pH justering

Kun for nørder :-)
Brugeravatar
Rent Postevand
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. sep 2012, 09:05

Re: pH justering

Indlæg af Rent Postevand »

Truntebryg skrev: Dette billige anlæg kan købes til 325,- og så vises et billede. Det er en lille hjemmebix beliggende ved IKEA nær Hellerup.
"en lille hjemmebix". Den kan jeg godt lide. Da jeg startede forlag i 1993 med de små edb-hæfter derhjemme i min 2vær., kaldte de andre store forlag mig for et køkkenbordsforlag. Senere tav de ;-) Nå, bortset fra det. Jeg bor om sommeren i mit sommerhus ved Sejerøbugten og om vinteren i min lille 2vær lige over for IKEA Gentofte. Blot til info, fordi mange gerne vil spare fragten og komme forbi og hente. Flere informationer på min hjemmeside.
Hilsen Michael Maardt. Rent-Postevand.dk sælger osmoseanlæg, mange produktvideoer, Live Chat. Kontakt mobil 60823333, hverdage 10-18 og info@rent-postevand.dk, hvor jeg helst samler al min kommunikation, derfor ingen PM
Brugeravatar
Rent Postevand
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. sep 2012, 09:05

Re: pH justering

Indlæg af Rent Postevand »

Truntebryg skrev:Som udgangs punkt jo - men til ølbrygning skal du jo (endelig) ikke bruge for "rent" vand da gæren jo skal have mineraller. Så typisk er det jo en 60-95% RO vand - afhængig af opskrift.
Jeg forstår godt dit argument, men rent vand er rent vand. Hvis du undlader at lave 'rent vand', smutter der andet end mineraler med. Alternativt kan man jo tilføje et mineralfilter EFTER osmosevandet eller tilsætte lidt mineraler i form af salte. Mange, der drikker osmosevand, bruger Himalaya salt.
Hilsen Michael Maardt. Rent-Postevand.dk sælger osmoseanlæg, mange produktvideoer, Live Chat. Kontakt mobil 60823333, hverdage 10-18 og info@rent-postevand.dk, hvor jeg helst samler al min kommunikation, derfor ingen PM
Brugeravatar
Rent Postevand
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. sep 2012, 09:05

Re: pH justering

Indlæg af Rent Postevand »

Vakker skrev:Som erfaren discus opdrætter bruger man osmosevand til dette. Jeg var hvis jeg var jer ikke investere i et dyrt anlæg, da effektiviteten ikke er ret meget bedre. Anlægger lever aldrig op til hvad de er beskrevet til og der ryger meget rigtig meget vand i kloaken. Et alternativ kunne være at købe osmosevand til ca en kr pr liter ved din dyrehandel. Og jeg er i den overbevisning at man ikke kan lave det billigere selv hvis man regner spild andet med.
Jeg har skrevet om problematikken, nemlig at de fleste, der sælger osmoseanlæg skriver om MAX kapaciteten, og dvs. målt ved 25 grader C og 5-6bar, hvilket de færreste private husholdninger har. Jeg angiver derimod realistiske tal ved alle de anlæg, jeg sælger, fordi jeg har testet de fleste af dem, hvilket jeg viser på video. Så please, hold mig uden for, når du kritiserer forhandlere ;-)

Din "overbevisning" om at det bedre kan betale sig at købe osmosevand til 1kr literen vil jeg gerne bede dig om at dokumentere med et lille regnestykke. Jeg har osmoseanlæg med en spildvandsfaktor på 1:1, og det kan endda laves endnu bedre ved at sætte endnu en membran på. Men lad mig se dit regnestykke, og lad os sige over en 3-årig periode, fordi en membran anbefales skiftet hvert 3. år.
Senest rettet af Rent Postevand 5. sep 2012, 11:08, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Michael Maardt. Rent-Postevand.dk sælger osmoseanlæg, mange produktvideoer, Live Chat. Kontakt mobil 60823333, hverdage 10-18 og info@rent-postevand.dk, hvor jeg helst samler al min kommunikation, derfor ingen PM
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: pH justering

Indlæg af kimognicklas »

Runenaldo skrev:
kimognicklas skrev:lige et hurtigt spørgsmål til mængden af ro-vand der skal tilsættes. De 60%, er det af slut volumen eller af mæskemængden?
60% er 60% ;o)
hehe ja, men er det af total volumen (60% af de ca. 45 liter)? (altså den ønskede mængde øl) eller kun af af mæskevandet? (i mit tilfælde 60% af 21,5 liter?)
Brugeravatar
Rent Postevand
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. sep 2012, 09:05

Re: pH justering

Indlæg af Rent Postevand »

Truntebryg skrev:Har dette anlæg ... (indlægget redigeret en smule) Men ydelsen holder ikke, det vil jeg give dig ret i.
Hvilken ydelse referer du til? Hvad er dit vandtryk og hvor koldt er dit vand? Jeg opgiver på denne side om de små anlæg flg om kapaciteten: 140liter/dag ved 3bar og 190liter/dag ved 3,5bar. Hvad er dine tal?

