50

4mL/L (6g/L):
13C = pH 6,23

6mL/L (9g/L):
13C = pH 6,11

Som i nok kan se så er resten af mit pH 5.2 stabilizer til salg til en billig penge :-)

For en god ordens skyld så vedhæfter jeg lige min vandprofil
vandprofilBS.PNG
vandprofilBS.PNG (15.5 KiB) Vist 7416 gange
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Lille test af pH 5.2 Stabilizer

Indlæg af Truntebryg »

Jeg tror ikke du kan lave forsøget på vand alene - du har jo trods alt ikke malten til at hjælpe med at få pH ned.

Hvis dit vand er ca 7,7 i pH, så vil en lys malt jo nok trække pH ned på en 6 stykker - herfra kan stabilizeren så hjælpe pH endnu længere ned... måske.
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Lille test af pH 5.2 Stabilizer

Indlæg af Runenaldo »

Truntebryg skrev:Jeg tror ikke du kan lave forsøget på vand alene - du har jo trods alt ikke malten til at hjælpe med at få pH ned.

Hvis dit vand er ca 7,7 i pH, så vil en lys malt jo nok trække pH ned på en 6 stykker - herfra kan stabilizeren så hjælpe pH endnu længere ned... måske.
Nu siger du godt nok lys malt.. Har lige testet pH på en Stout der står til mæskning 50 min inde og der har pH ikke rykket sig.
men kan da godt følge dit argument, det er jo trods alt også en buffer og ikke en decideret syre som f.eks. lactol som jeg har brugt i dag.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Lille test af pH 5.2 Stabilizer

Indlæg af Christian Bonde »

Der blev lavet en lignende test på Homebrewtalk på et tidspunkt, dog med malt. Akkurat samme konklusion. Tror vist også man kiggede på den kemiske sammensætning, som var salte, og hvis man tager et ca. mål for ph, og så satser på at lave en blanding som kan sænke den et par point, så vil de fleste nok være tilfredse med et resultat tæt på. Noget man desuden også ville havde opnået ved f.eks. at tilsætte sauermalt eller syre.

Den ville sikkert sænke ph hvis du tilsatte til en meget ristet stout, der allerede ligger i underkanten af de 5.2.

Var vist også noget med at den hævede Sulphate niveauet ret voldsomt, sammen med magnesium. En giftig kombi at hæve de 2 samtidigt. Det kan give noge sjove øl :-)
Besvar

Tilbage til "Kemi"