Jeg er simpelthen nysgerrig, om det ikke virker som jeg selv har testet.
Hilsen Michael Maardt. Rent-Postevand.dk sælger osmoseanlæg, mange produktvideoer, Live Chat. Kontakt mobil 60823333, hverdage 10-18 og info@rent-postevand.dk, hvor jeg helst samler al min kommunikation, derfor ingen PM
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: pH justering

Indlæg af Runenaldo »

kimognicklas skrev:
Runenaldo skrev:
kimognicklas skrev:lige et hurtigt spørgsmål til mængden af ro-vand der skal tilsættes. De 60%, er det af slut volumen eller af mæskemængden?
60% er 60% ;o)
hehe ja, men er det af total volumen (60% af de ca. 45 liter)? (altså den ønskede mængde øl) eller kun af af mæskevandet? (i mit tilfælde 60% af 21,5 liter?)
total :o)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: pH justering

Indlæg af Truntebryg »

Rent Postevand skrev:
Truntebryg skrev:Har dette anlæg ... (indlægget redigeret en smule) Men ydelsen holder ikke, det vil jeg give dig ret i.
Hvilken ydelse referer du til? Hvad er dit vandtryk og hvor koldt er dit vand? Jeg opgiver på denne side om de små anlæg flg om kapaciteten: 140liter/dag ved 3bar og 190liter/dag ved 3,5bar. Hvad er dine tal?

Jeg er simpelthen nysgerrig, om det ikke virker som jeg selv har testet.
Der fik du mig !! - jeg har jo kun 1-2 Bar på vandværket ;-) skulle jeg nok have skrevet.... højere oppe i indlæget skrev jeg dog: - men jeg sætter anlægget igang om aftenen og vupti der er 25 L RO vand klar næste morgen. Virker glimrende for mig, da jeg har meget lavt vandtryk her ...

Sjovt nok, er der ingen tendenser til at anlægget "går i stå" pga det lave tryk. Det kører aldeles glimrende og helt problemfrit !!!
Brugeravatar
Dan Jørgensen
Indlæg: 122
Tilmeldt: 28. jun 2009, 17:25
Geografisk sted: 9541 Suldrup
Kontakt:

Re: pH justering

Indlæg af Dan Jørgensen »

Rent Postevand skrev:
Vakker skrev:Som erfaren discus opdrætter bruger man osmosevand til dette. Jeg var hvis jeg var jer ikke investere i et dyrt anlæg, da effektiviteten ikke er ret meget bedre. Anlægger lever aldrig op til hvad de er beskrevet til og der ryger meget rigtig meget vand i kloaken. Et alternativ kunne være at købe osmosevand til ca en kr pr liter ved din dyrehandel. Og jeg er i den overbevisning at man ikke kan lave det billigere selv hvis man regner spild andet med.
Jeg har skrevet om problematikken, nemlig at de fleste, der sælger osmoseanlæg skriver om MAX kapaciteten, og dvs. målt ved 25 grader C og 5-6bar, hvilket de færreste private husholdninger har. Jeg angiver derimod realistiske tal ved alle de anlæg, jeg sælger, fordi jeg har testet de fleste af dem, hvilket jeg viser på video. Så please, hold mig uden for, når du kritiserer forhandlere ;-)

Din "overbevisning" om at det bedre kan betale sig at købe osmosevand til 1kr literen vil jeg gerne bede dig om at dokumentere med et lille regnestykke. Jeg har osmoseanlæg med en spildvandsfaktor på 1:1, og det kan endda laves endnu bedre ved at sætte endnu en membran på. Men lad mig se dit regnestykke, og lad os sige over en 3-årig periode, fordi en membran anbefales skiftet hvert 3. år.
Hej jeg har det omtalte anlæg og det kan næsten overholde en spildvandsfaktor på 1:1 med 17 grader vand i sommer.
se her http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=4771" onclick="window.open(this.href);return false;
Venlig Hilsen
Dan Jørgensen
https://www.facebook.com/Suldrup-Haandb ... 895496228/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Rent Postevand
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. sep 2012, 09:05

vandtryk

Indlæg af Rent Postevand »

Truntebryg: Sorry, jeg skimmede hurtigt, huskede ikke at du skrev om dit ualmindeligt lave vandtryk. Hvor bor du, siden du har så lavt tryk, på toppen af en skyskraber ;-) Imponerende, at der kommer noget ud i den anden ende ;-) ikke så ringe endda.
Hilsen Michael Maardt. Rent-Postevand.dk sælger osmoseanlæg, mange produktvideoer, Live Chat. Kontakt mobil 60823333, hverdage 10-18 og info@rent-postevand.dk, hvor jeg helst samler al min kommunikation, derfor ingen PM
Brugeravatar
Rent Postevand
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. sep 2012, 09:05

Re: pH justering

Indlæg af Rent Postevand »

Dan Jørgensen: jeg behøver jo ikke at reklamere for mine osmoseanlæg i dette forum, kan jeg se. Det gør du jo glimrende ;-) Du har altså også et vandtryk der er godt: 4-4,5bar skriver du.
Hilsen Michael Maardt. Rent-Postevand.dk sælger osmoseanlæg, mange produktvideoer, Live Chat. Kontakt mobil 60823333, hverdage 10-18 og info@rent-postevand.dk, hvor jeg helst samler al min kommunikation, derfor ingen PM
Besvar

Tilbage til "Kemi"